Konkreta exempel på praktisk användning av ChatGPT och andra AI-assistenter

Här finner du konkreta exempel på hur du kan använda ChatGPT och andra AI-assistenter i din vardag eller på jobbet. Jag skulle gärna önska att den här tråden blev ett ställe för att ta avstamp i och hämta inspiration.

Scrolla nedåt i kommentarerna för korta exempel, men vi har även längre separata trådar såsom

För andra relaterade trådar i forumet se:

Övriga relaterade trådar

2 gillningar

Här är några konkreta saker som jag använder ChatGPT och liknande AI-assistenter till just nu. Notera att jag fortfarande är i en experimenterande fas, så det kan hända att några av tipsen inte alls fungerar eller är bra.

Processa text

Jag använder ChatGPT nästan dagligen till att bearbeta text. Jag gillade metaforen kring att knåda sin text med hjälp av ChatGPT. Kommandon jag brukar ge är:

• Sammanfatta texten

• Förkorta texten "xxx" till 300 ord

• Ge förslag på förbättringar av texten "xxx"

• Ge 10 förslag på rubriker för texten "xxx"

• Skriv om texten "xxx" för sociala medier

Skapande av bilder till presentationer och illustrera artiklar

Jag har hittills använt Midjourney mest för att skapa bilder till min föreläsning om privatekonomi som jag håller från tid till annan. Jag har även använt det till för att illustrera längre texter. Något som jag aldrig tidigare har gjort eftersom det tagit för lång tid att hitta rätt bild med rätt rättigheter.

Här är mitt Midjourney galleri (du får inte skratta. :see_no_evil::rofl:)

Jag har även “tvingat” @carolinebolmeson och vår 12-åring att prova verktyget för att skapa egna bilder. Mest för att de ska få prova på, klämma och känna på verktyget. Dessa bilder har jag använt på riktigt i olika sammanhang. Jag tror du kan gissa i galleriet vilka jag har och gjort och vilka Freja har gjort. Ledtråd, jag gillar katter, men inte så mycket… :joy_cat:

Övriga saker jag har använt det till

Andra saker som jag har använt det till:

1. Skapa en kod för en hemsida med ett formulär där jag skickade in en lista med mobilnummer i olika format och bad den att normalisera dem:

Give the code for a php page that has a form and where the form result is handled by the following instructions:

1. Remove all spaces
  2. Remove all =
  3. Remove all "
  4. Remobe all ’
  5. Remove all -``

Sedan kommer knådandet:

add a regex replace where all instances matching pattern “^07” is replaced with “+467”

samt

create regex for not matching a swedish mobile phone number

och så vidare. Fungerade sjukt bra. Gick betydligt snabbare än att skriva det själv.

2. Ge mig inspiration till frågor till Per i avsnitt 299

Jag bad den om följande:

Vilka 10 frågor ska jag ställa till en mäklare som gästar min podcast om privatekonomi? Jag vill att frågorna ska vara värdefulla för någon som ska sälja sin bostad, som vill lära sig något nytt eller få bäst betalt för sin bostad?

samt

Vilka andra fem tuffa frågor om mäklaryrket kan man ställa?

Föreslå ytterligare fem frågor som världens bästa journalist eller Tim ferris hade ställt?

Vilka frågor skulle världens bästa journalist ställt för att hjälpa sina läsare att tjäna mest pengar på sin bostadsförsäljning?

Komplettera med ytterligare 15 frågor

Sammanfatta en lista med de 15 bästa frågorna utifrån de givna förslagen. Slå samman frågor som är liknande.

Vilka ämnen eller frågor lämpar sig bäst för att göra kärnfulla inlägg och korta videoklipp på 1 minut till social medier?

Vilka avslutande 3 frågor får jag inte missa att ställa?

och den roligaste:

Vilka frågor skulle podcasten RikaTillsammans ställt?

Verktyg som jag använder just nu

Sedan håller jag på och testar

• Chrome-tillägget Voila där man kan använda AI-assistenten i vilket Chrome-flik som helst genom att klicka på Ctrl + M.
5 gillningar

Jag använder både ChatGPT och GitHub Copilot mer eller mindre dagligen, dock inte till speciellt intressanta uppgifter utan snarare till mer hjärndöda aktiviteter som bara skulle tagit mig längre tid att göra själv. T.ex. att skriva en funktion för att konvertera arbiträr IP-range i cidr-notation till en “network address”, att skriva ett bash-skript för att loopa igenom en JSON-struktur och exekvera ett kommando för varje sak i en lista, och liknande saker.

