Behöver du hjälp med Excel, Google sheets/kalkylark? | Ställ din fråga här! 🤓

Tack! Nu verkar det fungera även på mitt tangentbord :partying_face:

Kanon!

Beroende på vilket operativsystem som används, Mac eller PC-tangentbord, om det är Sheets (med spreadsheet shortcuts påslagna eller inte) eller Excel, om det är Eng eller Swe tangentbordslayout kan spela roll för om shortcuts blir rätt :crazy_face:

1 gillning

Jag använder :
=IMPORTXML("https://se.investing.com/funds/spp-sverige-plus-a"; "/html/body/div[6]/section/div[4]/div[1]/div[1]/div[2]/div[1]/span[1]")
för att få fram Storebrand Sverige Plus A’s NAV, men när jag använder samma för Länsförsäkringar Global Index:
=IMPORTXML("https://www.investing.com/funds/lansforsakringar-global-indexnara"; "/html/body/div[6]/section/div[4]/div[1]/div[1]/div[2]/div[1]/span[1]")
så får jag fram fel NAV, vad kan det bero på? :thinking:

Ändrade www.investing till se.investing som i första formeln, då gick det.

Edit: Sajten har två versioner, en Eng och en Sve. Det är lätt att man halkar in på den ena…

1 gillning

perfekt! tack så mycket :slight_smile: Det hade jag missat :sweat_smile:

Lugnt, hoppas jag inte bidrar till någon otillbörlig marknadstajming bara :grimacing:

1 gillning

haha, just i det här fallet så är det bara att jag vill testa att ha ett eget buffertkonto där pengarna ligger i LF Global istället för sparkonto :slight_smile: , högst teoretiskt dock :wink: då tänkte jag att jag kan ju skapa den automatiska hämtningen av navet för att “hålla koll på” hur bufferten skulle ha rört sig om jag haft den där istället för sparkontot :slight_smile:

1 gillning

Låter som en sorts FOMO-ångest-generator :joy:

Posta den i en Sheets!

1 gillning

Det är en del av hela mitt ombalanseringsblad :sweat_smile: kändes lättare att dela hela isåfall :smiley:

Obs! den är inte helt färdig än
:sweat_smile:

1 gillning

Nu förstår jag!

Ändamålsenligt och snyggt, får man säga. Särskilt =OM() för status; köp, sälj, behåll :muscle:

1 gillning

Jag har ett fett excelark med mycket onödig data…

Nu försöker jag ta ut senaste stängningskursen för en aktie

Efter mycket svärande över hur otroligt dåligt excel är har jag nu kommit fram till följande funktionsåbäke, tar Ericsson som exempel:

=STOCKHISTORY(“XSTO:ERIC B”;WORKDAY(TODAY();-1);;;0;1)

Problemet är att den ibland genererar #VALUE som svar. Den sista nollan i parametrarna till stockhistory tar bort alla headers, så man BARA får prisresultatet och ingen annan onödig information.

Men, om ovanstående formel genererar #VALUE, så fungerar det och jag får senaste priset OM jag byter 0 till 1 och får ut de där onödiga extra 3 rutor data…

Så, egentligen, har någon ett bättre sätt att få ut senaste kursen på en aktie? Eller är jag dömd att ha 3 extra rutor?

1 gillning

Jag har dubbelkollat din formel och den verkar vara korrekt.

Prövade =AKTIEHISTORIK("XSTO:ERIC B"; ARBETSDAGAR(IDAG();-1);;;0;1) och det returnerar kursen. Inga VALUE-fel någon gång. Hur ofta får du felet? Vilken version har du?

