Sabbatsår, galenskap eller genidrag?

Hej,

Jag har hamnat i aktiva tankar att ta ledigt 5-6 månader maj-oktober ungefär (troligen nästa år, för man behöver ju alltid bara lite mer pengar) för att satsa på fritidsintressen och egen hälsa. Söker lite input på egentligen allt från om det är en bra idé till praktiskt genomförande.

Jag är en man i 40-års åldern med sambo och inga barn (inga barn kommer heller) som nyligen bytt jobb från ett jag milt ogillade till ett jag ganska starkt avskyr. I grund och botten ogillar jag att jobba oavsett vad jag gör, jag har länge jobbat som helt okvalificerad arbetskraft (bäst trivsel) till att nu senast sitta som projektledare (sämst trivsel). Jag vet att det finns jobb jag pallar med bättre och de jag mår sämre av, men i grund och botten vill jag verkligen inte jobba alls. Jag skulle bli förvånad om jag fann ett driv att jobba efter längre ledighet som vissa påstår ska ske.

Hur som helst så går det senaste jobbet mer än tidigare ut över min fritid och sömn vilket gjort att jag börjat fundera i banorna kring att säga upp mig, vara ledig en längre tid, för att sedan återvända till arbetslivet i en lite mer passande roll.

Ekonomin ser ut som så:

Fonder: 2 000 000 kr

Sparkonto: 20 000 kr

Lön: 46 000 + förmånsbil

Övervärde i hus: cirka 500 000 (värderat till 2,3 milj) ungefär 55% belåning.

Sparar cirka 15 000 varje månad utan att snåla vidare mycket.

Målet är FIRE inom 10 år vilket jag absolut bör klara med nuvarande förutsättningar.

Däremot känns det verkligen som att jag skulle behöva en paus tidigare än så. Mina nuvarande funderingar är att köra på till nästa år och då säga upp mig i april/maj och vara ledig till sept/okt - 27.

Jag bör ha relativt lätt att hitta nytt jobb då jag har breda praktiska kunskaper i grunden och hyffsat bra kontakt med tidigare arbetsgivare.

Säger jag upp mig bör jag kunna täcka dessa månader ganska bra bara med semesterlönen som betalas ut och sedan ett mindre uttag från sparandet. Räknar med att klara mig på 15-18 000 i månaden. Det som är trist är att jag kommer att behöva köpa en bil då jag blir av med förmånsbilen, men jag tänker att den kostnaden får jag ta. Oklart om jag kan återgå till förmånsbil när jag sedan börjar jobba igen, dock bör lönen ligga ungefär samma.

Frågan är om det kan vara smart att läsa strökurser under tiden jag är “ledig” för att täcka upp a-kassan? Om jag börjar söka jobb i sept/okt och inte hittar något på några månader vore det ju väldigt skönt att ha a-kassa så att man inte riskerar att stå helt utan inkomst om något skulle skita sig totalt. Att läsa med csn gör väl att man behåller a-kassan? Försvinner a-kassan helt om man bara är ledig? Hur täcker man upp för det optimalt?

Är jag dum som ens funderar på sabbatsår, är det helt ovärt att förskjuta FIRE för ett litet smakprov som snart är över? Är det bättre att bara byta jobb alternativt att kriga vidare? Har bara jobbat i nuvarande roll i 10 månader och man kanske vänjer sig? Hur förklarar jag hålet i cvt utan att någon tycker att man är en flummare om jag gör detta (om det ens blir ett problem)?

1 gillning

Tänker du att du söker arbete från dag 1 eller hur ser du på a-kassa som du nämner? Är ej insatt, men vad gäller när du själv sagt upp dig, och är du beredd att ta ett nytt jobb dag 2 om du skulle få ett?

Ta en paus redan nu om du kan. Ergofobi blir inte bättre av att man krigar på. Man blir bara bitter. Kanske några random distanskurser kan fylla luckan i CVet.

2 gillningar

Nej, tänker inte söka jobb från dag 1. Tänkte att jag eventuellt skulle läsa strökurser för att få csn med huvudsaklig uppgift att behålla a-kassan när man sedan registrerar sig som arbetssökande (om jag inte bara direkt hittar ett jobb mot slutet av ledigheten). Vet inte ens säkert att det är så det fungerar, men jag tror mig läst att man fortfarande är kvalificerad för a-kassan om man studerat en kortare tid mellan jobb.

Kan det vara så att du egentligen syftar på att behålla din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), inte a-kassan?

Vänta inte på ålderdomen. Alla har inte en pigg 60+

3 gillningar

“Studier och vår prövning av inkomstvillkoret

Har du inte fått ersättning från a-kassan tidigare, eller om du inte kan fortsätta på din tidigare ersättningsperiod, prövar vi om du uppfyller inkomstvillkoret för att ha rätt till en ny period.

Om dina studier är avslutade och har bedrivits på heltid kan vi hoppa över tiden med studier om det är förmånligare dig.”

