Välja budgetapp

Ska en gång för alla skaffa mig en budgetapp, står mellan zlantar och YNAB. Vilken ska jag välja?
Fördelar, nackdelar med respektive?

1 gillning

Själv kör jag YNAB och är riktigt nöjd.

Tittade snabbt på sidan för Zlantar och det verkar som de gärna tjänar pengar på saker som avtalshantering och lite annat, d.v.s inte bara rent budgetverktyg.

Det som är viktigt för mig med YNAB är ju zero-budgeting - att varje krona ska ha ett jobb. Verktyget är just gjort för det. Du får kolla om det är det du vill göra och om Zlantar även stödjer det. Fördelen med Zlantar skulle nog vara att det kopplar bra ihop med svenska banker etc. Tror inte YNAB har det för Sverige (har något för EU). Dock så gillar jag att trycka in saker manuellt, gör så att man tänker efter lite mer innan man handlar.

Verkar som att Zlantar mer är för att se vad man spenderat pengar på istället för att proaktivt arbete med vad man vill spendera pengar på.

Zlantar verkar bara vara en app, vilket inte är dåligt, men när man sitter och gör budget etc så tycker jag det är enklare att sitta vid en dator och göra det. YNAB har både app och webb, båda är bra och man kan göra det mesta i appen.

Slutligen, är du en utvecklare så har YNAB ett öppet API så att du kan göra egna app:ar för att göra något med din budget, vilket är trevligt.

2 gillningar

Inte testat några då excel fungerar alldeles utmärkt. Var lite försiktig med dessa typer av appar, särskilt om de är gratis. Din data säljs säkerligen för reklam. Och du åker säkert på en inlåssäningseffekt. Går det t ex att exportera datan den dagen du vill använda något annat?

1 gillning

Var hyfsat nöjd med Budgetbakers tills deras bank sync gick sönder (Swedbank), inte fixats på över en månad.

Kommer nog gå tillbaka till YNAB eller börja med Excel-ark.

För mig är viktigast att de kopplar ihop med svenska banker så att man får in transaktionerna automatiskt. Allt annat är för mig galenskap :stuck_out_tongue_winking_eye:

Därför är Zlantar mitt val.

Händer förr eller senare, både för gratis- eller betalappar. Eller så är det annat problem.

1. Tink var gratis och i lagrade hela ens liv i mardrömslik metadata. Dock snygg och användbar.
  2. Zlantar är ful, har imho sämre funktioner än Tink och tappar kopplingen till mina banker periodvis.
  3. YNAB har hög månadskostnad som app. Verkar inte fungera med någon av mina banker.

När jag gått det här varvet för andra gången det här halvåret brukar jag ändå landa i att köra allt i Google Sheets. Då går det att mata in siffror när man är ute på mobilen. När jag sagt det brukar någon nämna Spirecta och då blir svaret alltid att “jag är en snål jävel”. Tar dock gärna emot tips på appar.

1 gillning

Tink finns numera tillgängligt som API. Som privatperson kan du fortfarande använda Tink genom att t ex installera Klarna-appen och göra en budget där, synkat till dina bankkonton.

Jag är nöjd med Zlantar (Plus)

Här kommer en textvägg utan app alls…

Jag har använt tink, excel och bankens app. De funkar ok för att analysera vilka utgifter man haft men har varit kasst (för mig) för att hålla en budget. Det som funkat bäst hittils (för mig) är att ha ett antal vardagskonton för olika kortsiktiga sparanden, syftet är att kunna spendera pengar med gott samvete utan att det drabbar ett annat konto samt att segmentera prioritering mentalt så att olika intressen inte konkurrerar om samma pengar.

Det riktiga tricket dock är att ha ett dedikerat konto för rörliga kostader som ska vara samma varje månad… tex 15000 för mat och bensin. Sen gör man en burndown (sök på nätet så kommer det upp massa exempel) från 15000 till 0 mellan löningsdagar. Varje morgon är det bara att fylla i saldo och kolla hur man ligger till. Ligger man över blir det fina fisken, under blir det fulmackisar.

1 gillning

Har Zlantar ränta och amortering som minusposter nu?
När jag senast använde appen var inte ränta och amortering med.

Tink var riktigt bra

Jag bumpar upp den här tråden och frågar forumet om det finns några självklara alternativ på marknaden idag?

Min egen önskelista består av

• Synk från banken för att automatiskt logga transaktioner
  • Möjlighet att automatiskt kategorisera transaktioner som är återkommande
  • Möjlighet att göra en zero-budget baserat på intäkterna
  • Kunna dela “profilen/planen” med min respektive
  • Kunna exportera datat till Excel

Har nu använt Zlantar fyra veckor och är nöjd.
Synk från mina banker fungerar bra, Bank Norwegian, Danske, SBAB, Avanza, förutom bolån på Avanza som den av någon anledning inte hittar.
Den lär sig kategorisering efter tidigare kategoriseringar.
Den visar inte amortering som sparande.
Det är en renodlad app, så inte möligt att arbeta med budgeten från datorn.
Lite skeptisk till upplägget med “gratis” men antar att huvudägaren Svea bank får ut något av mina data, och att de förslag jag får finansierar appen. Jag har investerat en hel del tid åt budgetarbetet nu och skulle bli besviken om de inte överlever.

Själv använder jag Actual Budget.

• Gratis och self-hosted
  • Automatisk import av alla transaktioner från alla mina konton (LF, HB, Swedbank, Nordea, ICA, m.m.)
  • Fungerar i övrigt mycket likt YNAB (inte lika polerat förvisso men också lite mer fokuserat)

Actual Budget uppfyller nog alla dina krav, dock behöver du hosta den själv någonstans.