Globala indexfonder vid börskrasch

Hej
Det pratas ju väldigt mycket om potentiella börskrascher, exakt när de inträffar vet man ju förstås inte.

Det jag undrar över är om det finns statistik över hur globala indexfonder påverkats av tidigare krascher. Hur mycket gick de ner i jämförelse med t.ex ett svenskt eller amerikanskt index?

Finns det kanske till och med ett globalt viktat index där man kan se de stora krascherna?

1 gillning

Det är dessa globala index som globala indexfonder försöker replikera. Så ja, globala indexfonder följer globala index väldigt nära.

Okej, men var kan jag se dessa index och hur de utvecklats under börskrascher?

Beror ju på vilket index. LF global indexnära följer t.ex. MSCI World Total Net Return, SPP Aktiefond Global A följer MSCI ACWI Net Return.

Finns säkerligen fler globala index. Borde finnas nåt FTSE index som är globalt.

Spp fonder har rätt så lång historik.
Du var under ytan ca 14 år från toppen år 2000 med deras globalfond.
Ungefär lika länge med deras Sverigefond eller usafond.
Verkar som att rena usafonden hämtade sig något snabbare då

Tack så mycket! Det var detta jag letade efter även om jag hade velat se ännu mer historik. Hittar från 1987 för MSCI.

Bra fråga i forumet. Jag har haft samma funderingar!
Jag har även tänkt i banorna att fördelen med indexfond framför allt globalt är ju den riskjusterade avkastningen kontra avkastning. Dvs jag får betalt för risken… Så när den dyker och man mår illa finns viss förhandling i forskningen att bara ligg kvar i den.
Som jag ser det har en bred indexfond två andra stora fördelar. Låg kostnad vilket vi vet är av stor betydelse samt att jag inte är branchspecifik, och på så vis undviker jag stora dippar, dvs större än ett index och en regel jag verkligen rent matematiskt älskar är att inte förlora pengar är viktigare än tjäna pengar på börsen. Buffett och Strand för att nämna två exempel pratar ju om detta. Liksaså Jan i nåt avsnitt, tror det är 99?!

@Andreas_Johnsson Och här finns FTSE & Russel indexes (ifrån London, England)

FTSE GEIS coverage and modularity

Source: FTSE Russell, data as of September 2020.
For more information please see the FTSE Global Equity Index Series Ground Rules.
Källa: FTSE & Russel Globala Aktie Index!

1 gillning

Vill du leka med olika index med mera kan jag rekommendera https://backtest.curvo.eu/

Lite som portfoliovisualizer fast för Europeiska investerare.

3 gillningar

Tack!

Backtest-sidan är ju perfekt! Man får ju dessutom ut data i csv också för egen lek i Python.

Du kan även finna globala aktie index och dess utveckling historiskt hos Morgan Stanley som till exempel All Country World Indexet (ACWI).

Morgan Stanley’s hemsida!

1 gillning