Är lite sugen på att testa på att bygga agenter som själva utför något uppgift, men har inte hittat något användningsområde ännu.

3 gillningar

Jag vet även att kompisar har använt det för att:

• Jobba fram en strategi för att affärsutveckla företaget. De fick fram en lista med fokusområden som var så bra att han gav den till sin ledningsgrupp att arbeta utifrån.

• Matsedel + recept + inköpslista - är ett ganska vanligt exempel.

Tidigare idag provade jag även:

• “Ge mig 20 förslag på hur man kan skapa sig en extrainkomst utöver sitt jobb”.
1 gillning

7 inlägg delades upp till ett nytt ämne: ChatGPT hjälper Melwa med sin kolonilott

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: ChatGPT hjälper Melwa med sin kolonilott

Hej!

Jag är intresserad på hur mycket skillnaden blir när man ställer en fråga “som en person”

Dvs

“Vilka andra fem tuffa frågor om mäklaryrket kan man ställa?”

vs

“Föreslå ytterligare fem frågor som världens bästa journalist eller Tim ferris hade ställt?”

Förstår att det borde bli skillnad om man säger som en specifik person, men borde inte default värdet vara så bra som möjligt? dvs som världens bästa journalist vra underförstått?

Vilka olika personer brukar ni ställa frågor som/hur ska man tänka där?

Frågor som Tim Ferris hade ställt

1. Vilka är de mest innovativa och banbrytande trenderna inom mäklarbranschen just nu, och hur kommer dessa att påverka hur bostäder köps och säljs i framtiden?

2. Kan du berätta om någon specifik affär eller klientupplevelse som har utmanat dig på ett oväntat sätt, och vad lärde du dig från den erfarenheten som du nu applicerar i ditt yrke?

3. Om du kunde ge ett enda råd till någon som precis börjar sin karriär som mäklare, vad skulle det vara och varför? Vilka vanliga fallgropar bör man undvika?

4. Hur har din egen strategi för att förvärva och behålla kunder förändrats över tid? Finns det några unika eller oväntade metoder som du har hittat särskilt framgångsrika?

5. Om du kunde förändra en sak i mäklarbranschen för att göra den mer transparent, etisk och kundcentrerad, vad skulle det vara och varför? Hur skulle detta påverka både mäklare och deras kunder?

Vilka andra fem tuffa frågor om mäklaryrket kan man ställa?

1. Hur hanterar mäklare intressekonflikter när de representerar både köpare och säljare i en bostadsaffär? Hur kan kunder vara säkra på att deras intressen skyddas?

2. Mäklarprovisionen kan vara en betydande kostnad vid en bostadsaffär. Hur motiverar ni era provisionssatser och vad är det som skiljer en högpresterande mäklare från en genomsnittlig mäklare?

3. Vilka etiska utmaningar har du stött på i ditt yrkesliv som mäklare och hur har du hanterat dem? Kan du ge exempel på hur du har agerat för att upprätthålla höga etiska normer?

4. Hur hanterar ni situationer där en kund är missnöjd med er tjänst, antingen på grund av långsam försäljning, lågt slutpris eller andra faktorer? Vilka steg tar ni för att åtgärda problemet och återställa kundens förtroende?

5. Mäklarbranschen är känd för att vara konkurrensutsatt. Hur hanterar du stressen och pressen som kommer med att arbeta i en sådan miljö? Vilka strategier använder du för att balansera arbete och fritid samt bibehålla mental hälsa?

Då har jag använt Midjourney idag också. Använde verktyget för att skapa en bild till en Instagram-story.

Värt att notera två saker:

• I Midjourney är kommandot --ar 9:16 väldigt praktiskt för att generera bilder i olika format. Som nedan så behövde jag stående (9:16) men det går utmärkt med liggande (16:9).