För att fullt ut förstå hur det hänger ihop behöver jag ringa a-kassan, men det verkar absolut mer fördelaktigt att plugga?

Det är ett sidospår dock, misstänker att jag ej behöver nyttja a-kassa alls.

Sanning. Ett halvår ledigt förskjuter dock FIRE rätt mycket, har inte räknat så noga men uteblivet sparande + avkastning + utebliven pension + uttag räntar på rätt bra. När jag räknade på ett år var det för dyrt, nu funderar jag på ett halvår och det är nog mer rimligt men ändå inte gratis.

1 gillning

Jag har lite liknande funderingar, men smått skild situation som gör det lite lättare för mig:

• Jag har kommit lite längre i sparandet så jag kan leva på investeringarna om jag inte skulle komma tillbaka.
  • Jag tänker be om tjänstledigt istället för att säga upp mig. (Men eventuellt söker jag mig vidare ändå.)
  • Jag tänker vänta till hösten eftersom jag vill resa och slippa den svenska vintern.

Jag har tidigare i livet tagit ett sabbatsår och ibland tänker jag hur mycket mer pengar jag hade haft om jag inte gjort det. Sedan tänker jag på vilka otroliga upplevelser jag hade och hur det förändrade vem jag är i grunden.

Jag skulle säga: Gör det, men tänk igenom det först och ta alla rimliga försiktighetsåtgärder.

2 gillningar

Så sjukt enkelt det hade varit i din situation :smiley:

Tjänstledigt kommer (nästan) garanterat inte fungera för mig även om jag skulle vilja. Det hade så klart varit enklast även om jag skulle vilja byta jobb i slutändan, då kan jag ju bara söka nytt medans jag jobbar vidare ett tag. Tyvärr är min tjänst svår att ersätta tillfälligt.

Eftersom du gjort detta förr, vilka försiktighetsåtgärder tänker du på? Något konkret tips?

Att vara ledig och att studera är naturligtvis olika saker, men eftersom du nämnt studier och dessutom funderar på ekonomin kan det vara värt att kolla upp närmare.

Jag tänker dels på dina möjligheter att få vanligt studiemedel (Studiemedel – Bidrag och studielån - CSN), alternativt att få det speciella omställningsstudiestödet (https://www.csn.se/bidrag-och-lan/omstallningsstudiestod/vad-ar-omstallningsstudiestod-och-vem-kan-fa-det.html) som kan ge mer pengar.

I vissa lägen kan studier även ha andra mer personliga fördelar över ledighet, t ex när det gäller struktur, växande, utlopp för kreativitet och nyfikenhet, etc.

2 gillningar

Nä, jag har egentligen ingen aning. Förra gången tog jag också tjänstledigt. Enklare för mig då jag jobbar som konsult. Då kan man enkelt ta ledigt mellan uppdrag. Och jag tog inga andra försiktighetsåtgärder. Jag tänkte mer på saker som att plugga för att behålla a-kassemöjligheter, som du nämnde. Ta ut pengarna du behöver i förväg och försök att hålla nere utgifterna, antar jag.

1 gillning

Varför inte passa på att resa lite? ta något avkopplade, eller stimulerande?

Resa intresserar mig inte jättemycket. Med oändligt med pengar, ja. Men i verkligheten är jag hellre hemma 3 månader och bor i tält än att resa 2 veckor för samma pengar.

1 gillning

Du kanske hade gillat att vandra istället? tält? :slight_smile:

Absolut, men problemet är inte att jag saknar fritidsintressen, problemet är att jag saknar fritiden. Hade kunnat fylla 48 av dygnets 24 timmar med roliga saker jag hellre gör än att jobba.

10 gillningar

Då blir det en billig paus ju. Skit i resandet, köp en billig banjo och gör allt du gillar att göra. Vänta inte tills det börjar göra ont i knäna, hjärtat och hjärnan.

2 gillningar

Om du vet att du ska dö om ett år - vad hade du valt?

Då hade jag naturligtvis slutat, men det går ju inte att ta alla sina livs beslut baserat på att man ska dö nästa år. Då hade det inte blivit mycket gjort. Förmodligen lever jag även då och måste se till så att jag kan leva och må precis som nu.

Men visst, nu sitter det väl mycket i att jag är ganska övertygad om att jag behöver bort från det här jobbet och timingen kanske aldrig är perfekt. Mycket är väl klassiskt feltänk kanske. Varför behöver jag 2.5 miljoner för att sluta istället för 2? Finns väl ingen logiskt förklaring egentligen annat än att det känns bättre med en lite större snöboll i ryggen. Men å andra sidan är det väl 3 miljoner som behövs den dagen man har 2.5.

4 gillningar

Att försöka ha en vardag man trivs med trumfar i min bok alla “om X år då ska jag börja leva Livet”.

Man vet aldrig om den dagen kommer och ens om den gör det kanske man inser att den sanna meningen var något annat än vad man trodde.

2 gillningar