Hej kära medlemmar!
Jag har ett litet bekymmer kring frågan: “Vad jobbar du med?”
Jag är anställd på ett byggföretag och tjänar cirka 60 000 kr i månaden. Problemet är att när jag träffar nya människor och de frågar vad jag ska göra på semestern, så berättar jag att jag ska till USA, Spanien, Italien och kanske göra några besök i olika nöjesparker.
Jag reser mycket, kör en relativt dyr bil och lever ett liv som många tycker verkar ganska kostsamt. Därför får en del inte riktigt ihop ekvationen och verkar tro att jag har någon sidobusiness, jobbar svart eller håller på med något skumt.
I verkligheten har jag ett större kapital investerat i fonder och aktier.. . Jag lever på min lön, MEN avkastningen från investeringarna per månad överstiger min månadslön… så det blir en del pengar …
Så min fråga är: Vad kan man svara på om någon frågar “hur har du fan råd med din livstil “. Säger man bara vad man jobbar med, eller nämner man att man investerar?
Jag tycker att det låter lite fånigt att kalla sig “investerare” när man samtidigt har ett vanligt heltidsjobb.
Nyfiken på hur ni själva hade gjort? Och chat gpt kan jag fråga själv, jag är nyfiken på era tankar
Precis som föregående kommentar här ovan hade jag varit ärlig och stolt över det och kanske sagt något i still med att “fonderna har gått bra på sistone” eller något sådant.
Men egentligen är det bara dumt att överförklara sig. Ett kort ”jag har sparat” eller ”jag har det bra” är nog ett mer rimligt svar på en i grunden oartig fråga.
Jag brukar säga att jag lagt undan, sålt av egendom och planerat för det. Har själv inga extravaganta utgifter, men det händer att folk frågar hur jag har råd med vissa dyrare kolonilottsprojekt.
Ganska rimligt att fråga, speciellt som jag är sjukpensionär.
Naturligt att folk är nyfikna. Är du rädd att uppfattas som skrytsam eller vad är problemet?
I min erfarenhet kommer somliga mindre trevliga personer ev snacka skit om dig bakom din rygg oavsett ditt svar, frågan är hur mkt energi du behöver lägga på dessa.
Jo men så är det, du har rätt, jag kanske lägger för mycket energi på det.. Oavsett svar så folk kommer ändå vara avundsjuka och ha sina egna teorier och åsikter…
Problemet med “jag har det bra”, så tror folk att jag är korrupt eller jobbar svårt., jag hört så många gånger “jaha… du jobbar i byggbranschen, svarta pengar”
Tycka vad man vill om Jantelagen men här är den rätt sund.
Om man inte basunerar ut allt man ska göra så behöver man inte förklara vad pengarna kommer ifrån?
Det är så jag hade gjort. Mest för att jag inte förstår varför folk ska veta att mitt hem står tomt och att jag har kapital att bränna på resor, inte minst, folk som är ytligt bekanta eller är personer jag inte tidigare har någon relation med.
Det finns ju en fantastiskt enkel lösning på detta problem: sluta berätta för kreti och pleti hur du spenderar dina pengar. Ingen behöver veta att du ska åka till en luxuös resort eller flyga privatjet till safarin i Tanzania. Särskilt inte nya eller lösa kontakter och absolut inte lösa jobbrelationer.
Om löst folk nu ändå reagerar på din till synes höga spenderarnivå så är det väl bara att anpassa svaret beroende på humöret för dagen och hur näsvis frågeställaren är. Jag har kört allt från ”man sparar mycket på att dra ner på sprit och cigg” till ”varför vill du veta det”.
Så är det, sedan behöver allt inte vara avundsjuka heller. Jag har några grannar som jag ofta funderar på vad som är deras “faktor X”. Huset och bilarna går liksom inte ihop med ålder och sysselsättning på paret, förutom om det finns en okänd variabel i ekvationen. Denna faktor kan ju vara allt från arv eller del i ett familjeföretag till lyckosamma investeringar eller en sidobusiness som gått bra. Egentligen spelar det ingen roll, men nyfikenheten väcks ungefär på samma sätt som när man vill få veta svaret på en gåta.
Håller med svaret ovan.
Brukar svara…” ju men det har gått bra”….
Vill ngn veta mera specifikt så blir svaret …” jo du vet arv, sparat, investerad brukar bli en slant efter ett tag….
Och sen pratar man om annat