Upptäckte häromdagen appen Zlantar där man kan hänta in saldon från olika banker och få en samlad bild äver sina tillgångar och även skulder. Saknar dock många av nischbankerna. Någon här som har erfarenhet av denna app? Är den säker att använda? Det jag letar efter är en app där jag kan överblicka saldot på alla mina konton hos olika aktörer. Finns det något bättre alternativ?
Är nog den bästa (enda?) appen som gör motsvarande, tidigare fanns ju Tink men dom bytte riktning.
Zlantar ägs av Svea Bank sen en tid tillbaka, tror bolaget i sig hade svårt att gå runt.
Vad gäller säkerhet tror jag du kan vara lugn om du är orolig för att de ska sno dina pengar, deras info får dom garanterat via OpenBanking, dvs dina banker ger ut information om ditt saldo med ditt medgivande, men inte mer än så.
Om du är orolig för att din data skulle läcka, skulle jag inte använda en sådan tjänst. Har ingen insyn i just deras säkerhetsupplägg, men alla aktörer innebär självklart en risk för dataintrång och en mindre aktör har inte lika mycket resurser att lägga på IT-säkerhet som en storbank.
Kolla in här!
Excel i alla ära men då måste jag logga in på alla bankkonton och uppdatera siffrorna manuellt hela tiden
Jag använder Zlantar sedan länge och trots att jag (såklart) inte har koll på hur deras kod och servrar ser ut väljer jag att lita på att de hanterar säkerheten väl. Appen är hur som helst oerhört praktisk och jag kan läsa in från de banker jag använder, även CSN-lånet åker in där.
Använder bara till ett konto med data som jag inte anser särskilt känslig men intressant att få koll på
Läs villkoren så kommer du nog inte vilja ha appen. De säljer all din transaktionsdata till tredjepart
Prövade Zlantar 2022 men lessnade och bad dem att ta bort mina lagrade personuppgifter och transaktionsdata till tredje part enligt GDPR. Fick då svaret:
“Vi säljer inte vidare information och när du avslutar ditt konto hos oss så raderas även all din data. Jag hoppas detta är tydlig för dig.”
Lite otippat kom sen:
“Sen kan vi gärna ha en dialog om vad som är rimligt och inte och då gärna inkludera ton och bemötande.”
Säger otippat då allt varit på fnöskestorr kanslisvenska.
Oavsett, kanske de har ändrat sina användarvillkor sedan dess?
Var länge sen jag tittade sist men läser man integritetspolicyn så blir i alla fall jag mörkrädd
Google hade drömt om att kunna använda all ens transaktionsdata för att rikta marknadsföring
Skulle jag skriva till dem idag hade jag tydligare citerat från rätten att bli bortglömd genom återkallat medgivande, §2.8, 2.9 i policyn.
Begärde tidigare ut transaktionsdata från Tink (appen) och det var ingen rolig läsning. Det var hela mitt och familjens liv i ett stort textdokument.
Använde Zlantar en period, men när jag fick reda på att den ägdes av Svea bank, så sa jag upp det.
Svea bank lovade att avyttra sin verksamhet i Ryssland efter Putins anfallskrig mot Ukraina. Så har inte skett, snarare tvärtom.
Så är inte en bank jag vill ha med att göra.
De kanske har en policy som tillåter försäljning av transaktionsdata fast de inte gör det? Trist att höra att Svea bank inte sköter sig heller. Jag har begärt ut min data en gång om året för att göra lite mer djupgående analys av transaktionerna. Som sagt smidigt att de sköter insamling och kategorisering av allt.
Jag har funderat på Firefly III som ett alternativ, men skulle då behöva lösa insamling av alla transaktioner genom t.ex. (SaltEdge)[https://www.saltedge.com/]. Men det är ett gediget projekt att få ingång en egen server för att hålla koll på privatekonomin, så andra tips mottages gärna!
Jag blir bombarderad på telefonen av skumma låneföretsg och telefonförsäljare. Tror flera av dessa kan ha fått mina uppgifter från Zlantar
Jag har inget av detta, som sagt Zlantarkund sedan länge.
Kolla bankappen du redan har. Många som erbjuder funktioner som att lägga till konton från andra banker.
Då ser du alla konton på samma ställe.
Har dock inte koll på hur bra eller dåligt alla banker kan analysera dina konton och transaktioner …
De säger att de inte säljer din data, men jag fattar inte vad de tjänar pengar på i så fall? Appen är ju gratis och har ingen reklam i sig. Finns liksom inget de kan sälja utom konsumtionsmönster.
tillägg: kanske tänker de att de själva ska föreslå olika avtal och grejer i appen senare?
Läste någonstans att Svea ekonomi/bank äger Zlantar numera så det kanske är lite säkrare nu…
Svea Bank har ägt Zlantar ett tag nu, om du läser längre upp i tråden så hittar du denna information. Så det har redan avhandlats.
Det är inte heller något nytt… Går väldigt långsamt med nya banker