Nybörjarportföljen - uppföljning och utveckling 2021

Här följer en lite mer detaljerad uppföljning på Nybörjarportföljen än vad som kommer med i avsnittet nu på söndag den 9 januari. Lite av råmaterialet till researchen helt enkelt.

Sammanfattning / kommentar

Den här portföljen överraskar inte särskilt. Den gör precis det som den ska göra och vara ungefär halva risken / avkastning mot en 100 % aktier-portfölj. Guldet som tillgångsklass avkastade omräknat i SEK ca 3,07 % om mina beräkningar stämmer.

Jag gillar ju den här portföljen eftersom jag ser det som en bra “mellanrisk”-portfölj och den är till stor del basen i “stay-rich”-fasen där jag brukar rekommendera att ha:

• 5 års utgifter på bankkonto med insättningsgaranti. Eventuellt som en rullande trappa som vi har pratat tidigare om här på forumet. (Någon som har en länk till tråden?)

• 25 års utgifter i en portfölj som denna eller en LYSA 50/50-portfölj.

• Sedan är ju resten i en stay-rich-fas helt och hållet valfritt.

Som jämförelse kan man säga att en LYSA 50/50-portfölj i år gav: 14,21 % på det breda alternativet och 16,67 % på det hållbara alternativet.

Notera att RikaTillsammans-portföljen eventuellt är ett bättre alternativ än den här portföljen då siffrorna egentligen ser bättre ut. Det vill säga ungefär samma avkastning men mindre nedgång och inga negativa år som denna portföljen faktiskt har.

Men summa summarum så känner jag mig väldigt nöjd med den. Nu har jag kört den i sex år och den känns väldigt “landad” och färdig.

Innehav

Så här har innehavet sett ut under året, en variant på den klassiska 60 % aktier / 40 %-räntor-portföljen. Dock här med 10 % guld på bekostnad av aktierna. Således; 50 % aktier, 40 % räntor och 10 % guld.

Andel Typ Fond Avgift
35 % Globala storbolag Länsförsäkringar Global Indexnära 0.2 %
5 % Globala småbolag Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK 0.6 %
5 % Tillväxtmrkd storbolag Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära 0.4 %
5 % Sverige alla bolag PLUS Allabolag Sverige 0.2 %
10 % Guld Xetra-Gold (4GLD) 0.3 %
20 % Räntor (kontanter) Bankkonto med insättningsgaranti 0.0 %
20 % Räntor (mix) AMF Räntefond Mix 0.1 %

Vi får se om det blir någon ändring i portföljen. Jag har för mig att jag har sett någon tråd här på forumet kring Handelsbanken-fonden att den är dyr och överlappar med Länsförsäkringar-fonden.

Nyckeltal

Nedan följer nyckeltalen baserat på Nordnets portföljrapport och egna beräkningar.

Nyckeltal Värde
Utveckling 2021 17,03 %
Volatiltiet 1 år 4,44 %
Volatilitet 3 år 6,99 %
Sharpekvot 1 år 2,83
Sharpekvot 3 år 1,47
Sedan start (2015-01-17) 71,2 %
CAGR 8,03%
Max Drawdown 19,7 %

Utveckling sedan start

Jämförelsen är gjord med Dow Jones World men den är inte korrekt eftersom jag jämför Nybörjarportföljen med bara 60 % aktier mot ett index bestående av 100 % aktier. Det vill säga att det portföljen ska alltid gå 40 % sämre än index.

Utveckling år per år

Så här har utvecklingen sett ut år för år:

År Utveckling
2015 1,1 %
2016 10,0 %
2017 8,2 %
2018 -1,9 %
2019 22,2 %
2020 1,5 %
2021 17,0 %

Portföljrapport från Nordnet per idag

Så här är portföljrapporten enligt Nordnet idag:

2 gillningar

Jag antar att du menar 2-5 års utgifter i en portfölj som denna? :slight_smile: riktigt fina siffror, blir rätt tydligt vilket jädra år 2021 blev.

