ChatGPT är såväl skrämmande som fascinerande - och framförallt framtiden inom tech, AI, användning av bottar, informationssökande osv. Jag är helt tagen och typ beroende redan av tjänsten.
Min fråga är om någon har kunskap och kan rekommendera på hur man kan investera i detta på ett bra och smidigt sätt?
Och ja, jag frågade ChatGPT:
"How do I invest in chatGPT and similar tools?
OpenAI, the company behind ChatGPT, is a private company and not publicly traded. As such, it is not possible for individuals to invest in the company directly through traditional means such as purchasing shares on a stock exchange. However, there are other ways to invest in the field of artificial intelligence, such as investing in publicly traded companies that are working on AI-related projects or investing in AI-focused venture capital funds. It is also possible to invest in the field of AI by developing your own skills and knowledge in the field, as this can open up new career and investment opportunities. It’s always a good idea to speak with a financial advisor to see what options are available for you."
Jag tycker du fick ett riktigt bra svar från ChatGPT.
Som det har skrivits så är nog Microsoft bort om du vill investera i just GPT-serien. Men den finns det andra bolag som också ligger långt fram på samma boll. Typ Google, Meta och NVIDIA. Sen är ju ska dessa bolag redan högt värderade så jag hade nog inte räknat med att de ska 20x inom någon nära framtid.
Vill du ditt things mycket pengar på GPT så föreslår jag att du bygger en app som använder deras öppna API och försöker dölja den till slutanvändare i Sverige. Finns gott om affärsmöjligheter gör.
Jag hade nog varnat för att investerare i fonder som ska investera mot AI, har inte gått så bra för Ark invest som har en fond på det spåret. Tror tyvärr att förvaltarna är fördåliga på att hitta vilka AI-bolag som kommer gå bra, och deras avgifter är för höga. Jag hade nog gissat att en indexfond hade gått bättre.
Tyvärr inte mycket kunskap inom appbyggande för att ta vara på den möjligheten… mer ute efter att investera pengar i t ex Open AI om de skulle gå mot IPO eller liknande.
Det tror jag med. Är nog väldigt svårt att slå marknaden på detta vis.
Hmm, jag känner inte till att något av de ledande bolagen har detta bland planera. Dessutom har OpenAI lite speciell företagetstruktur, när Microsoft investerar i dem så äger Microsoft inte OpenAI på samma sätt som vanliga aktier. Det är lite mer som när SBB gav ut D aktier, den finns ett tak på hur mycket avkastning man kan få.
Hur menar du inprisat? Framtiden för AI är ju i sin linda, det gäller att betta rätt, och man kan köpa de stora tech bolagen som satsar på detta visst, men måste ju finnas andra bett man kan göra på t ex bolag som OpenAI och liknande
Openai mfl finansieras främst att jättarna. I detta fall bla Microsoft som äger 49% och har jag för mig en option att ta strax under 80%. Microsoft kommer under nästa och kommande år börja släppa betaltillämpningar baserat på bla chatgpt på Azure.
Så det är helt enkelt i Microsoft du skall investera. Eller Google etc som också gör liknande investeringar.
Eller så köper du index då köper du dessa bolag också
Det är intressant att tänka på AI, om det verkligen slår igenom är det lätt att se en väldigt stor förändring i världen. Men jag tycker nog att ChatGPT är väldigt långt bort ifrån det. Testat den i några timmar och tycker den är extremt ointelligent, eller rättare sagt, inte en tillstymmelse till intelligens överhuvudtaget. Men kanske är min definition av ordet intelligens som är fel, eller så har branschen döpt teknologin till fel namn.
Sett lite hur man använder den för att konfigurera Cisco nätverk, vilket kanske kan vara användbart men det är ändå väldigt långt bort för att det ska börja kittlas på allvar.
Oj, vilka olika upplevelser vi har. Jag anser att den går att använda till en hel del olika grejer, och viss nivå av intelligens hävdar jag att man redan kan se. Eller vad har du för krav för att kalla något intelligent? Mitt krav är att den ska kunna se ett samband och dra en korrekt slutsats. Och där tycker jag att jag delar flera typer av exempel i tråden om de bästa svaren från ChatGPT.
