FIRE | Vad säger du när folk frågar vad du jobbar med?

Hej,
En undran vad säger Ni som är FIRE i ett jantesverige till människor som frågar vad Ni arbetar med ?

4 gillningar

Som det är bara. Alltid kul om någon blir provocerad.

10 gillningar

Tack för ett bra svar !

Nu hatar jag folk i regel. Finns undantag… så det är kul att se minen på dom när man svarar att jag är passionär. Sitter djupt rotat i folk att om du inte har ett jobb “vad ska du göra då”. osv.

12 gillningar

Nu är jag inte FIRE och tror inte helt på koncepten men:

Om det är någon jag känner - berättar som det är.
Om det är någon jag inte känner, typ på en middag - ‘Investeringar’

4 gillningar

Kapitalförvaltare hade nog jag svarat om jag varit Fire. Det är ju sant även om man bara är sin egen. :blush:

Eller ”jag pysslar med pengar och sånt tjafs”, som en sa i en podd jag lyssnar på. :rofl:

12 gillningar

Nu är jag inte FIRE riktigt ännu, men beroende på humör:

• internationell playboy
  • filantrop
  • ängelinvesterare

Och om man är ängslig över vad ”folk” ska tänka, tycka eller tro kan man ju alltid ljuga ihop någon lagom mellanmjölkig historia som inte trampar någon avundsjuk själ på tårna.

10 gillningar

Kommer nog säga att jag förvaltar min tid och pengar, för att jag gett mig själv möjlighet till det.

4 gillningar

Jag är lite mittemellan just nu, men har märkt tydligt hur många som definierar sig med arbetstiteln de har eller har haft. De som undrar vad jag ska göra nu har jag oftast svarat “först ingenting, sedan får vi se”. Det har visat sig lagom avväpnande.

Men som både @Pareto och @Melwa är inne på så lutar det åt “investerare” som svar om jag möter någon ny människa framöver som jag inte redan känner och vars fråga det blir relevant att besvara.

7 gillningar

“Otiumist” gillar jag också f ö. Det funkar bättre i skrift än öga mot öga eftersom det lätt kommer med en följdfråga i ett samtal.

2 gillningar

Eller så går snacket jag har aldrig förstått vad X jobbar med ?
Har hört när bekanta pratar om andra.

Man kan svara att man är spion inom underrättelsetjänsten också, om man vill.

Då går snacket.

10 gillningar

Exakt och om de inte får grepp om vad du gör om dagarna blir det typ jag har aldrig förstått vad X jobbar med. Hela ens identitet är jobb för många det ser man på presentationsrundorna hur alla fyller på med jobbtitlar etc och jag heter X och är ekonomiskt oberoende och gör precis som jag vill om dagarna. Jante blir oftast bitter.

3 gillningar

Nu hängde jag inte med. Vem i situationen blir bitter? Arbetsslaven?

Frågan verkar vara förknippad med viss ängslighet.

Själv får jag frågan ”vad ska du göra nu” säkert fem gånger om dagen och svarar ”vad fan jag vill och känner för”. :smile:

Många i omgivningen kan inte riktigt ta in konceptet, men vad spelar det för roll?

7 gillningar

‘Jag kan berätta vad jag jobbar med, men då måste jag döda dig efteråt.’

11 gillningar

This is the way.

Fattar inte varför det ska lindas in? Är ju bara skitroligt om någon skulle bli genuint provocerad. Då får man tillfälle att lära ut ränta på ränta.

8 gillningar

Lite nyfiken på de beskrivningarna: :slight_smile:

Angående den första, funkar det i sällskap där frun är med? Eller ens om hon inte är med, men kan höra det i efterhand på omvägar? :thinking:

Vad det gäller den andra, har du för avsikt att skänka bort FIRE-kapitalet som du jobbat hårt för att skrapa ihop?

Och för punkt tre, placerar du i startups och liknande? Inte globala indexfonder och räntefonder enligt traditionell FIRE-investeringsfilosofi?

1 gillning

Korslänkning:

3 gillningar

Korslänkning

3 gillningar