Testar om någon har viljan och tiden att hjälpa mig med hur jag ska beräkna för att komma fram till ett belopp
Om 8 år vill jag kunna ta ut 20 000:- i månaden under 7 år framöver.
Jag räknar med en avkastning på 7 %
Hänsyn behöver tas till köpkraften.
Jag vill alltså kunna få lika mycket då som jag får idag för 20 000:-.
Vilket startbelopp behöver jag ha i dag för att uppnå ovan nämnda villkor?
En MonteCarlo-simulering med en portfölj bestående av enbart en global aktiefond tyder på att du behöver typ 3 miljoner i startbelopp för att vara helt säker, men högst troligt skulle du klara det med strax under 2 miljoner också.
Du kan prova att simulera här (tryck på knappen “run simulation” för att köra simuleringen med de uppgifter jag skrivit in): MonteCarlo för 20 000 i månaden om 8 år
Prova t ex att sänka startbeloppet till 2 miljoner eller 1 miljon och se vad det gör för skillnad när det gäller chansen att pengarna räcker.
Matte är inte min starka sida men lite grovt kan man räkna så här.
Inflationjusterad månadsuttag under sparhorisonten 8 år. Jag antar att inflationstakten är 2 %.
FV = PV x (1 + r) ^n
20 000 x (1,02)^8 = 23 433
Nu är frågan, vill du ha kvar kapital efter 7 års uttag eller sluta på 0?
Om vi utgår ifrån att du vill tömma hela ditt sparande blir beräkningen så här:
Tack! Jag har nyligen avslutat en universitetskurs i finansiering där vi löste många snarlika problem. Min civilingenjör till far och fysiker till lillasyster hävdar dock att detta är basal grundskolematte och förstår inte alls vari utmaningen ligger.
Mina starka sidor är psykologi, beteendevetenskap, språk och (den mänskliga delen av) kommunikation. Dels för att jag är utbildad medie- och kommunikationsvetare och för att det har varit en livslång hobby. Jag är också ganska insatt i neurovetenskap och mänsklig anatomi, men på privat hobbynivå. Är allmänt intresserad av hälsa och välbefinnande och dessa delar är mest relevanta för mig personligen.
De senaste åren har jag också blivit intresserad av geopolitik och beteendeekonomi, främst för att jag gillar Peter Zeihans, Jared Diamonds, Daniel Kahnemans och Richard H. Thalers böcker.
Råkade ha en OpenAI tabb öppen så frågade… (ogillar att dela ChatGTP svar här men tyckte det var en intressant fråga)
ChatGPT
Så, du behöver ha cirka 108 887,45 SEK vid början av uttagsperioden för att kunna ta ut 20 000 SEK per månad under 7 år och bibehålla samma köpkraft med en avkastning på 7 % och en inflationsnivå på 2 %.
chatGPT 4 kan räkna korrekt om man ger den mycket tydliga instruktioner, korrekta formler att tillämpa samt exempel på riktiga beräkningar. Även här kan en viss randomisering uppstå, men resultatet brukar bli bättre ju högre kvalitet inmatningsdatan håller.
I denna exempel verkar chatGTP blanda ihop den årliga avkastningen med den månatliga avkastningen och beräknar inte korrekt för en växande annuitet som ska upprätthålla köpkraften över tiden. Den har missförstått massa viktiga detaljer helt enkelt. Men annars ser jag inga fel i beräkningen.