Länsförsäkringar har funktionen Pengakollen där köp, återbetalningar, inbetalningar och överföringar etc kategoriseras automatiskt mer eller mindre korrekt. Och man kan flytta till annan kategori vid behov. Tyvärr inkluderas numera bara privatkontot, men inte kreditkortet, vilket gör funktionen ganska värdelös. De har sagt att de jobbar på det i flera år nu men fortfarande inte löst det. Därmed svårt att få en överblick över mina totala utgifter och hur de fördelas på olika områden.
Installerade nu appen Zlantar och anslöt banken. Appen ser både kontot och kreditkortet och jag kan även koppla till kort från andra banker. Men jag hittar bara en funktion för att skapa budget. Jag är inte intresserad av det, bara att kategorisera mina köp etc för att få en överblick över hur mycket jag spenderar och på vad under en månad, och gärna en årssammanställning.
Finns det någon annan bra och säker app som har denna enkla funktion? Och som jag kan koppla flera kort till då jag ibland använder andra kort vid tex resor.
Jag använder sedan ett par år också Zlantar. Gillar att appen har koppling till de flesta banker och kortutgivare. Tycker det fungerar bra och de flesta köp kategoriseras rätt. Gillar även att man kan skriva en anteckning på varje transaktion.
Gällande analys så brukar jag använda exportfunktionen och analysera i Excel/AI
Tack för infon
Fast den enda funktion jag hittar där det kategoriseras är när man skapar en budget. Och jag vill inte skapa en budget med gränser etc. Man skulle välja och ställa in flera saker. Jag behöver ingen budget.
Jag vill bara se mina inkomster och utgifter utifrån de konton och kort jag kopplat till funktionen, kategoriserade. Först gärna automatiskt så långt det går för att sedan manuellt kunna kategorisera om något som hamnat i fel kategori. Som ett excelark med olika kategorier, med skillnaden att det är digitalt, den hämtar information om transaktioner automatiskt från konton och kort, samt med möjlighet att enkelt kategorisera om.
Har Zlantar en sådan funktion? Hittar ingen.
Upptäckte nu när jag lekte med budget att en återbetalning inte kan ändras till någon kategori inom utgifter. I Länsförsäkringars funktion går det. Jag gillar att nolla utgiften om jag tex lagt ut pengar och sedan fått tillbaka dem via tex swish. I Zlantar ser det ut som jag haft en utgift inom en kategori, även om jag i verkligheten fått tillbaka pengarna. Men då syns det bara som återbetalning under intäkter.
Finns en kvittningsfunktion i Zlantar som löser det. 
De flesta transaktioner kategoriseras rätt i Zlantar.
Vill du ändra kategorisering så tryck på ”senaste transaktioner” på ”första sidan” och välj vilken utgift du önskar, så kan du ändra kategori. Du får även fråga om den kategori skall användas i framtiden och om alla tidigare transaktioner också skall ändras. 
Det finns också en smart funktion där du kan tagga transaktioner. Bra vid tex en semester resa om du vill knyta ihop en massa transaktioner med olika kategori och analyser dem tillsammans.
1 gillning
Tack för alla svar om Zlantar.
Det jag inte hittar är en funktion för enkel rapport om Utgifter och Inkomster (samt överföringar etc), sedan huvudkategorier, sedan underkategorier. Sedan kunna se totalutgift och -inkomst per månad och årsvis, dvs. enkelt klicka på Utgift, få upp huvudkategorier, klicka på respektive huvudkategori och få upp underkategorier, sedan klicka på underkategori så att transaktionerna syns.
Finns detta i Zlantar? Jag vill alltså inte först behöva skapa en budget, välja kategorier som ska ingå, sätta tak för utgift. Har inget behov av budget, vill bara se utgifterna kategoriserade. Och att jag kan modifiera förinställda kategorier, byta namn eller skapa ny, ta bort andra samt kategorisera om en felaktigt kategoriserad transaktion. Samt kvitta utgift med inbetalning/överföring i samma kategori när jag köpt något men lämnat tillbaka varan, lagt ut för en vän som sedan betalar tillbaka etc.
Det jag gillade med Zlantar är dock att jag kan koppla fler bankers konton och kort. Detta med kvittning lät också intressant.
Tips på andra appar tas gärna emot