Kalkylblad för fyra-hinkar-principen

Hej!

Har lyssnat på fyra-hinkar-avsnittet och ville räkna ut mina hinkar. Det är ju smidigt att göra med ett kalkylblad, men jag hittade ingen färdig mall (kanske söker jag bara dåligt).

Jag fick därför för mig att slänga ihop ett eget kalkylblad. Ingen garanti att det räknar rätt :wink:

Blev lite osäker på vilka termer/ord jag skulle använda, så hojta till om det finns bättre.

Dokument:
https://drive.google.com/uc?export=download&id=1IApNFLSLBEm5PaCUGR2_yMXuv2Qk1wzw

4 gillningar

Libreoffice…har vi en linuxhacker among us? Eller en sparsam Windowsanvändare?

Haha, antar att svaret är ja :wink: . Ta det som en kvalitetsstämpel :nerd_face: .

För den tekniskt inbitne är dokumentet alltså i OpenDocument-format.

Nu har jag tillgång till Excel genom arbetsgivaren. Testade att öppna där och det verkar funka bra, förutom tre detaljer: Saker har inte exakt samma storlek/placering. Diagrammet börjar av någon anledning på 90 grader åt höger, räknat från toppen. Länkarna är inte länkar.

Jag lade hinkarna i riskordning i diagrammet, men jag börjar fundera på om storleksordning skulle vara bättre / lättare att läsa. Hmm, storlekarna slår ju iofs beronde på hur mycket kapital man knappar in, så isf skulle tårtbitarna behöva byta plats i diagrammet beroende på vad man matar in…

Vet inte om jag törs trycka på den länken utan att få ransomware :joy:

@Anonym Försökte bifoga i forumet, men fick bara ha bilder(?).

Såg skräp ut när jag lät Drive öppna direct till Google Sheets, men nu såg jag att om man tar Open withGoogle Sheets högst upp så ser dokumentet bra ut och verkar funka bra.

Så testa den här länken istället: https://drive.google.com/file/d/1IApNFLSLBEm5PaCUGR2_yMXuv2Qk1wzw/view

:grinning::+1: Kanon!

Jag är för tekniskt handikappad för att ladda ner och få att funka i excel men snabb som en vessla i excel så bygger upp den på din idé. Jag gjorde en variant tidigare men inte alls lika snyggt.

Ett förslag är att lägga tex 3-5 rader på ”övriga tillgångar” så man kan speca vad det är och hur man tänkt. Tex pensioner kan vara - som jag ser det - både mellanrisk (inkomstpensionen och tjänstepension/PPM när man sänkt aktieandelen inför uttag) och högrisk (tjänstepension, PPM med hög aktieandel). Så det kan vara bra att ha en rad ”pensioner” där man kan lägga de olika delarna i två olika hinkar. Typ

Tack!

Jättebra och tydligt presenterat, tycker jag.

1 gillning

@JFB Ska bli kul att se ditt upplägg! Jag resonerade lite fram och tillbaka om i vilken ordning jag skulle lägga infält, utfält och infotexter. Lade den grå bakgrunden på övriga tillgångar för att försöka visa att den delen är valfri.
Bra idé med “övriga tillgångar”.

Sitter just nu med mitt dokument och ska försöka genomföra fördelningen i praktiken. Insåg att planen på 60/40 aktier+spar (spar istf ränta) gör att jag inte bara kan hinka in alla pengarna på ett ISK för mellanriskhinken, så där rök ett-konto-per-hink-tanken jag hade. Så nu behöver jag slänga upp en översikt hur mina hinkar lägger sig i olika konton för att fatta att jag lägger allt rätt :laughing: .

Om Excel: Jag tog bort kommentaren om Libreoffice. För att öppna i Excel trycker man på länken i mitt första inlägg och öppnar filen. Klart! (Iaf med nyare versioner av Excel)

edit. Precis som med övriga tillgångar kanske man vill ha flera rader i slutet för var man sätter pengarna. Fast frågan är om det går att hålla i det enkla tabellformatet…

Kanske såhär:
image

Men sen har någon flera sparkonton och andra sparformer etc… Kanske får bli att man gör sitt eget för den delen.

@Br_Daniel Tack!

Ok! Ska testa länken när jag sitter vid burken :slight_smile:

Ja precis, det var där jag hamnade … tydligt mht var jag lagt in vad men plottrigt just pga av det. Men det borde finnas en vettigt mellanväg :slight_smile: