Varken jag eller ChatGTP lyckas lösa problemet, så jag vänder mig till forumets experter!
Har ett google sheets dokument där tanken är att spåra vad jag spenderar mina pengar på varje månad.
Här finns dokumentet att ladda ned:
Bifogar även bilder för att förklara vad jag vill göra.
Loggar in på mina banker (refunder och LF). Kopierar månadens transaktioner och klistrar in under flik “transaktioner”.
Raderar vissa rader (spar, swish fram och tillbaka som inte ska med).
Väljer vilken kategori transaktionen tillhör under kolumn E.
Går till flik Månader, kolumn C och skriver manuellt “nöje” eller “hår och kropp”, så koden blir =SUMIFS(Transaktioner!D2:D57;Transaktioner!E2:E57; “Nöje”).
Det är punkt 4 jag vill slippa. Det vore helt fantastiskt om vi kunde koda kolumn C, F, I så den förstår vilken summa, kategori samt period den ska summera under Månader. Jag har försökt flera timmar, men får det inte att fungera. Det verkar som det är något i stil med denna kod:
Jag vill att C11 i flik Månader summerar beloppen från kolumn D som har kategori “Nöje” i flik Transaktioner. Den ska bara summera transaktionerna som gjorts i november (kolumn Transaktionsdatum i flik Transaktioner).
I oktober vill jag att F12 i flik Månader summerar beloppen från kolumn D som har kategori “Hår och kropp” i flik Transaktioner. Den ska bara summera transaktionerna som gjorts i oktober (kolumn Transaktionsdatum i flik Transaktioner).
Skapade en referenskolumn på Månad i tabellen för transaktioner
Gjorde en kriterie i sumifs på månaden och kolla mot referenskolumnen enligt steg 1.
Att tänka på: denna blir inte år+månad beroende. Med andra ord om du får in data från nytt år så kommer den summera det också. Då är det ju bra att dela in i År-Månad. T.ex. 2023-Okt. Men det låter som en nästa utmaning för dig att lösa själv
Det fungerar som jag vill!
Jag är inte riktigt med på vad du gjorde, men det fungerar. Har uppdaterat mitt dokument med 2024 års månader nu, men är ändå osäker på hur jag ska koda dem. Får jag vara så fräck och be dig ta en kik på det? Har uppdaterat dokumentet igen som sagt. Förhoppningsvis är det en enkel lösning för dig?
TACK!!!
Här är den senaste versionen:
Bifogar några bilder igen. Ni får även komma med feedback om jag kan förenkla dokumentet mer!
Fasen, jag får det inte att fungera. Skrev in koderna enligt din beskrivning, men det blir “error”. Testat att gå runt det, men får det inte att synka. Vore oerhört tacksam om du kunde kika på det och ladda upp google sheets via https://easyupload.io/
Jag vet inte vad som var fel, jag hade också probelm att få det att funka.
Iallafalla, här verkar det vara ok.
Jag har bara fixat Januari 2024
Det blir hemskt svårt att fatta vad man gör när man får några vilkor i t.ex. sumifs.
Jag gillar tabeller eftersom man då kan använda namn.
Jag har gjort 3 nya tabbar så som jag tycker det är lättare.
Jag har gjort en tabell av transaktionerna, jag har sett till att det är siffror som jämförts, text av månader t.ex. funkar inte om man har excel i ett annat språk (inte ett problem för din egna ekonomi, men viktigt för mig).
Jag har gjort ett ‘name’ av din rullgardin, och definierat den i an ny tab, det gör det enklare för folk att ändra den.
Jag har gjort om dina månader tabbar, med värden runtomkring som är månader och år, det gör det enklare att kopiera formerna från cell till cell.
Hoppas det funkar!
Jag ser fram emot den första “färdiga” versionen. Jag har försökt följa upp motsvarande information för mig själv, men på ett alldeles för klumpigt sätt. Det här ser lovande ut.
Nu har jag pulat till det lite.
Fick inte Stefans formler att fungera, så jag fortsatte på mitt spår jag började med.
Ändrade så att den går på År-Månad, lätt att kopiera hela fliken och ändra året när det blir 2025…
Gjorde rullgardinen så att den hämtar från en tabell istället för en fast lista. Detta gör att om du kommer på nya kategorier så lägger du bara till det i tabellen så kommer det automatisk med i rullistan.
Strukturerade transaktionstabellen enligt ett format som jag gissar gör att du bara kan klista in hela datasetet utan att ta kolumn för kolumn så det inte blandas mellan vad som är egna formler och data. Kan vara värt att justera på egen hand.
Nej, fy fasen. Jag har lagt ned 30-40 timmar på att skapa rätt dokument. Lyckas tyvärr inte skapa ett vettigt dokument trots era fina bidrag som verkar mer eller mindre 99% klara. Det bara går inte ihop sig. har testat båda era dokument och pillat i text och siffror, men jag lyckas verkligen inte få till det. Ger tyvärr upp nu!
Om någon har ett vettigt sätt att bokföra sina intäkter och kostnader överskådligt månadsvis och årsvis så är jag tacksam om ni beskriver hur ni gör. Tack och gott nytt år!
Jobbar med Excel varje dag på jobbet. Har ett Excel-ark som jag använder till privatekonomin, men bokföring och översikt över alla transaktioner gör jag i SPCS Hemekonomi och numera även i Homebank (som jag nog kommer att gå över helt till).
Om någon har ett vettigt sätt att bokföra sina intäkter och kostnader överskådligt månadsvis och årsvis så är jag tacksam om ni beskriver hur ni gör. Tack och gott nytt år!
Har du provat excels inbyggda templates?
Men, jag kör engelsk excel (det är kanske därför mina filer inte funkar?), så man måste översätta dom.
Kanske finns motsvarande i Svenska excel? Jag vet inte.
Prova att klicka “fil”/“ny” då får jag upp många templates, leta där.
Jag laddade upp en jag hittade som verkade hyffsad.
Lycka till och Gott Nytt år!
Hehe, ja alltså när frågan ställs för hur man löser ett specifikt problem är det ju det som görs.
Excel är ett blankt papper - därför måste en ju ha en klar bild över det som en vill uppnå.
Därefter kan man titta på lösningar.
Så vad är det egentligen som du inte får att fungera med filen i fråga?