Chatgpt som rådgivare

Är det någon som använder Chatgpt som rådgivare vid era investeringar och har tips?

1 gillning

Ja jag brukar använda de för jämföra olika bolag i samma sektor. T.ex. när jag skulle köpa Holmen eller SCA. Matade in all data och laborerad. Funkade mycket bra.

1 gillning

Jag har bett ChatGPT göra lite analyser och bett ta fram nyckeltal och beräkningar. Den gör ofta relativt simpla fel så det är (matematiskt) inte pålitligt för fem öre. Kan ändå vara intressant ibland.
Tror det är så man får använda det nu. Brainstorma och spruta ur sig lite roliga idéer snarare än att försöka få fram fakta. Väl medveten om att det både räknar fel och hallucinerar (hittar på saker utan belägg).

5 gillningar

Jag brukar använda den som rådgivare till allt möjligt. Men det är som att prata med någon som är rätt korkad men har väldigt högt självförtroende. Mer rubber duck än intelligent feedback.

11 gillningar

Har testat men det enda den gör är att rabbla upp saker jag redan läst på annat håll.

Ja men visst är det! Jag har fått många bra svar men vissa har varit helt galna, fast utan nån hint om att det är en vild gissning. Frågade hur man kanderar syrénblommor, fick svar att man kokar dem i sockerlag. Kan hälsa att det funkar utmärkt med frukt, men att koka skira blommor och tro att de ska hålla formen låter lite sisådär smart :woozy_face:

3 gillningar

Sure, chatgpt fick jag tvinga använda Python för att räkna rätt. Dock som bollplank är väl AI ok. Faktakolla svaren bara.

1 gillning

Inte direkt för investeringar som sådana, men har hållt på i 2 veckor snart tror jag med att få ChatGPT att göra rätt så jag kan se fondernas 1dags-förändringar i procent samt datum för senaste kurs.
Många turer och mindre utskällningar och flera kodversioner som varit värdelösa.

Håller med tidigare svar om högt självförtroende. 2 gånger sa den “detta är den slutliga versionen, som inte kommer behöva ändras”. Jo tack, ingen av de versionerna uppfyllde syftet utan det var massa småfel.

Ser den som långt ifrån färdigutvecklad men kan ha kommit i hamn äntligen häromdagen!

Jag har tänkt använda ChatGPT som rådgivare gällande pension. Det handlar alltså inte om val av placeringsalternativ utan om kopplingen mellan inkomst och pensionsnivå. Sajten Minpension.se är inte dålig men den har begränsade möjligheter gällande simulering.

Vi kan anta att jag höjer min inkomst rejält under ett antal år alternativt pluggar på halvtid under en period. Det finns också en mängd andra tänkbara scenarier.

Från Pensionsmyndigheten har jag begärt fram min samlade pensionshistorik, alltså alla pensionsgrundande inkomster per år sedan jag började jobba. Med denna data som underlag kan jag sedan lägga till en egen prognos för alla återstående år fram till pension.

Tjänstepensionen är rörigare än den allmänna pensionen men går så klart att hantera också.

Jag har alltså tänkt mig en kombo av Minpension.se, egna beräkningar i Excel och ChatGPT.

Frågorna och scenarierna jag har tänkt mig handlar inte enbart om mig själv. Jag är inte direkt orolig för egen del.

Jag har inte använt AI för finansiell rådgivning, men skulle nog kunna tänka mig det, som bollplank men för kritisk granskning givetvis.

Jag använder AI i andra syften och den gör ju som konstaterats ganska ofta fel, men är så självsäker att man vill tro på den.
Jag tog tillfället i akt och frågade både Bing och GTP om varför den envisas med att tro att den gör rätt även när den gör fel, ibland trots upprepade tillrättavisning. Båda modellerna erkänner problematiken i sättet som dom framstår som självsäkra, men båda modellerna erbjuder också möjligheten att man kan påverka deras jargong, så jag har sagt till dom att påminna mig om att dubbelkolla deras svar när det kommer till ren fakta och beräkningar.

Bing kom ihåg att påminna mig vid första provkörningen av detta, eftersom den givetvis räknade fel så vid tillrättavisning och försök nr 2 så gjorde den åter fel, både i beräkningen och att inte påminna mig om att faktakolla. :grin:

AI artificiell inkompetens.

GTP “råkade” räkna rätt i samma uppgift, och påminde mig att faktakolla, men nu kan jag inte säga att den har fel så jag ska hitta en annan uppgift åt den att misslyckas med. :grin:

1 gillning