Vad kallar man sig om man slutat jobba?

Jag funderar om det finns någon lämplig benämning om man slutar jobba innan man går i pension?

Man är ju inte arbetslös/arbetssökande om man väljer att inte jobba.

Inte heller är man pensionär då man inte får pension.

Så, vad ska man kalla sig då någon frågar vad man gör?

1 gillning

Det är ju det fina i kråksången, det väljer man själv.

Barnskötare, om du tillbringar mycket tid med barnbarnen.

Äventyrare, om du reser mycket.

Vinprovare, om du gillar vin.

Investerare, om du har pengar på börsen.

Entreprenör, om du har eget företag.

Livsnjutare, om du gör det du har lust med.

Mångsysslare, om du gör lite av varje.

Trädgårdsmästare, om du pysslar mycket i trädgården.

Osv

Känner man att det finns ett behov av en etikett kan man inspireras av ovan. Känner man inte det kan man vara mer öppen och säga att man inte har behov av en lön. Men jag kan förstå att det kanske inte alltid är något man vill. I vissa sammanhang vill man gå lite under radarn.

15 gillningar

”Friherre” är väl klassiskt.

16 gillningar

Visst är man väl arbetslös om man inte har jobb. Men inte arbetssökande.

Har redan bestämt min titel vid exit. Eller förresten, jag velar mellan:
”International Playboy”
Och
”Frifräsare”

5 gillningar

Vad sägs om: Fri

3 gillningar

Kapitalförvaltare är väl inte så dumt?

3 gillningar

Spontant tänker jag på räntiär. :money_mouth_face:
När jag googlar på det får jag upp RikaTillsammans som första träff.

7 gillningar

Jag var mer ute efter om det finns något vedertaget och “normalt” begrepp som man kan använda när någon gammal bekant frågar: - vad gör du nu för tiden då?

De flesta begrepp innebär ändå att man “gör” något. Som "äventyrare*, “mångsyslare” ed.
Medan en del känns lite för tillgjorda som tex “Frifräsare”

Finns det verkligen inget begrepp som beskriver detta men som är lika “normalt och begripligt” som tex
lärare, snickare eller pensionär?

1 gillning

Nä, arbetsfri :slight_smile:

10 gillningar

Vad ska du göra istället? Så länge man inte ligger på sofflocket hela dagarna kanske man kan kalla sig vad det är man gör istället. Svaret på frågan “Vad gör du nu för tiden” kan ju vara “Just nu jobbar jag på en bok”. I mitt fall skulle jag fortsätta att kalla mig apputvecklare även om jag fortsatte på hobbynivå en halv dag i veckan. Alternativt skulle jag svara att jag sysslar med aktier på fulltid.

3 gillningar

Bra fråga! Funderar på den själv men inte riktigt kommit på något bra. Inte pensionär. Inte arbetslös även om man tekniskt sett är det. De mesta andra epitet som jag sett ger ingen bra bild. En del är lite för värdeladdade.

På något sätt tycker jag att epitetet borde reflektera att man äger sin tid och är fri att göra vad man vill med den, vilket kan variera från tid till annan.

Tyvärr drar jag en nitlott på vad det ordet skulle vara :slight_smile:

1 gillning

Visst är det lite konstigt att det inte finns något vedertaget begrepp som representerar det tillstånd du beskriver!

1 gillning

Det är ju det naturliga tillståndet så det behöver inget namn!

1 gillning

Jag håller med!

Dock är det inte riktigt svar på frågan… :blush:

Kapitalistsvin funkar med :slightly_smiling_face:

10 gillningar
  • Vad gör du nu för tiden då?

• Kapitalistsvin, du då?

:joy:

14 gillningar

På engelska skulle man säga “retired” då, istället för “pensioner”, men jag kan inte komma på någon bra översättning.

2 gillningar

Själv skulle jag kalla det arbetsfri
Arbetslös antyder en saknad eller ett behov.

Enligt (fi)
Vit man

Enligt (v)
Kapitalistsvin (enligt ovan)

Enligt (s)
Nolltaxerare

Enligt (mp)
SUV-körare

Enligt (l)
Fri

Enligt (m)
Polare

13 gillningar

Jag skulle vilja ha ett ord som inte beskriver frånvaron av jobb, utan som istället på ett aktivt och positivt sätt förmedlar att man valt/prioriterat ett liv som inte definieras av vad man jobbar med.

Man kan givetvis göra saker ändå, men det vore skönt att kunna ha ett begrepp för sitt livsval som representerar frihet och egna prioriteringar utan definierad yrkesroll.

1 gillning