1 gillning

Lägger in Anders förklaring av =AKTIEHISTORIK(). Inget för Sally men nån kanske undrar

1 gillning

Den fungerade felfritt förra veckan när jag implementerade den, men idag gav den mig bara #VALUE av någon högst oklar anledning…

image
Har ingen koll på excels versioner öht sedan det blev 365. Men ser ut att vara en halvgammal version? 2302 känns som februari 2023…

=IFERROR(IFERROR(STOCKHISTORY(“XSTO:ERIC B”;WORKDAY(EOMONTH(N26; 0)+1; -1);;;0;1); STOCKHISTORY(“XSTO:ERIC B”;WORKDAY(TODAY();-1);;;0;1));STOCKHISTORY(“XSTO:ERIC B”;WORKDAY(TODAY();-2);;;0;1))

Det där är min hela farang nu, N26 är ett datum. Så jag har “löst” mitt problem genom att wrappa möget i en IFERROR() och istället kolla 1 till dag back. Så oanvstående är

Hämta månadskursen, går inte det hämta dagskursen, går inte det hämta igårdagskursen…

Min gissning är att det var/är något konstigt med kurshämtning idag och jag insåg att en exakt kurs är onödig för vad jag gör, kan lika gärna kolla “iförrigår” om “igår” inte fungerade. Får se hur länge det fungerar haha…

2 gillningar

Season 2 Idk GIF by Twin Peaks on Showtime

En imponerande formel!

Skulle dubbelkolla att datumformatet är korrekt i N26 och att att uppdateringar av Excel installerats, mest för sakens skull.

1 gillning

Det där var en av mina ågren, excels fullkomligt tappade sätt att hantera datum. Nae, det där har jag septupelkollat nu haha så det borde vara i ordning!

Börjar tro att excel inte är gjort för att användas.

2 gillningar

… det var självaste fa-an…

Formeln fungerade inte idag heller. Ingen refresh av data fungerar.

MEN

om jag

1. “drar ut” formeln från föregående cell (Cell B) till den jag bryr mig om (Cell A)
  2. tar ctrl + z

DÅ uppdateras cellen först (Cell A) och allt är bra igen. Detta har skett med en annan formlel för den raden i mitt excelark.

Så det är någon uppdaterings-data-bugg?

Hej,

Nu behöver jag hjälp från någon som faktiskt kan Excel och inte bara sitter och prövar sig fram som en annan. Vid klipp/klistra eftersöker jag en funktion i Excel där det går att låsa delar av formeln jag klistrar in. Finns en sådan?

För att försöka förtydliga utan att ge mig på avancerade grejer som inklipp, skärmdumpar och praktiska kalkylark:

1. “=B4+J4, =B5+J5, =B6+J6” kopieras
  2. Vid inklistring översätts formlerna till “=C4+K4, =C5+K5, =C6+K6” i nästa kolumn

Jag vill i stället låsa B-kolumnen i formeln för att få fram mönstret “=B4+K4, =B5+K5, =B6+K6”. Just nu sitter jag och ändrar allt manuellt vilket känns extremt ovärt.

Nu är jag också en sån som provar mig fram men jag ställde din fråga till ChatGPT och fick det här svaret:

I Excel kan du använda absoluta cellreferenser för att låsa en del av formeln vid klipp och klistra. Antag att du vill låsa B-kolumnen i formeln när du klistrar in den i nästa kolumn. Du kan göra detta genom att använda dollartecknet ($) följt av kolumn- och radbeteckningen.

Om du har din ursprungliga formel i cell A1 som ser ut så här:
[=B4+J4]

När du klistrar in den i en ny kolumn, t.ex. i cell C1, kan du använda absoluta cellreferenser för att låsa B-kolumnen genom att ändra formeln till:
[=$B4+J4]

När du sedan klistrar in detta i andra celler kommer B-kolumnen att vara låst och J-kolumnen kommer att anpassas enligt den nya kolumnen. Så formeln kommer att se ut så här i C2:
[=$B5+J5]

Detta bör automatisera processen och undvika manuella ändringar för varje rad.

Jag som aldrig har använt ett diagram funderar på hur man till höger om ‘Innehav Bufferportfölj’. kan lägga till ett som sätter in egna punkter vecko eller månadsvis för att få ett hum om hur portföljen utvecklar sig över tid?