Hej,
Jag har hamnat i aktiva tankar att ta ledigt 5-6 månader maj-oktober ungefär (troligen nästa år, för man behöver ju alltid bara lite mer pengar) för att satsa på fritidsintressen och egen hälsa. Söker lite input på egentligen allt från om det är en bra idé till praktiskt genomförande.
Jag är en man i 40-års åldern med sambo och inga barn (inga barn kommer heller) som nyligen bytt jobb från ett jag milt ogillade till ett jag ganska starkt avskyr. I grund och botten ogillar jag att jobba oavsett vad jag gör, jag har länge jobbat som helt okvalificerad arbetskraft (bäst trivsel) till att nu senast sitta som projektledare (sämst trivsel). Jag vet att det finns jobb jag pallar med bättre och de jag mår sämre av, men i grund och botten vill jag verkligen inte jobba alls. Jag skulle bli förvånad om jag fann ett driv att jobba efter längre ledighet som vissa påstår ska ske.
Hur som helst så går det senaste jobbet mer än tidigare ut över min fritid och sömn vilket gjort att jag börjat fundera i banorna kring att säga upp mig, vara ledig en längre tid, för att sedan återvända till arbetslivet i en lite mer passande roll.
Ekonomin ser ut som så:
Fonder: 2 000 000 kr
Sparkonto: 20 000 kr
Lön: 46 000 + förmånsbil
Övervärde i hus: cirka 500 000 (värderat till 2,3 milj) ungefär 55% belåning.
Sparar cirka 15 000 varje månad utan att snåla vidare mycket.
Målet är FIRE inom 10 år vilket jag absolut bör klara med nuvarande förutsättningar.
Däremot känns det verkligen som att jag skulle behöva en paus tidigare än så. Mina nuvarande funderingar är att köra på till nästa år och då säga upp mig i april/maj och vara ledig till sept/okt - 27.
Jag bör ha relativt lätt att hitta nytt jobb då jag har breda praktiska kunskaper i grunden och hyffsat bra kontakt med tidigare arbetsgivare.
Säger jag upp mig bör jag kunna täcka dessa månader ganska bra bara med semesterlönen som betalas ut och sedan ett mindre uttag från sparandet. Räknar med att klara mig på 15-18 000 i månaden. Det som är trist är att jag kommer att behöva köpa en bil då jag blir av med förmånsbilen, men jag tänker att den kostnaden får jag ta. Oklart om jag kan återgå till förmånsbil när jag sedan börjar jobba igen, dock bör lönen ligga ungefär samma.
Frågan är om det kan vara smart att läsa strökurser under tiden jag är “ledig” för att täcka upp a-kassan? Om jag börjar söka jobb i sept/okt och inte hittar något på några månader vore det ju väldigt skönt att ha a-kassa så att man inte riskerar att stå helt utan inkomst om något skulle skita sig totalt. Att läsa med csn gör väl att man behåller a-kassan? Försvinner a-kassan helt om man bara är ledig? Hur täcker man upp för det optimalt?
Är jag dum som ens funderar på sabbatsår, är det helt ovärt att förskjuta FIRE för ett litet smakprov som snart är över? Är det bättre att bara byta jobb alternativt att kriga vidare? Har bara jobbat i nuvarande roll i 10 månader och man kanske vänjer sig? Hur förklarar jag hålet i cvt utan att någon tycker att man är en flummare om jag gör detta (om det ens blir ett problem)?