Någon mer som experimenterar med AI för portföljanalys?

Hej!

Jag har nyligen börjat experimentera med generativ AI för att analysera min aktieportfölj och blev positivt överraskad av resultaten. Jag laddade upp min portfölj och fick tillbaka relativt balanserade rekommendationer och observationer. även risker som för hög koncentration i vissa innehav och föreslog hur en ökning i globala ETF:er skulle kunna förbättra diversifieringen etc.

Känslan var som att få feedback från en oberoende rådgivare – dels en bekräftelse på sådant jag redan visste, men också nya perspektiv på vad jag skulle kunna justera.

Detta har definitivt gett mig mersmak. Eftersom jag har ett ganska komplext upplägg med banker och depåer i tre länder (en mix av aktier, ETF:er och fonder) lägger jag mycket tid på att skapa transparens och överblick.

Är det andra här som har liknande erfarenheter? Vilka verktyg, metoder eller idéer har ni testat för att använda AI i er portföljförvaltning? Vore kul att höra era tankar!

4 gillningar

Jag har också testat att använda AI för portföljanalys. Jag tycker det är ett bra verktyg, även om man får sålla en del bland svaren och ta en del svar med en nypa salt, då de AI-tjänster jag har testat har en tendens att hallucinera, eller räkna fel på enkla matematiska problem.

I början använde jag det oftare och för lite bredare frågor kring portföljanalys, så som för att hitta en bra diversifiering, medan de senaste månaderna har jag använt det lite mer sällan, men för mer specifika frågor, t.ex. för ombalansering eller volatilitetsviktning av portföljen. Du kan läsa en del om det i min investeringslogg.

Jag har mest använt tjänsterna Perplexity och ChatGPT, men har även testat MS Copilot vid något tillfälle. Perplexity gillar jag för att den ger bra källförteckningar. Däremot verkar den vara tränad på data som är minst ett halvår gamla, vilket gör att jag tycker den har problem att ge svar m.a.p. sådant som inträffat nyligen. Då kan det ibland vara bra att använda några alternativa tjänster.

2 gillningar

Tackar. Glömde skriva men använde själv Gemini. Den gav även tillbaks en CSV-fil som jag använde att för att lägga till ytterligare kolumner med info i mitt g-sheet

1 gillning

Jag har lekt lite med ChatGTP och upplever lite att så som man frågar får man svar.

1 gillning