Jag brukar dra till med att “jag är ju ganska sparsam egentligen”. Sen funderar jag inte mer över vad som försiggår i andras huvuden utan funderar på mina grejer.
Vet inte vilken klok människa som sa det, men jag tog till mig av det:
Lev ditt liv så att om någon pratar illa om dig så kommer ingen tro på det.
Googlade på det utan resultat så det kanske var jag ![]()
Jag säger som många andra svarar - bry dig om du vill och svara detaljerat eller väldigt allmänt ( men ljug inte ) men annars skratta bort det tex att inte avslöjar man ett bra kantarellställe eller liknande.
Nu är det få eller ingen som frågar mig. Men jag stör mig på folk ofta säger att mina barn som hyfsat framgångsrika och som jag är stolta över fått pengar av pappa när sanningen är att jag bara hjälpte dom fram tom gymnasiet och sedan sa jag till dom på ett stöttande sätt - att nu får ni klara er själva vilket dom gjort med äran.
När dom säger att det är “pappas pengar“ så blir jag lite ledsen för det devalverar det som ungarna skapat för egna maskiner.
Nyfiken om andra upplevt samma sak?
Hej,
Du skriver att du lever på din lön, så är det det du gör behöver du inte blanda in att du har investeringar, utsn mer däga att fu går runt på din lön och lever här och nu.
Är det så att du tar från avkastningen på investeringarna, och det är du som har dragit in pengarna som ligger sparade, så är väl det rimligt, om någon måste veta, att du levt sparsammare förr och behöver inte spara för framtiden varje månad.
Men du borde ha en känsla för vilka som frågar pga nyfikenhet och vilka som mer vill få en försäkran att du har koll, och att du inte tar en massa dumma lån för en viss livsstil.
Svarar ofta, jag röker inte, snusar inte, dricker alkohol sällan, inga morgonmackor på macken, matlåda med till jobbet och ingen eftermiddagsfika på något café. Utemat varannan månad. Där sparar jag in en del.
“Skit i det så lever du längre” som vissa av oss sa när vi var barn. Jag tycker det låter lite ohyfsat att fråga så där. Eller så kanske du kan säga “Onlyfans”.
Man är ju aldrig skyldig att svara på vad som helst bara för att någon frågar.
“För mig att veta och för dig att ta reda på”
är ett svar jag brukar ge när folk är lide väl för nyfikna.
Haha only fans den var bra… den ska jag dra ![]()
![]()
Säg att du är byggnadsarbetare.
Tack tack för svaret! ![]()
![]()
Absolut, man ska inte ta upp sånt med nya kontakter, kanske blev det lite fel formulerat av mig…
Vad tror du om arbetskamrater? När arbetskollegor misstänker en för korruption och chefen säger att man ska ha en lite mer diskret bil (den är faktiskt ganska diskret – en Tesla för under 700 000 kr), klä sig enklare osv…
Jag har berättat för chefen att jag har XX miljoner som ger bra avkastning. Men alla kollegor som har många teorier och älskar att retas på alla möjliga sätt(jag jobbar på ett stort företag med några tusen anställda)… hur hanterar man det egentligen? Kanske jag övertänker det hela och flera av er skrev här.. Skita bara I vad andra tycker… och egentligen gör jag det.. Det jobbiga biten när folk på mitt jobb…
Om jag på riktigt hade stört mig på nyfikenheten och inte velat svara hade jag sagt: “Prostitution” och försökt hålla minen
Jag hade även övervägt att ge personliga svar typ “jag har ju inte X,Y och Z som jag slösar pengar på.” Där X, Y och Z hade varit sådant som den nyfikne har/ägnar sig åt, t ex båt, barn, sommarställe, festande, häst…
Vill du att de ska förstå hade jag varit ärlig, och där har du flera bra exempel i tråden på formuleringar.
Om min chef hade lagt sig i vilken bil jag kör eller vad jag har för kläder så hade jag bytt chef.
Det finns ju kollegor som man faktiskt bryr sig om vad de tycker. Sen finns det kollegor som har många teorier och älskar att retas…
Jag har några gånger fått frågor likt de du nämner. Ett par exempel på svar från min sida:
”Jag måste vara bättre på att löneförhandla än du”
eller
”Jag har rånat en bank”
eller
”om du vore hälften så intresserad av dina egna arbetsuppgifter som du är av min plånbok, så hade du nog också tjänat bra”.
En del kollegor blir djupt kränkta av sådana svar. Då får man som bonus att man slipper prata med dem igen ![]()
Jag tycker förvisso det är en sanning med en hel del modifikation att säga att man inte ska bry sig om vad andra tycker.
Vi är flockdjur. Hur folk ser på oss har konsekvenser. Vill man inte ha de konsekvenserna så får man bete sig på ett annat sätt.
Där det finns en kännbar konsekvens så bör man därför tänka på hur man presenterar sig själv.
Antingen flashar du som fan, eller så jobbar du i en sandlåda, eller så upplever du någonting som inte egentligen sker. Jag får inte ekvationen att gå ihop på något annat sätt.
-Lön och avkastning på mina investeringar.
Svårare är det väl inte?
p.s. Jag älskar ditt sista stycke!
Utifrån din ganska höga lön tycker inte jag att det verkar som att du lever ett särskilt kostsamt liv!
Med den lönen finns det absolut marginal för resor och dyr bil om det är något man prioriterar. Förstår faktiskt inte varför någon är frågande kring det!
Jag skulle säga att de är pappas pengar…
Säga att man investerat så vill andra ha tips, vunnit pengar så vill folk att man bjuder på både pengar å på typ öl kvällar..
Jag får verkligen tacka er för era svar! Fantastiska ni er!
Alla svar jag fått av er är kloka!
här är särskild några som stack ut ![]()
Att skita i vad andra tror är befriande.
Det finns ju kollegor som man faktiskt bryr sig om vad de tycker. Sen finns det kollegor som har många teorier och älskar att retas…
Jag har några gånger fått frågor likt de du nämner. Ett par exempel på svar från min sida:
”Jag måste vara bättre på att löneförhandla än du”
eller
”Jag har rånat en bank”
eller
”om du vore hälften så intresserad av dina egna arbetsuppgifter som du är av min plånbok, så hade du nog också tjänat bra”.
En del kollegor blir djupt kränkta av sådana svar. Då får man som bonus att man slipper prata med dem igen ![]()
Jag tycker det låter lite ohyfsat att fråga så där. Eller så kanske du kan säga “Onlyfans”.
Antingen flashar du som fan, eller så jobbar du i en sandlåda, eller så upplever du någonting som inte egentligen sker. Jag får inte ekvationen att gå ihop på något annat sätt.
Har aldrig fått frågan så det har inte varit något “problem” här ![]()
“Har ju ganska medioker knegarlön, men jag köper aktier när de är billiga och säljer när de är dyra. Ganska enkelt om man har IQ över skostorlek, men folk verkar ju fått för sig att det är raketforskning.”
Kan inte du berätta för oss andra hur vi enkelt köper aktier billigt och säljer dyrt?