Angående Handelsbanken-fonden : den överlappar inte med Länsförsäkringar Global Index. Avgiften på 0,60% är väl knappast billigt, men inte fasligt dyrt med tanke på att det gäller globala småbolag, och att utbudet om man bortser från ETF:er är urkasst. Med en så liten allokering till småbolag så tycker jag att avgiften går att motivera, det är i alla fall för mig mest intressant med portföljens totala avgift. Det är en marginell skillnad i avgift om man tar bort småbolagen, kontra förväntad framtida avkastning och diversifieringen man erhåller :slight_smile:

1 gillning

Nej, menar faktiskt 25 års utgifter i en portfölj som denna. :nerd_face:

Om jag utgår från att den framtida snittavkastningen från denna portfölj ska vara 4 % per år i genomsnitt så täcker det en årsutgift i avkastning per år. En variant på 4 %-regeln.

Mycket fin portfölj och grym avkastning såhär långt.

Även jag tycker att Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek ska vara kvar i portföljen för att öka diversifieringen. Trots avgiften så är den det billigaste alternativet. Portföljens totala avgift är fortfarande låg och blandar man in för många etf:er så förlorar man enkelheten som vanliga fonder ger. T.ex en sådan sak som månadssparande, inget courtage m.m.

1 gillning

Ahh läste för slarvigt, missade att det var i en stay rich-fas! Jag är van vid att tänka buffert för 1-2 år, mellanrisk i 3-5år och resten i en aggressiv allokering :slight_smile: Hur ser du på 4% regeln för en 60/40 idag? Med toklåga räntor och skyhöga aktievärderingar i åtanke :slight_smile: 4% förväntad avkastning är lite svårt att räkna hem med mina modeller :thinking:

1 gillning

Gick igenom fondinnehaven på Fondtoppen - Hitta de bästa fonderna för ett par veckor sedan, uppskattade det till att ca 100 av dom största bolagen i SHB småbolag redan täcks av LF, dvs ca 10% av fondvärdet. Inget jätteöverlapp, men ändå… :innocent:

2 gillningar

Välkommen tillbaks :joy::grin::+1:

1 gillning

Kan ni förklara det här med guld. Hur kommer det sig att det hela tiden ökar i värde? Är det en komponent i något jag inte känner till? Tycker ni att Xetra-Gold borde finnas i en vanlig passiv portfölj?

Ang. räntekonton är det ju surt att Handelsbanken tar en avgift på 15 kronor bara på att föra över pengarna. Hur löser ni det?

Hoppas ni inte tycker att jag byter ämne i tråden nu. Blev lite nyfiken utifrån fördelningen.

Det gör det inte. Det är pengarna som man köper guld för som minskar i värde hela tiden.

Obs, ovanstående är en mycket grov förenkling.

3 gillningar

Så om jag förstår det rätt är guld snarare ett sätt att stoppa pengarna från att dras med i inflationen? (Är det då bättre än att lägga in pengarna på ett sparkonto?)

Om jag förstått det rätt så är fin grova förenkling ganska bra. :wink:

Ja och nej. Guld är ganska volatilt. Det svänger mycket mer än inflationen.

Många andra faktorer styr priset på guld också.

Du kan tänka att inflationen är som priset på pengar (i varor) som styrs av tillgång och efterfrågan.

1 gillning

Jag tycker det känns dumt att jämföra med DJ-index eftersom man väl då inte får med valutaaspekten (att man tittar på sina fonder i SEK)? Titta t ex på DJ world vs två populära globala indexnära fonder som borde följa index ganska exakt:

“Överavkastningen” här för fonderna är pga valutaskillnaden?

När vi diskuterar en 50/50 portfölj som vi gör här, kunde vi då inte t ex jämföra med någon blandfond på 50/50? T ex Avanza Auto 2 eller 3?

Jag jämför mina investeringar mot SPP Aktiefond Global och Lysa 100/0, eftersom jag anser att det är de jag “borde” ha om jag inte snickrade portfölj själv.

För att ha diversifiering globalt till små bolag är denna fond bäst.

Vill man ha lägre avgift och högre avkastning för småbolagsfond är AMF Småbolag billigare, 0,4 %, men diversifieringen är inte lika bra globalt.

Jag håller med. Tyvärr kan jag inte göra den jämförelsen enkelt på Nordnet i grafform. Däremot gör jag exakt samma benchmarkning på årsbasis. Håller med om att jämförelser är kluriga. :+1:

1 gillning