Jag har uppnått mitt FIRE-kapital och känner mig redo att lämna arbetslivet. Det jag funderar på är om jag skall säga upp mig direkt eller om jag skall vänta så att jag får sista löneutbetalningen under januari 2027.
När jag slutar kommer jag få en del semester utbetald som en klumpsumma och eftersom jag inte kommer ha några andra intäkter under 2027 antar jag att det skattemässigt kan vara en fördel att få detta under 2027. Men hur stor skillnad gör det?
Det är ju fortfarande tidigt på året, så beroende på vad du tjänat i år kanske inte klumpsumman skattas så hårt i år heller.
Det är lätt att räkna ut, räkna samman vad du redan tjänat, vad du kommer få under uppsägningstiden, klumpsumman och övriga tjänsteinkomster du kommer få i år och jämför med brytpunkten.
En helt annan fundering jag haft är detta med årstider. Jag har gott om aktiviteter under sommarhalvåret medan vintern mest handlar om att överleva. Att sluta jobba kommer bli en stor omställning och jag är orolig för att inleda men en hel vinter (om jag slutar i september/oktober).
Om jag istället slutar jobba i januari är det “nästan vår“.
Tanken att jobba till nästa vår har jag haft men tror inte jag kan motivera mig till det. Vi har en del förändringar på jobbet om kommer kräva engagemang och det känns tufft mentalt att ta tag i när jag ändå bestämt mig för att sluta.
Jag säger som @Skogstomten och påminner om att se till att få åtminstone grundavdrag och sådant täckt för 2027 (om du slutar tvärt och inte ska småjobba vidare under året).
Har räknat nu och jag når brytpunkten i september. Med tre månades uppsägningstid har jag lite tid på mig att fundera.
Visst hade det varit bra att få grundavdraget även 2027 men jag kan inte ta ut tjänstepension förrän 2030 så det kommer ändå bli några år helt utan inkomster. Att jobba deltid lockar inte alls och tror det kommer bli ganska märklig stämning på jobbet när jag säger upp mig.
Eller så tar du en varm semester som start på din FIRE, och njuter av att det är blött, kallt, mörkt och jävligt här hemma medan du sippar på en parasolldrink i flipflops på en strand någonstans
Jag kanske läser in något mellan raderna, men det låter som du inte riktigt är redo att sluta jobba.
Solsemester är verkligen inte min grej, däremot har jag andra resor planerade både för vinter och sommar.
Att sluta jobba är ju ett av dom största och mest definitiva beslut jag kommer ta i mitt liv så helt redo kommer jag nog aldrig bli.
Hur som helst, rent skattemässigt finns det två fördelar med att få en januari-lön:
Jag slipper statlig skatt på sista lönen
Jag kan dra nytta av ett högre grundavdrag
Men, jag är inte riktigt med på hur det blir med engångsskatt då semesterersättning m.m. kommer betalas ut som ett engångsbelopp. Om jag förstår det rätt kommer jag få betala 54% skatt?
Det var den här formuleringen som gjorde mig osäker: Om du börjar eller slutar din anställning under året bör årslönen beräknas till ett belopp motsvarande vad du skulle ha fått i årsinkomst vid anställning under hela året.
Så min arbetsgivare kommer dra 54% skatt som sedan kommer justeras till 10% eller 21% vid min slutgiltiga skatt.
Jag gjorde en uppdaterad Monte Carlo-simulering nu och min Portfolio Survival uppe på 99,93% när jag är 90 år (baserat på ytterligare 3 månadslöner).
Jag räknade lite mer på skillnaden att sluta om 3 månader respektive att jobba resten av 2026. I inkomst så blir det en diff på runt 200 000 SEK men det är ju pengar som jag egentligen inte behöver. Portfolio Survival ökar till 99,98% med dessa pengar.