Ny här, fråga om hinkprincipen, finns excel? :)

Hej,

Började lyssna på denna pod under semestern då det blev typ 100% jobb hemmavid i trädgården. Mycket intressant och jag har nog lyssnat av ca hälften av alla avsnitt nu.

Har insett att vi nog inte har så bra struktur på vår ekonomi och gjort några rätt o fel hittills i livet :smiley: bland annat har vi under 15 år amorterat av ca 10000kr/månad på huslån och helt betalat tillbaka studielån… Fick ont i magen när jag lyssnade på avsnittet som gick in på Spara vs Amortera :grimacing:

Lite grovt sett så tänkte jag att jag ville börja med att se över hur vi ligger till i de 4 hinkarna och jag undrar därför om någon smart o klurig person lyckats sätta ihop någon fin excel med lite befintlig stomme i redan som man kan börja på?

Sen gå en fråga om vart en 69:ans amerikanare(bil) kan hamna i för hink, tänker antingen i buffert som säljbara saker, eller helt i andra änden i Lekhinken? :smiley:

Hoppas få lite styr på detta o sen ställa lite frågor i ge feedback på mitt sparande :smiley:

Bilen kan absolut vara en säljbar buffert… om den nu är säljbar. Folk som har jänkarbilar från förr brukar inte vara folk som ser dessa som säljbara. :smiley:

Jag har gjort som du/ni och betat av huslån, så ensam i båten är du inte. Samtidigt såg jag det som en investering i god nattsömn och merparten gjordes vid en tid då räntan var högre. Så nu tänker jag lite “skit samma”.

Angående hinkarna så kör jag på en höft på papper och med miniräknare. Jag är inte så excelanal som en del andra, så där kan jag inte hjälpa. Men viktigast är väl att börja skissa. Sedan kanske det dyker upp nå’n bra mall.

1 gillning

Haha, tack… Ja, jänkarbilen är ju enligt mig säljbar men det kan tänkas att sambon tänker lite annorlunda där… hmmm :joy:
Visst ger det en god nattsömn när man kollar hur stor belåningsgrad man har kvar och mellanriskhinken är överfull så en hink mindre att fokusera på :smiley:
Börjar skissa lite, man kan ju alltid ändra :slight_smile:

1 gillning

Jag har gjort precis samma: betalat av CSN och amortera för mkt på boendet :rofl:
Nåväl, vi hade kunnat göra mycket värre misstag!
Jag har inte heller någon tjusig Excel men jobbar på det. Tänker att det är jättebra att göra en egen. Fyrahinkarsprincipen blir ju väldigt olika när man indivudanpassar och man lär sig väldigt mycket om den egna ekonomin när man knåpar i Excel. :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Samma här… amorterade hårt under första 10 yrkesverksamma åren men slutade efter att ha börjat lyssna på podden här.
Nu går allt in i indexfonder istället :rofl:

1 gillning

Hej,

Kom in på den här tråden när jag också letade efter Excel-fil. Upptäckte att jag hade fliken kvar öppen.

Nu har jag skapat ett kalkylblad för att räkna ut hinkarnas storlekar. Det har dock inte fält för att fylla i detaljer, så det blev att jag startade med det och sen gjorde jag ett stort kalkylblad på sidan om för att reda ut var mina pengar var någonstans.

Jag använder den här

1 gillning