Vad är intelligens enligt dig? ChatGPT är ju bara en language model och inte en AGI som kanske är det många tänker på när man pratar om AI ifrån t.ex science fiction.
På många sätt tycker jag dock ChatGPT kommer rätt nära en aspekt av intelligens - att genera en meningsfull fortsättning på en prompt. På någon nivå är det ju precis det en dialog mellan två människor är, den ena personen säger någonting och den andra svarar eller fortsätter tankespåret den första personen påbörjade.
Ok, jag vill inte framstå som allt för negativ men så här säger Wikipedia om ordet intelligens:
Citat Intelligens (av latin intellego, att förstå, begripa, inse, avgöra), mental förmåga; förmågan att utifrån givna grunder avsiktligt utveckla sitt tänkande. Till intelligensen räknas vanligen förmågorna att resonera, planera, lösa problem, associera, tänka abstrakt, förstå idéer och språk, komplicerade orsakssammanhang samt förmågan till inlärning.
Rätta mig gärna om jag har fel nu:
ChatGPT kan inte förstå någonting själv. Jag kan få ett barn att förstå vad färger innebär eller vilken färg vi menar med ordet “gul”. ChatGPT kan bara förstå sådant som människorna som kontrollerar den vill att den ska lära sig, d.v.s den kan inte förstå någonting själv eller göra en egen upptäckt eller dra en egen slutsats som sträcker sig utanför det underlag som den har blivit tilldelad att basera sin kunskap på. Kanske kan man förklara det som att ChatGPT är begränsad till att sammanställa information?
ChatGPT kan inte göra abstrakta observationer eller begripa konsekvenserna som kan ligga till följd för det som ChatGPT skriver eller säger till folk. I princip antar jag att ChatGPT skulle kunna sammanställa information eller enklare uttryckt, dela med sig av en billion dollar idea utan att ha en aning om att det är vad den faktiskt gör och vilka eventuella konsekvenser ett sådant råd skulle få. Att människan på andra sidan kan använda rådet för att bli snuskigt rik och kanske på bekostnad av x, y eller z. Eller att det kanske hade varit bättre att inte tala om idéen för någon och att istället utnyttja rådet för dess egna vinning. Det finns ingen bakomliggande agenda som med tiden förändras beroende på vilka behov som ChatGPT har själv?
“Förmågan att utifrån givna grunder avsiktligt utveckla sitt tänkande”, kan ChatGPT ens tänka? Kan den utveckla en tanke, kan den forma en tanke eller associera med svamlet som jag matar in i den eller kräver den att jag är precis i mina avsikter och instruktioner? Kan den föra ett resonemang som med tiden utvecklas allt eftersom att dess insikter ökar?
Kan den resonera sig fram till något, kan den driva och utveckla sina tankar och idéer och berätta varför x leder till y och varför z inte är relevant, kan den substantiera varför den svarar på ett visst sätt?
etc.
Någon av de första dagarna testade jag att mata in flera olika kluriga situationer och den ville inte svara på någon utav om. Vill jag veta vad huvudstaden i Sverige heter känns det som att Google duger lika bra, klart att jag överdriver lite då jag har sett hur den programmerar och konfigurerar nätverk, men det känns ungefär som att den sammanställer information från sidorna som finns högst upp på google och spottar ut ett sammansatt svar, inte att den använder sin intelligens för att komma fram till något själv.
Jag förstår att det finns olika AI applikationer och att man kanske inte kan förvänta sig allt detta av ChatGPT, men har dom verkligen lyckats skapa artificiell intelligens eller är det fortsatt väldigt många år bort?
Klart att AI är av intresse… men kanske inte bolagen som sysslar med att utveckla AI, utan de som får användning för det och kan öka sina marginaler innan konkurrenterna hinner ikapp och marknaden hittar ett nytt jämviktsläge. Vilka dessa enskilda bolag kommer vara är helt omöjligt att veta, vilket leder till att de som grupp blir övervärderade.
Sedan finns också risken att vi slår i något slags tak med nuvarande approach till AI, vilket gör att vi inte når fram hela vägen och därmed inte får nytta av dagens teknologi. ”Nästan” självkörande bilar har man ingen större glädje av jämfört med en helt självkörande.