• Notera även bristen hos AI just nu där den är notoriskt dålig på händer. Jag tror dock det bara är en tidsfråga innan det är löst. Det är en av de detaljerna som man just nu kan identifiera en AI-bild på. Men det väger ju lätt upp mot fördelarna att inte behöva leta bild, betala för den eller liknande.

Prompten för nedanstående bild var så enkel som: /imagine knead dough --ar 9:16. Alternativ som jag valde bort finns nedan också.

Använder chat-gpt för stunden för att hjälpa mig med att skriva mail till medlemmarna i Brf som jag är med i styrelsen för.

Har också börjat experimentera med chat-gpt för korrekturläsning av en novell jag skriver lite på, samt ber den om inspiration och tips på frågor som jag kan ställa mig själv givet en viss text del eller kapitel-idé.

Midjourney har jag mest använt på skoj. Men nyligen använde jag den för att skapa en bild till framsidan av vårt dop-kort som ska gå ut till familj och vänner. Den blev jag riktigt nöjd med, men krävdes en del fram och tillbaka för att få det som jag ville, men tillslut så. Gjorde några sista korrigeringar i photoshop (tex hårfärg).

Tips för midjourney är att använda dubbel-kolon och sen en siffra efter ett ord. På så sätt kan man vikta olika ord och gör så att midjourney lägger mer vikt vid dom i genereringen av bilden.

Typ:

”A man in front of a large building.”

Vill man ha fokus på mannen kan man tex skriva

”A man::2 in front of a large building”.

Men vill man ha fokus på byggnaden kan man skriva:

”A man in front of a large::2 building::2”

Man kan använda andra siffror än 2 (alla ord har automatiskt ett värde av 1 om inget annat sägs, så vikten blir i relation till varandra. Man kan alltså ta vissa ord som kanske 3, sen något som 4 osv. Viktar man ett ord till en negativ siffra så undviks det ordet i prompten.

6 gillningar

Coolt, det visste jag inte. Tack för tipset! :+1::pray:

2 gillningar

Det är så mycket uncanny valley över de där händerrna. :roll_eyes:

(Sedan får jag vibbarna av förra årets kanske bästa musikvideo också, Rammsteins “Zeit”.)

1 gillning

Så lite så. Ett annat tips som funkat bra för mig på midjourney är att gå in på explore och söka efter teman / bilder man själv vill skapa och kunna hitta inspiration därifrån vad andra skrivit för att få fram dom bilderna. Framförallt hjälpsamt när man är ute efter en viss stil och behöver hitta vilka ord man ska använda för att generera en bild i den stilen. Tex “Vector illustration” och “Disney style” har funkat bra för mig, men hade aldrig kunnat komma på det själv.

För Chat-gpt såg jag även ett tips att be chat-gpt om hjälp för att konstruera antingen prompt till sig själv, och hjälpa en utveckla det man vill be om hjälp om (är väl lite likt det som kallas agent-GPT / eller auto-GPT om jag fattat det rätt. Men man kan ju också använda chat-gpt för att få hjälp med vad man ska skriva in i midjourney för att generera den bilden man vill ha. Vill man använda chat-gpt för att generera prompt till sig själv så kan jag rekommendera denna text:

"I want you to become my Prompt Creator. Your goal is to help me craft the best possible prompt for my needs. The prompt will be used by you, ChatGPT.

You will follow the following process:

1. Your first response will be to ask me what the prompt should be about. I will provide my answer, but we will need to improve it through continual iterations by going through the next steps.
  2. Based on my input, you will generate 3 sections.
    a) Revised prompt (provide your rewritten prompt. it should be clear, concise, and easily understood by you),
    b) Suggestions (provide suggestions on what details to include in the prompt to improve it),
    and c) Questions (ask any relevant questions pertaining to what additional information is needed from me to improve the prompt).
  3. We will continue this iterative process with me providing additional information to you and you updating the prompt in the Revised prompt section until it’s complete."
3 gillningar

Kompis lät ChatGPT skriva personligt brev till en jobbansökan. Hen fick jobbet. :joy:

17 gillningar

Visst är det där version 4? Jag har inte sett så där dåliga händer i version 5 där de jobbat mycket på just det. Det kan dock fortfarande bli nåt finger fel men händer generellt ser inte alls konstiga ut på samma sätt.

