Fick efter en separation “student-ekonomi” där alla pengar gick åt för att betala ett extralån jag behövde ta för att kunna behålla huset.
Nu är det lånet tack och lov avbetalat och mitt nyårslöfte 2022 är att undvika onödigt slösande och maximera sparandet. Problemet när man har hyfsad ekonomi är ju att utgifterna tenderar till att öka.
Så skulle behöva något bra program för att följa upp ekonomin varje månad, kategorisera och analysera utgifter, skapa rapporter osv. Något som ger lite mer mervärde än att bara använda Excel kanske.
Jo, fast som sagt så vill jag ha det i lite mer detalj, kunna kategorisera inköp. Se tex hur mkt jag handlar på Lidl/ICA/Willys osv. Vilket gör att excel tenderar till att bli mer komplext. Jag vill verkligen grotta ner mig i detaljerna nästa år
Zlantar ( Zlantar - Bättre Privatekonomi) tex gör ju delvis det. Men jag vill äga min data själv, inte att det används för att ge mig massa erbjudanden.
Jag vet att det inte var det du frågade om men allra enklast är väl att öka ditt automatiska sparande, alternativt starta ett nytt automatiskt sparande, som motsvarar ditt ökade utrymme så att du aldrig känner att du har mera pengar som du kan göra av med.
För mig räcker Handelsbankens app där de har en flik som kallas ”min ekonomi” där inkomster, utgifter och sparande delas upp i olika kategorier tex. Bonde, mat, nöje, långsiktigt sparande, eget sparmål. Du kan också sätta taggar på saker om kategorierna inte räcker till. Det finns även genomsnitt på 3/6/12 månader om man vill få bättre överblick över det hela.
Vet inte hur det ser ut på andra banker men tänker att många borde ha något liknande. Tror Revolut har något liknande men använder det kortet för lite.
Jag kör primärt Revolut, och där fungerar det ganska bra. Men gör även en del inköp och transaktioner från LF, vilket gör att jag vill samla det på ett ställe och inte vara beroende av en finansiell tjänst.
Stör mig lite på Revolut med, så kommer antagligen avveckla det under året. Måste bara lösa hur jag isåfall ska ha kort/konton-till barnen, då LF kräver båda målsmän att skriva under vilket exet vägrar.
Det låter som att du har ganska specifika krav och vill varken betala för det eller att någon annan ska kunna tjäna pengar på att ge det till dig gratis. Så antingen letar du efter en filantrop eller så tror jag det enda alternativet kvar är att bygga det själv?
Har börjat testa lite med Firefly och spontant känns det väldigt trevligt.
Har bara lagt till lite utgifter hittils för december för att testa (och inga inkomster).
Insåg rätt fort att jag har betydligt för mycket transaktioner för mitt eget bästa, det här måste ändras på under 2022
Jag har förstått att du vill mer än att bara begränsa dina utgifter. Om du begränsar dina utgifter försvinner kanske behovet av insikt i utgifterna men jag kan förstå om du ändå vill göra det för att det är roligt!