Hur detaljerad är din kostnadsspårning? Och apprekommendationer?

För det första, som alltid ber om ursäkt för dåligt svenska! Jag blir bättre men använder fortfarande Google Translate.

Jag är nyfiken, hur mycket detaljer använder du när du spårar dina utgifter?

För mig själv vet jag att det är bra att spåra dina utgifter, men har varit väldigt dåliga på det. Jag gillade Tink eftersom det automatiskt importerade transaktioner. Men nu är det borta. Det finns några andra tjänster tillgängliga, men ingen jag har hittat som också länkar till Amex för att automatiskt importera och kategorisera transaktioner.

Jag försökte YNAB flera gånger och blev snabbt trött på att mata in data manuellt. Jag har slutat med en enklare metod för mig själv:

• Den 25: e, betala hyran och kreditkortsräkningen manuellt
  • Den 26: e Avanza drar automatiskt 20 000. 15 000 går till fonder, 5 000 till längre långsiktiga utgiftsmål (tills 30 000 uppnås. När jag har 30 000 i den här långsiktiga utgiftskonto går hela 20 000 i fonder)
  • Under resten av månaden spenderar du upp till 10 000 på Amex, som kommer att betalas ut nästa lönedag. Så 10 000 är min månatliga utgiftsbudget för livsmedel, roligt, sällskapsdjur etc.

Jag tror att jag kan spara mer och jag vill, men kan behöva försöka spåra igen för att bättre se möjligheter att sänka mer utgifter. Jag önskar att det fanns en annan app som Tink som också kunde länka till Amex, för det mesta av mina diskretionära utgifter sker på det kortet. Vänligen meddela mig om någon har några rekommendationer!

1 gillning

Nu är jag ju part i målet och jag har hållt på och utvecklat Spirecta i snart 1.5 år.

Du kan kolla Spirecta:

Inom några få dagar kommer en automatisk import-funktion (gjord av Tink faktiskt). Men just nu får man kopiera och klistra in kontoutdraget som automatiskt tolkas. American Expres går att tolka genom klipp-och-klistra-metoden i Spirecta.

2 gillningar

Åh det ser bra ut! Jag kommer att läsa om det nu, bra att höra automatisk import är bara några dagar bort!

Edit: När jag läser mer tror jag att jag kommer att vänta tills den automatiska transaktionsimporten för Amex och andra banker är inne och eventuella initiala fel löses innan jag registrerar mig. Annars kan öppet köp upphöra att gälla innan jag får testa hela importfunktionerna!

Eftersom jag sköter det och är mån om mina kunder så kan du testa nu och så lovar jag pengarna tillbaka om du inte är nöjd. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Det låter bra, då kan jag registrera mig tidigare när den automatiska importen är inne och inte vänta på de första buggfixarna. Jag vet redan från olycklig erfarenhet manuell import fungerar inte för mig, så det är ingen anledning att försöka förrän då!

1 gillning

Personligen så har jag gjort egna excel mallar som enbart kräver inklippt från kreditkort, kontoutdrag för att sedan självständigt slå ut detta i för mig intressanta tabeller samt grafer för frun. Gör samma för mitt sparande.

Tog mig några timmar att sätta upp allt och kräver viss underhåll för att uppdatera grafer etc med nya KPI:er. Nu är jag iof en statistik nörd som tycker om att kolla upp det mesta.

2 gillningar

Jag är lite besviken över mig själv för jag är också en statistiknörd som gillar att kolla in dessa saker, så det här låter faktiskt väldigt bra för mig. Det är rent manuellt arbete med att importera som skjuter mig! Kanske skulle jag skapa min egen app xD

Nu vet jag inte vilket kreditkort som du använder, men ett grundkrav för mig är att det ska gå att exportera kontoutdrag direkt till Excel. Sen har gjort min mall för att läsa direkt från dessa dokument från kreditföretag samt banker.

1 gillning

Jag är också ganska omständlig. Den 25:e loggar jag in på banken och godkänner alla e-fakturor. Har en färdig mall i Numbers där jag för in kommande inkomster och utgifter. Där planerar jag också hur mycket extra jag kan spara (utöver mitt minimisparande som är på autogiro). Har ett liknande dokument med min sambo där vi för in alla utgifter vi haft senaste månaden och räknar ut vem som är skyldig vad. Några dagar efter löning går jag in och ser att det inte är stopp i maskineriet,.

Har sneglat på spirecta.se och kanske blir det att jag testar det. Kommer ju få en hjärnblödning annars även om jag tycker att det är lite mysigt att sitta med för jag får ganska bra koll på allt, mitt dåliga minne till trots.

1 gillning

Använde Microsoft Money typ 1996-2010. Sedan försvann motivationen och blev med Mac ett par år senare. Har kikat runt lite under 10-talet, men inte hittat något som känts bra.

Men ifjol kändes behovet större och jag började använda YNAB. Den är väldigt amerikansk, och enligt mitt sätt att se lite bakvänd på vissa fronter, men känns samtidigt som det minst dåliga alternativet för “realtidshantering” av dagliga pengaflödet av de jag snubblat över. T.ex. är rapporterna inte så mkt att hänga i julgranen.

Jag testade även Spirecta, men utan bättre automatik är den inte tillräckligt användarvänlig för mig. Den känns också väldigt fokuserad på månadsvis och årsvis uppföljning och jag behöver något mer löpande (också). Men kanske ger den en chans till när Tink-importerna kommer igång.

En detalj som fanns i MS Money som jag saknar både i Spirecta* och YNAB är bättre hantering av investeringar. Jag vill kunna lägga upp vilka fonder/aktier jag har och sedan kunna importera aktuella kurser enkelt. Jag vill också ha en bättre hantering av andra valutor för Revolut-konton. (* Har inte kollat på Spirecta på ett par månader.)

Det är alltid svårt att veta vilken nivå man vill spåra på. Generellt är Spirectas kategoriförslag bra, men eftersom jag har lite kontrollbehov och YNAB målhantering inte matchar mina behov 100% om jag använder den nivån så är jag nog 1-2 nivåer djupare i kategorier.

Jag låter kortköpen gå genom Curve så får jag köpen kategoriserade där. Ibland sammanställer jag det + andra köp (google pay) månadsvis i google sheets. Gör det kanske en gång i kvartalet. En gång om året går jag igenom mina fasta kostnader och gör en grov budget för nästa år och ställer in automatiska överföringar för fasta kostnader (snitt per månad) till räkningskontot samt månadssparande.

Jag använder spirecta. Jag följer upp mina utgifter på nästan 40 kategorier och inkomster på 15.
Hur ens förmögenhet utvecklas kan man också se väldigt väl. Alla flöden för hur mycket man sparar, inkomster ändras går att följa.
Dessutom blir den bättre med tiden och jag upplever att Jan är väldigt lyhörd för hur vi använder tjänsten.

Hur går det med autoimportsfunktionen för Spirecta? :sweat_smile: @janbolmeson

En demo av versionen kan ses här. Vi insåg i sista testet idag att det var en klantighet (den autokategoriserade inte efter ens tidigare importhistorik) så det är lite småfix kvar.

2 gillningar