Zlantar blir gratis!

Zlantar har blivit uppköpta av Svea. Alla funktioner från Zlantar premium blir gratis.

3 gillningar

Synd för oss som undviker Svea. :see_no_evil:

13 gillningar

Finns dock ingen funktion i världen som får mig att spara pengar i en bank med över 1 miljard SEK fast i Ryssland. Var kund men lämnade.

5 gillningar

För de som vill undvika Svea kan jag rekommendera Spiir som jag själv använder.

1 gillning

Gratis som att du betalar med registrering av dina personliga köpvanor på en nivå som skulle få Erich Mielke att få något fuktigt i blicken. Stay away.

6 gillningar

Vet vi det faktiskt var något uppköp eller om Svea, som tydligen redan var delägare, klev in när pengarna tog slut? Kapital har som bekant blivit dyrt numera…

Har du Ericsson, investor,sandvik eller ABB etc i dina investeringar då du inte gillar Ryssland?

1 gillning

Man kan tycka vad man vill om Ryssland (vilket jag också gör) men en bank som har 1 miljard bundet (av 5 miljarders omsättning) i ett land där man inte kan få ut dem är i min mening inte speciellt solidt :wink:

2 gillningar

Hur bra är Zlantar att använda utifrån integritetsperspektivet?

Vad kan de se för data?

Kan de se alla ens transaktioner?

Och om man tex har Mastercard Guld från Swedbank, kan man välja att enbart få informationen över transaktionerna för det kortet åskådliggjort i Zlantar, eller ger man Zlantar full tillgång till banken (korttransaktioner, bolån, etc, etc)? Dvs är det full access eller inget?

Ingen som har koll kring detta?

Verkar ju finnas en del som använder/använt Alwy, Tink (när det fanns) och andra liknande tjänster, samt Curve och liknande tjänster där man kopplat ett befintligt kort.

Det borde väl vara liknande upplägg och info som företag får tillgång till. Någon som har koll kring integriteten på de tjänster och några ev paralleller man kan dra till hur det borde fungera på Zlantar?

Funkar bankid till Spiir för att logga in på de svenska bankerna?

Och hur fungerar det rent praktiskt? Dvs väljer man vilka konton eller kreditkort som ska synkas, eller loggar man in på sin bank och synkar allt?

Du väljer bank(er) i Spiir och autentiserar på samma sätt som du brukar, vanligtvis med BankId, därefter väljer du konton.

Okej. Och är det något speciellt som gör att du föredrar Spiir framför Zlantar eller annan tjänst?

Har inte testat någon annan app. Jag jobbar själv på bolaget bakom appen och tycker den funkar bra och har alla funktioner jag behöver.

Okej, toppen. För jag satt faktiskt och funderade på något som du kanske har svar på.

På Spiirs hemsida står det:

“And it’s only you who can see what you spend your money on. We can’t see if you order that tasty number 17 from your favourite pizza place or go all-in on fresh veggies at the local farmers market. Those numbers belong to you”

Vad menas med det? Har verkligen inte utvecklarna tillgång till en användares specifika information rörande transaktioner? Eller är det jag som missförstår något?

Det stämmer att vi inte kan se dina transaktioner. Datan ligger krypterad i databasen, det vi kan luska fram på sin höjd är om det är en positiv eller negativ summa på transaktionen.

Det är ju riktigt bra!

1 gillning

Har kollat runt lite i appen och ser bra ut. En sak som jag dock saknar är möjligheten att själv ange att en månad ska följa en “lönemånad”. Dvs jag skulle vilja ange att tex November är mellan 25 oktober och 25e november. Det hade blivit mer korrekt utifrån när man får lönen och hur man bokför mentalt.