För det första, som alltid ber om ursäkt för dåligt svenska! Jag blir bättre men använder fortfarande Google Translate.
Jag är nyfiken, hur mycket detaljer använder du när du spårar dina utgifter?
För mig själv vet jag att det är bra att spåra dina utgifter, men har varit väldigt dåliga på det. Jag gillade Tink eftersom det automatiskt importerade transaktioner. Men nu är det borta. Det finns några andra tjänster tillgängliga, men ingen jag har hittat som också länkar till Amex för att automatiskt importera och kategorisera transaktioner.
Jag försökte YNAB flera gånger och blev snabbt trött på att mata in data manuellt. Jag har slutat med en enklare metod för mig själv:
- Den 25: e, betala hyran och kreditkortsräkningen manuellt
- Den 26: e Avanza drar automatiskt 20 000. 15 000 går till fonder, 5 000 till längre långsiktiga utgiftsmål (tills 30 000 uppnås. När jag har 30 000 i den här långsiktiga utgiftskonto går hela 20 000 i fonder)
- Under resten av månaden spenderar du upp till 10 000 på Amex, som kommer att betalas ut nästa lönedag. Så 10 000 är min månatliga utgiftsbudget för livsmedel, roligt, sällskapsdjur etc.
Jag tror att jag kan spara mer och jag vill, men kan behöva försöka spåra igen för att bättre se möjligheter att sänka mer utgifter. Jag önskar att det fanns en annan app som Tink som också kunde länka till Amex, för det mesta av mina diskretionära utgifter sker på det kortet. Vänligen meddela mig om någon har några rekommendationer!