Tror inte riktigt att jag förstod hur du ville ha det då jag inte har koll på vad som ska redovisas/regler och hur jag själv skulle vilja ha en körjournal osv. Något kanske landade rätt?
Hade kvar dom gamla formlerna som jag inte riktigt förstod mig på.
I vart fall så verkar det vara ett fel i cell F2 som jag antar ska vara “125” och inte “1250”?
Den viktiga funktionen att jobba med fattar jag som =WEEKNUM(TODAY()) som ger ett värde på dagens veckonummer så att du kan få ut ett genomsnitt på mil per vecka och sen bygga på det. WEEKNUM() - AppSheet Help (google.com)
Hela körjournalen skulle man kunna dela upp i 3 delar:
Behov: Jag behöver veta hur många mil jag har kört.
Intressant: Jag skulle vilja veta hur många mil jag kan köra i snitt per månad för att inte köra för många.
Nörderi: Jag skulle vilja att det automatiskt räknar ut hur många mil jag i genomsnitt kan köra per vecka under hela leasing perioden nedräknat automatiskt med vilken vecka det är ‘just nu’ och att det enda jag behöver fylla i är mätarställningen.
Jag tittade på din kopia där och jag fick några tips om lättare formler än vad ChatGPT föreslagit (misstänker att det är dom formlerna som du inte riktigt förstår? )
Ja, jag testade max summeringen i C54:E54 så att den hämtade den högsta summan körda mil, missade att ändra tillbaka
Tack så mycket, jag ska testa lite med dom nya förslagen och delar sen en ny kopia
Tack! missade att jag behövde slänga in “%” det står det inget om på googlesidan, märkligt. Där har de som exempel “FV(2,12,100,400)” så blev lite lurad på det.
Finns det något lätt sätt att projicera detta i ett linjediagram där den tar hänsyn till number_of_periods och visar numeriska värdet för varje period?
Därefter skulle jag även vilja kombinera dessa.
t.ex skulle inkomster och utgifter vid varje period kombineras till en ny summa för att visa på hur stor del man har över varje år och hur detta kan variera och även vara del av linjediagrammet.
Tror det blir svårt att få till ett linjediagram som visar delar av uträkningen i =FV då den endast ger ett utvärde baserat på invärden om jag fattar det rätt. Blir nog bättre om du isåfall gör om kalkylbladet som ERM skickade och gör om den på något sätt.