Vad använder ni, om något, för program för att hålla koll på utgifter? Det är ju en sak att skapa en budget men sen en annan att se till att man följer den
Jag har tidigare använt YNAB och tyckte väl det funkade ok men då dom inte hade koppling till svensk bank blev det lite meck att ladda ner CSV från banken och sen massera om formatet med ett eget script för att passa YNAB och sen importera. Lämnade det i slutändan för det kostar en del pengar och det blev lite för meckigt och känner inte att jag behöver ha koll på varenda krona och öre…
Har en större excelfil där jag strukturerar min ekonomi. Sedan håller jag tydlig koll och skriver upp varje ny utgift i rätt del. Säg att jag handlar en lördag för 500 kr på ICA. Då skriver jag upp den i matbudgeten i filen och räknar ut hur mycket jag har kvar sedan för den kategorin.
Kör själv Handelsbankens egen lösning i appen. Tycker appen fungerar suveränt för just detta syfte även om man ibland får göra lite egna småjusteringar. Har dock inte testat andra tjänster så är glatt ovetande om eventuella bättre lösningar där ute. Har samtliga av mina egna och delade konton/kort med sambon hos SHB, så vi får en bra helhetsbild av våra utgifter i appen. Går förstås miste om eventuella bonusar och bättre villkor med diverse andra kreditkortslösningar, men vi konsumerar så pass lite ändå så anser att översikten och statistiken väger upp det.
Vi kör Google sheets, har tagit fram ett formulär som används per månadsbasis som är snabbt att fylla i via mobilen. Tanken är att man direkt efter varje utlägg ska få koll på hur vi som familj ligger till mot budget för månaden. Vi har provat många appar men har inte hittat något som funkar när man är två med en gemensam budget (lite märkligt egentligen att det inte finns någon app som har stöd för att läsa ut från två individer, känns som ett rätt vanligt upplägg bland familjer), så detta är vad som fungerat bäst för oss. När månaden är slut för vi gemensamt över siffrorna till ett sammanställningsark, då passar vi också på att prata igenom månaden, detsamma gäller halvårs-/årsskiftena då det blir lite längre snack runt budget mm.
Jag använder YNAB sen några månader tillbaka. Är mycket nöjd med det, och personligen gillar jag att sitta och putsa in varje ändring på kontot för hand, hehe. Gillar hur smidigt allt är, och de olika sparmålen man kan sätta upp m.m. Har helt klart fått bättre koll på ekonomin och sparat mer än vad det kostar per månad tack vare appen.
Använder också Zlantar, tidigare Tink. Tycker dock Zlantar saknar många vettiga funktioner, tex vettig statistik för jämförelse mellan månader, genomsnitt etc & stödjer ej exportering. Kikat lite på Bolmesons program, men tycker avgiften är för hög. Hade jag haft ork hade jag slängt ihop en excel-snurra där man månadsvis kan dumpa in kontoutdrag.
Jag kör inte uppföljning på enskilda inköp. Tycker inte att det behövs. Istället har jag ett kalkylark där jag månadsvis för in saldon och intäkter (lön, barnbidrag, etc) och avsättning/uttag till/från sparande. Noterar även bolåneräntan separat då jag tycker den är intressant att följa över tid. Med detta kan jag då enkelt följa vår månatliga konsumtion och jämföra mot tidigare månader och se hur snittet för året ligger, så att det inte börjar glida iväg utom kontroll. Det tycker jag räcker bra för oss. Om månaden avviker från snittet går det oftast lätt att hitta anledningen i kontoutdragen hos banken.
För många år sedan hade jag ett exceldokument där jag förde in allt för att ha koll. Nu bryr jag mig inte om att ha koll längre. Så länge pengarna räcker är det okej för mig. Det mesta av mitt sparande dras direkt när jag får lön och resten av pengarna “får” ta slut oavsett vad de går till.
Jag använder spirecta som @janbolmeson utvecklar. Det är bra, får med så mycket mer än bara kortutgifter. Och man kan få en översikt över hela ens ekonomi, alla konton man har. Men den är för dyr.
Använder ingenting, konsumerar sällan onödiga saker och försöker ständigt kolla efter bra erbjudanden. Slipper kanske det pga hyfsad lön och relativt billigt boende.
Hur gick det med firefly? Installerade det på servern nu och testar lite, installerade även firefly 3 data importer och testade ladda ner csv fil från nordea men lyckas inte få den att importera
har du lyckats?