En vän till mig sa att det är logiskt korrekt att hävda att man är delägare i bolag i 50 länder (indexfond) när någon frågar, men känns fel?
Är det något problem att säga att man lever på riskkapital precis som övriga pensionärer? ![]()
Men det stämmer ju tekniskt sett. Även om man är en passiv ägare. ”Jobb” skulle jag inte kalla det ![]()
Säg bara inte att du är investerare, då drar tjejerna direkt och killarna frågar efter aktietips
Ämnet har varit uppe förr och efter det ändrade jag titel till “rentier” här på forumet. ![]()
Investerare? En s.k. Year trader?
Frilansare?
VPO CTO VD eller vad det nu finns för fina stora bokstäver. På imaginary AB.
Lallare?
Hacker?
Globetrotter?
“Slutat jobba bara”. Vill någon veta mer berättar jag när och hur det gick till lit kort.
För min del köptes min arbetsgivare där jag hade aktier och jobbat sedan 20 år. Blev FAT FIRE vintern 2024. Vilande bolag nu utan verksamhet men det är en helt annan sak. Där (LinkedIn) har jag titeln “
”
“Uppnått mitt Otium”
Ja, det är rätt, men en konstig titel. “Otiumist” låter som opiumist. ![]()
Det ena utesluter väl inte det andra ![]()
“FIRE är ett otium för folket”
- Karl Marx, förmodligen
Karl Max, tänker du på! ![]()
Rätt likt odium, dock (se: FIRE vs samhällskontraktet
):
Kommer nog säga att jag är “frivilligt arbetslös” alltid irriterar det nån
Förmögen slacker ![]()
”Jag är spion”
Inga fler ord, inga förklaringar. Sjävklart kommer alla skratta åt dig och ta det som ett skämt.
Men när de märker att du lever ett annorlunda liv så tätnar mystiken
Nu fick jag ett avsnittsuppslag… för skivan har jag redan:
https://www.discogs.com/release/587858-The-Angina-Pectoris-Odium
![]()
Jag säger vad jag jobbar med för tillfället, dvs just nu bygger jag flygplan. Vanligtvis specificerar väl folk inte att de menar avlönat arbete? Gör jag inget särskilt säger jag att jag är ledig.
“-Jag ser på curling…” ![]()
Man kan väl lika gärna spetsa till det ordentligt? “Jag är lite bättre än andra och förtjänar inte att arbeta. Andra får offra sina liv på mitt altare”. Det är ju ändå vad folk kommer tänka tillslut, oavsett hur man lindar in det. ![]()
Jag tycker hittills det är bäst att undvika ämnet. Eller blåljuga.
(Det är väl inte själva länderna man är delägare i, förresten? Men det kanske var underförstått, företag i massa länder?)
Frivilligt dagdrivare? ![]()