FIRE | Vad säger du när folk frågar vad du jobbar med?

Varför är det ingen som säger som det är?
Typ: Jag har pengar så jag inte behöver arbeta så jag gör bara det jag vill.

6 gillningar

Du kanske borde lyssna på det nyaste avsnittet där tar upp farhågor och risker med att komma ut som rik.

T.ex. att personer runt om dig då börjar bete sig annorlunda och exempelvis börjar be dig om pengar och “hjälp” i tid och otid.

2 gillningar

Då får man göra lika själv: “Eftersom jag inte har någon inkomst bjuder väl du?”.

4 gillningar

Aldrig hänt mig trots att folk vet att jag har pengar. Sen är det väl inte svårare än att man nekar.

2 gillningar

Jag hade en polare som fick reda på min ekonomiska sits och bad om ett lån för att köpa bostad.

Men jag tackade nej men erbjöd honom att lära ut hur man sparar pengar men det var han ej så intresserad utav :slight_smile:

Men jag tror är man bara rak med folk så blir det ofta inga konstigheter.

Ända gången jag givit folk som står mig nära saker är om de behövt studiemedel alternativt har jag köpt en matkasse om de är i en tuff sits.

Först ber jag dock alltid folk att sälja sina dyra prylar innan jag skänker något jag kommer ju inte ge en matkasse eller studieböcker till någon som har en iphone för 15k.

17 gillningar

Det låter fullt rimligt

1 gillning

Det är ett icke-svar och ett bra sätt att göra sig oidentifierbar och otillgänglig för vidare samtal. Man vill bara snabbt placera dig mentalt och få något att hänga upp vidare konversation på.

Jämför med att någon frågar vad du heter och du svarar Jag har slutat benämna mig själv vid namn. Du kan inte kalla mig för någonting. Personen kommer inte tänka ‘wow - det här var ju en lättpratad karismatiker’.

Kom att tänka på den här intervjun i nyhetsmorgon där intervjuobjektet inte vill ställa upp på intervjuns premisser öht:

7 gillningar

Off-topic, men vilket episkt sätt att hantera en skitsituation. :clap:

1 gillning

Du får gärna utveckla det @angaudlinn. Jag tycker inte det är ot. Varför är det en ‘skitsituation’? Snarare en chans att marknadsföra sig själv och sin musik, va? Vad jag kunde googla mig till så kostar en reklamplats på Tv4 250000kr för 15 sek. Inslaget var ju flera minuter. Kunde förvaltats bättre genom att ha minimala förberedelser på plats, kan tyckas.

Precis som ts vill ha minimala förberedelser på plats och inte bara döda samtalet med ett ‘inget’ när någon frågar vad man gör om dagarna eller ‘ingen’ om någon frågar vem man är.

På ämnet skulle jag föreslå att man svarar vad man vill att den andre ska tänka om en i sammanhanget. Personen vill kunna föra in samtalet på dina intressen och erbjuda sitt kontaktnät. Utnyttja det och svara att du skriver musik om det är vad du vill prata om och att det är så folk ska relatera till dig. Eller svara att du designar modellok om det är det. Svara bara inte ‘inget’.

3 gillningar

Jo, en skitkanals skitprogram med skitprogramledare läser en Stragetext och bjuder in ett “kreddigt” band för lite kulturvinkel. Jag tror helt enkelt de/han var less på hela skiten den dagen och sättet på vilket han svarade gjorde nog fler nyfikna på deras musik än vad som annars skulle vara fallet. Våga vägra mainstreammedias villkor och tio minuters studiotid liksom.

Det köper jag. Men i fallet med Nordpolen så pratar vi om den intervjun idag. Hur många andra av deras hundratals eller tusentals musikintervjuer minns någon idag? Sedan tror jag de försökte sig på att “göra en Kent”, dvs skita i allt och satsa på att musiken för deras talan. Nu funkade just den grejen sämre i det här fallet.

Hursomhelst, jag tycker inte heller tystnad är bra om jag står på en fest och nå’n frågar vad jag jobbar med. Då skulle jag vara med sugen att svara på vad jag gör när jag inte jobbar samt motivera svaret med att det är intressantare. Det öppnar nog fler konversationsvägar.