2 gillningar

I mitt jobb som utvecklare försöker jag använda GPT4 precis hela tiden. Den är skapligt duktig på att koda! Ibland går det betydligt snabbare med GPTs hjälp, medan andra gånger hade det gått snabbare att bara lösa problemet själv. Men oavsett är det så sjukt fascinerande att lösa problem tillsammans med GPT att jag alltid försöker. Och ju fler gånger man försöker desto mer lär man sig hur man ska prompta på bästa sätt. Känner mig redan som en prompt engineer!

Några exempel på vad jag använt GPT4 till:

• Skriva kod och lösa buggar (har drygt 20 exempel på detta)
  • Planera projekt
  • Planera vandringsutflykter
  • Få förslag från GPT på affärsidéer som bygger på GPT *meta*
  • Sammanfatta avancerad medicinsk forskning till lekmannaspråk, för mig som inte är medicinskt utbildad
  • Skriva en saga om mina barn, med sensmoralen att man måste dela med sig
  • Få tips på vad jag ska hitta på med barnen de dagar jag är föräldraledig (these kids were raised by AI)
  • Uppfunnit en ny maträtt som antagligen ingen gjort tidigare (DragoRiso)
  • Fått snabb steg-för-steg guide för hur jag gör rent ugnen
  • Tränat inför en anställningsintervju
  • Skräddarsydd rekommendation för löneanspråk baserad på mitt CV och jobbet jag söker

På jobbet håller jag på med ett spännande experiment där jag (haha, “jag”…mest GPT) skriver en Node JS-applikation som använder GPTs API för att:

1. Analysera ett webbprojekt med Google Lighthouse API och sammanställa en lista över issues.
  2. Automatiskt be GPT bedöma vilka issues den tror sig kunna lösa.
  3. Stega igenom den kurerade listan, ett issue i taget, och låt GPT lösa problemet i projektet genom att öppna relevant fil och låta GPT regex’a (search and replace’a) dit en lösning på problemet.

Målet är alltså ett program som man kan rikta mot sitt webbprojekt och automatiskt lösa en så stor andel som möjligt av alla problem som Lighthouse identifierat.

5 gillningar

5 inlägg delades upp till ett nytt ämne: DeepClue - ett spel som Cluedo skapat med ChatGPT av Woody i forumet

En kollega ska sluta snart. Tydligen är kollegan bra på att skriva sångtexter. Jag bad ChatGPT skriva en avskedssång till kollegan. Tycker själv att den blev rolig.

We all met X on the team
A kind-hearted soul, a true beauty
Always willing to lend a hand
Her spirit lifted us high, like magical sand

Chorus:
But now X’s time with us is almost done
We’ll miss her laughter, her smile, her fun
She’s off to new adventures, new dreams
But in our hearts, her light will always beam

Verse 2:
She brought us together like glue
Taught us to win and to lose too
Her voice was like music to our ears
Our team won’t be the same without her cheers

Chorus:

Bridge:
We know this is the right thing to do
For X’s growth and success anew
Her future is bright, and we’ll always cheer
We’ll always remember the time she was here

Chorus:

Outro:
So, X, go out and shine bright
We’ll always remember your light
You’ll always be a part of our team
And in our hearts, you’ll always gleam.

Det enda kruxet är att det inte följde med någon melodi. ChatGPT klarar heller inte av att föreslå någon konkret melodi utan gav ett mer allmänt svar:

The melody that suits this song could be a soft and light ballad with a slightly sad undertone to reflect the feeling of missing and saying goodbye to Lollo. It could build up to a crescendo during the chorus to express the deep admiration and love for Lollo. The overall tone of the melody should be heartfelt, emotional, and touching.

1 gillning

Brukar man inte göra tvärtom, att skriva ny text som passar tillfället för en given melodi ?

Frasering och sångbarhet är nycklarna.
Låtskrivare är kanske inte denna AI’s styrka då låttext är något annat än en vanlig text.

1 gillning

Det finns andra AI-tjänster som sysslar med melodier. Jag vet inte om ChatGPT är kompetent att förstå sig på melodier alls faktiskt. När jag frågade efter en lämplig melodi fick jag ett allmänt svar men inget förslag på konkret melodi.

1 gillning