Är en gammal medlem i forumet som tidigare lagt en stor del av äggen Länsförsäkringar Global Index. Bytte för något snart 2 år sen till DNB Global Indeks S (70% investerat) och är lite fundersam över utvecklingen i år. Fonden rekommenderas och är säkert bra men vid jämförelse känns det som att portföljen halkar efter? Som komplement i portföljen har jag plus alla bolag sverige (20%) och avanza emerging markets (10%). Utveckling i år ligger relativt lågt som ni ser nedan. Hur ser det ut för er i år?
Valutaeffekten är en stor del av förklaringen i år. Dollarn har försvagats med runt 15% mot EUR och SEK, fonder som handlas i EUR eller SEK ligger bara där -15% jämfört med amerikanska index och fonder.
Sen verkar Japan sticka ut rejält i år, +23%, men det är ingen bra jämförelse oavsett år. Om du har köpt en globalfond så förväntar du dig antagligen att få avkastningen på den globala marknaden, inte avkastningen i Japan.
Tack för svaret. Låter med andra ord som att det inte enbart är jag som ligger efter. Mätt mot avanzianens snitt är jag dock efter efter denne och jag brukar slå medelavanzan med en del.
Det är en bugg hos Avanza. Olika kurvor i jämförelsen är i olika valutor, så jämförelsen blir helt fel. Din fond liksom svenska index och Avanzianens snitt mäts i SEK. Internationella index och amerikanska index mäts i USD. Nikkei mäts antagligen i japanska Yen. osv
För att kunna jämföra med utländska index behöver du leta upp någon svensk fond som följer det indexet och jämföra med den i stället. Eller använd någon annan sajt som klarar att visa jämförelser med i samma valuta.
Kan du rekommendera någon sajt som klarar av det? Själv använder jag mest Investing, men de har samma problem. En lösning jag använder är att främst jämföra instrument eller index noterade i samma valuta, t.ex. allt i EUR, allt i USD, allt i GBP, allt i SEK osv. Problemet är att inte alla instrument och index finns tillgängliga i någon valuta, inte ens de mest gångbara, som EUR och USD.
När du säger det så. Jag vet att jag kollat detta förut. Nordnet har dock bara gått halva vägen mot vad jag skulle vilja ha. Det är bara det instrument som man har som huvudinstrument i en graf, som man kan välja jämförelsevaluta för.
Om jag t.ex. ställer in att Captor Iris ska ha USD som jämförelsevaluta så stämmer jämförelsen med SP500 som är noterad i USD, men inte med IS04, som är noterad i EUR.
För övrigt vill jag kunna spara ett diagram och dess inställningar, som man kan göra på Investing. Annars blir användningsnyttan ganska begränsad, för min del i alla fall.