1 gillning

Min erfarenhet efter att ha jobbat motsvarande 5-10% sedan 2018 är:

• Att om man säger att man inte behöver jobba, lever på aktieutdelning eller på att förvalta ett kapital så blir det mängder med följdfrågor och det här är det enda frågeställaren vill prata om närmaste halvtimmen. (8 gånger av 10, vissa bryr sig inte.)

• Att om man säger något luddigt om att man har eget företag och jobbar som konsult så får man aldrig någon följdfråga som på något sätt berör privatekonomin, hur mycket man jobbar eller vad man omsatte förra året.

Så det är bara att anpassa svaret efter hur man vill att samtalet ska fortsätta. Men det kan ju underlätta om man i så fall har något luddigt att säga som är baserat på en sann historia som låter lite lagom tråkigt för den som vill slippa ljuga.

13 gillningar
  • ‘Slutat jobba’
  • ‘Va, gått i pension?’
  • ‘Nä, inte än, slutat jobba bara’
1 gillning

“Jag pantar burkar”

1 gillning

Jag tänker precis tvärt om. Vilken intressant person. Hur har hen fått ihop så mycket pengar? Vad gör du på dagarna? Osv. Att vara typisk svensk och inte stå för sig själv är ju riktigt tråkigt och mesigt.

1 gillning

Men det är ju det han inte gör, dvs “vägrar”. Han går ju dit frivilligt (antar jag…)! Eller trodde han att intervjun skulle handla om vad han har för skostorlek eller vad? Varför tackade han ja till att vara med i programmet?

Men är det inte en viss skillnad på en spontan fråga på en random fest och att få en inbjudan att vara med i ett morgonprogram i en rikstäckande TV-kanal?

När jag såg detta blir min spontana fråga istället, är han bara dum eller dum på riktigt…!

Btw, håller generellt med dig om mainstream media i stort men har du kollat upp noga att du inte har någon som helst mainstreammedia aktie i dina breda globala eller svenska indexfonder? :wink:

Han såg ju möjligheten att synas, men han vill ju inte svara på skostorleksfrågor (som är vad de ställer).

Jo, och i mitt tycke fick de precis vad de ville: TV-tid. Men i ärlighetens namn vet vi inte vad som händer innan intervjun heller. De kan ha fått andra förutsättningar i sista minuten. Ta exempelvis det bandade testgiget som han uppenbarligen inte trodde de skulle använda. Det är ju närmast ett övergrepp mot ett band/en artist.

Jag tror inte du är målgruppen. Detta är nutidens version av punk: “Vi ha ju ingen lokaaal…”

Det har jag garanterat. Men jag tror inte ett bortval förändrar den saken. Just skit-TV kan jag välja bort i min vardag. :wink:

”Jaha, vad sysslar du med då?”
”Jag lägger all min tid på att vägra mainstreammedia”

6 gillningar

Kan man inte bara säga RE ordagrant: jag har dragit mig tillbaka tidigt från arbetslivet och nu lever jag på mitt kapital. Vill man dämpa det hela kan man säga att man lever på sitt lilla kapital. Att lilla betyder typ 5+ miljoner behöver man inte berätta.

4 gillningar

“…nu får vi se hur långt korvörena räcker…”

4 gillningar

Sa han inte att han redan innan hade just denna förutfattade mening om de frågor han brukade få av media? Ändå gick han dit frivilligt…! Men som du skrev "Han såg ju möjligheten att synas" vilket isf gjorde hans “spel” lika falskt som mainstreammedia!!

Oxå min åsikt och kritik mot mainstream media men om det var så i det här fallet vet vi ju faktiskt inte.

Rätt, jag tycker att influencers och andra som medvetet utnyttjar media (sociala och mainstream) bara för egna syften är lika goda kålsupare!

Samma här, tittar ytterst lite på TV faktiskt. Föredrar att vara ute i naturen, trädgården, fiska, lyssna på musik, spela golf eller vad som helst som är direkt kopplat till verkligheten! :slight_smile: