Allt i en portfölj

Hej! Jag vill kunna ha en högrisk portfölj som ser ut så:

|Dina aktiefonder||
Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 - 5,00%
Länsförsäkringar Global Indexnära - 40,00%
Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A - 5,00%
PLUS Allabolag Sverige -10,00%
|Investmentbolag||
SEF Kavaljer Investmentbolag - 2,50%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag (Sverige) - 2,50%
|Aktivförvaltning||
coeli Global Selektiv - 5,00%
|Silvergruvsbolag||
AuAg Silver Bullet A (very high risk) - 2,50%
|Blandfond||
AuAg Precious Green (60% aktier,40% guld) - 2,50%
|REITs||
länsförsäkringar fastighetsfond - 5,00%
|Teknikbolag||
swedbank Robur Ny Teknik (Norden) - 5,00%
|Dina räntefonder||
AMF Räntefond Mix - 5,00%
|Din guldfond||
Xetra Gold - 5,00%
WisdomTree Physical Swiss Gold 5,00%

hur ser ut min fördelning? Gärna feedback tack!

1 gillning

Hej,

Innan vi går in på just portföljen så kan vi börja med att bena ut vad ditt sparande är till?
Är det ett långsiktigt sparande? Eller något typ av målsparande?

Vad är själv dina tankar kring portföljen, varför har du valt som du har gjort? :slight_smile:

Varför allt i en portfölj? Kommer du inte få panik när börsen rasar?

Mina portföljer har ökande risk så dom är indelade i Buffert + 3 portföljer. Så när börsen tokar sig känns det bra att det är mest kaos i en (den med högst risk) portfölj och lugnare i dom andra som jag ska använda inom några år.

Så kan man tänka: “Dom pengarna behöver jag inte i närtid ändå.”

Händer ALLT i en portfölj känns det nog jobbigare. Skulle jag tycka.

2 gillningar

Coronaraset lockade fram dom mest avlägsna minnena hos mig.

På kyrkans barntimmar när jag var 3-4 år sjöng vi:

"Bygg inte hus på en sandig strand.

Bygg inte hus på grus.

Kanske verkar det ok men en dag du ångrar dig du måste bygga huset en gång till.

Du måste bygga huset på ett berg, på en stadig grund som inte rubbar sig så när stormen piskar på har du frid i ditt hus ändå."

Går utmärkt applicera på börsinvesteringar också!

Under coronaraset fick jag insikt i att jag vill ha en “All weather portfolio.” Så det har jag numera. Redo för nästa ras. :slight_smile:

4 gillningar

Hej! Det är långsikt spekulation sparande med cirka 100t kr. Jag tycker att det underlättar för mig att se helheten samt diversifiera spekulationen. Det kommer ligga hos Nordnet, avanza och Savr (de aktiv förvaltat med hög avgift). Jag har huvud sparande hos lysa som jag kör 90/10 bred och 99/1 hållbara med månadssparande samt bostadsrätt för mellanhink med cirka 60% belåning och en bufferthink hos Santander och Svea ekonomi.

Hoppas att det är tydligare nu. Tack

1 gillning

Jag förstår dina tankar och fyra hink principen för mental bokföring men ändå tycker jag man bör ses sin ekonomi i helheten.

titta på svaret till Robin!
Tack för mer feedback!

2 gillningar

Tack för feedback. Just nu är jag på get-rich fasen. Hade rikatillsammans portfölj i mellanhink men vill göra om och låta bara bostadsrätt i mellanhink. Tack

Hör av dig

1 gillning

Fast det fungerar ju bra även om det är mental bokföring. :grin:

Jag får den totala avgiften till 0,53%. Bra jobbat så sett! Det mesta är sånt som jag inte hade velat ha eftersom jag föredrar globala aktieindex. Men sett till det jag tror du försöker göra så är det inte heltokigt.

Jag förstår inte småslattarna i lite olika random fonder. I min värld är det ovärt att äga någonting med mindre än 10% av portföljen. Men jag har inte en mångmiljonportfölj så det kanske är något jag inte fattar. Hur som helst ifrågasätter jag specifikt dessa fonder:

• SEF Kavaljer Investmentbolag: 70% svenska investmentbolag. Skulle sätta alltsammans i Spiltan Aktiefond Investmentbolag istället.
  • AuAg Precious Green: Varför? 60% green tech och 40% guldgruvor. Finns det någon anledning att just gruvor ska gå bra? Jag hade fimpat denna helt eller hittat en billigare green tech-fond.
  • Coeli Global Selektiv: En aktivt förvaltad fond med hög avgift. Den har bara 30 bolag så det gäller att förvaltarna är grymt duktiga, diversifieringen är ju rätt låg.
  • Swedbank Robur Ny Teknik: Tror denna är ren spekulation och tycker inte den är värd avgiften men alla bestämmer ju själv.
  • AMF Räntefond Mix: En bra fond egentligen men vad är syftet med ynka 5% räntor?
  • Xetra Gold: Min research kring avgiften ger att den verkar kosta ca 0,3%, dubbelt så mycket som WisdomTree? Finns det någon anledning att ha två likadana fonder och behöva betala dubbla courtage? Annars kan du lägga detta i WisdomTree istället.
1 gillning

Inte guldgruvor va? Fysiskt guld. En anpassad variant av 60/40 där räntorna bytts ut mot fysiskt guld (P Green). Guld har varit en värdebevarare i tider med helikopterpengar och inflation.

1 gillning

Du har rätt, jag läste slarvigt. Desto mindre anledning att skaffa fonden. @Colin_L har ju redan betydligt billigare fonder med fysiskt guld i portföljen. AuAg-fonden har inte ens fysiskt guld utan handlar med derivat.

Tack för tydligande.

Ja jag har lite av den men skulle gärna se att gulddelen utgick så kan man laborera med den delen själv. Nu går det iofs att köpa bolagen i fonden separat men jag har redan +50 bolag att hålla reda på så det blir inte aktuellt.

Jag tror att detta stämmer inte. Eric använder ETF…eller ETC som äger guldet fysiskt.

Men det var ett sidospår. Gillar och förstår din ide bakom portföljen, men tycker också att strukturen är lite fragmenterad och otydlig.

Vad det gäller råvarodelen, varför två guldfonder? Och jag skulle definitivt flytta Silver Bullet till råvarodelen, många hedgeförvaltare har precis fysiskt guld och silvergrovbolag. Jag skulle ha 7,5% fysiskt guld, 2,5% S.Bullet, om du vill ha 15% exponering till ädelmetaller, 10-12% guld / 3-5% S.Bullet.

1 gillning

Möjligt. I fondfaktabladet står det bara att det ska vara värdepapper som följer guld (och några andra listade ädelmetaller). Om man redan har en guld-ETF i portföljen med en avgift på 0,15% så ligger hela mervärdet av AuAg Precious Green att man får green tech-bolag för 2,47% i förvaltningsavgift. Det måste finnas många green tech-fonder som är mer intressanta, eller?

Är lite inne på samma ska som Emil, ser ingen anledning att ha små slattar i olika fonder.

Kolla gärna in ”Basportföljen” i det nya avsnittet som Jan gjorde i söndags! :slightly_smiling_face: