Konkreta exempel på praktisk användning av ChatGPT och andra AI-assistenter

Det verkar vara bra för att göra saker i Linux men jag har inte testat den mycket. Förut med ett felmeddelande måste man söka runt. Nu kan man bara skriva vad man vill göra och skriva in meddelande efter meddelande från terminalen? Sparar tid och energi att söka runt.

(GPT4 via Bing, som är gratis).

1 gillning

Jag tänkte besöka slaktaren och bad ChatGPT att ge mig en lista över namnen på ett antal vanliga köttstycken på albanska. Det klarade den inte av.

1 gillning

Min första fråga:

Vilka är de vanligaste köttstyckena på en ko som jag kan köpa hos en slaktare?

Svaret:

Det finns flera vanliga köttstycken på en ko som du kan köpa hos en slaktare. Här är några av de mest populära:

1. Filé: Filé är ett mycket mört och smakrikt köttstycke som kommer från ryggen på kon. Det kan delas in i oxfilé och innerfilé.
  2. Entrecôte: Entrecôte är en bit kött från ryggen mellan revbenen, och är känd för sin fina marmorering och rika smak. Det kan grillas, stekas eller tillagas i ugn.
  3. Flankstek: Flankstek är ett långsträckt köttstycke från buken av kon, och är mörare än många andra styckningsdetaljer. Den är populär att marinera och grilla eller steka.
  4. Rostbiff: Rostbiff kommer från bakdelen av kon och är ett mörare stycke kött. Det är ofta används för att göra traditionell rostbiff, men kan även skivas för att användas i smörgåsar och wraps.
  5. Fransyska: Fransyska är ett köttstycke som kommer från låret på kon och är relativt mört. Det kan tillagas hel, skivas eller användas för grytor och långkok.
  6. Högreva och lägreva: Högreva och lägreva är två köttstycken från frambenet och bröstet av kon. De är ofta använda för långkok och grytor, eftersom de blir möra och smakrika när de tillagas under en längre tid.
  7. Bog: Bog är ett köttstycke från konens framsida och är vanligtvis mindre mört än andra styckningsdetaljer. Det är dock rikt på smak och lämpar sig bra för långkok och grytor.

Dessa är några av de vanligaste köttstyckena du kan köpa hos en slaktare. Det finns självklart fler styckningsdetaljer beroende på vad du är intresserad av att laga, men dessa är de mest kända och populära.

Följdfråga:

Kan du göra om köttstyckena ovan till en punktlista och översätta dem till albanska?

och svaret:

Självklart, här är de vanligaste köttstyckena från en ko som en punktlista, översatta till albanska:

1. Filé - Fileto (filet mishi dhe filet brendshëm)
  2. Entrecôte - Antrikot
  3. Flankstek - Pjesa e barkut (Flank)
  4. Rostbiff - Rosbif
  5. Fransyska - Mish i pjekur në furrë (Roast beef)
  6. Högreva - Mish i krahut të sipërm
  7. Lägreva - Mish i krahut të poshtëm
  8. Bog - Shpatë

Observera att vissa termer kan variera beroende på region och dialekt. Dessa översättningar är dock allmänt accepterade och förstås av de flesta albansktalande personer.

2 gillningar

Aha, bra exempel. Man behöver dela upp frågan.

4 gillningar

Ja, det är i alla det som jag tolkar som @leitet menade med att man får “knåda det som en deg”.

Jag lyckades få svar nu. Melodi: Balladen om briggen Blue Bird av Dan Andersson.

1 gillning

“Skriv en dikt om lilla Emil som är snäll och fin”.

Lilla Emil är en vänskapens vän
En liten själ som lyser upp en dag
Med sitt snälla sätt, sitt varma hjärta så ren
Värmen han sprider är inget som jag kan förneka

Där han går, ett leende i hans ögon
Lydigt och lugnt, han sprider glädje omkring
Och alla känner sig trygga bredvid honom
För i hans närvär finns det ingen oro eller krig

Lilla Emil är en präktig person
Visst verkar han inte mycket vid första anblick
Men ge honom tid och han kommer att göra dig varm
Du kommer att befinna dig i hans hjärta, trygg och välkommen

Lilla Emil, den finaste av dom fina
Din vänlighet upphöjer dig till stora höjder
Och jag tror att om alla var som du
Det skulle vara en värld full av ljus och frid.

1 gillning

Balladen om briggen Blue bird av Hull, är skriven av Evert Taube.
Det är en makaber visa om mannen som räddar sjömän vars fartyg förliste och där det kom fram att hans son stod surrad vid rodret och omkom i djupet.

3 gillningar

Jag är med på att Taube skrivit den. Klippte in svaret bara.

1 gillning

Dålig koll av AI’t alltså.

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Verktyg för att omvandla text till tal?

Hade en arbetsuppgift idag där jag skulle hitta ett par nyckeltal för att mäta om en process fungerade eller ej. Processen var beskriven i en Word fil.
Jag promptade typ “Du är en expert på processer och att mäta och utvärdera dessa. Läs följande text och ge förslag på nyckeltal vi kan använda för att se att processen fungerar.” Och sen tog jag ett par paragrafer i taget och klistrade in i omgångar.
Döm om min förvåning när Bing levererade ett 10-tal bra och välmotiverade KPIer! Alla var inte perfekt lämpade kanske men det gick ju på ett par sekunder…
När jag gjort klart detta behandlade jag de andra 5 processerna (som andra skulle utvärdera) också av bara farten.
Lätt 8 timmars arbetstid avklarat på 30 minuter.

10 gillningar

wow, snyggt!

Någon som har tips på hur man konkret använder GPT-motorn för att tex bearbeta word/PDF/excel filer (eller googles motsvarigheter)? Tex hade varit najs att prompta ett utkast på en presentation, avtal eller rapport direkt till en fil. Copy paste från chatGPT funkar sådär tycker jag & längre svar stannar den ofta upp mitt i.

Eller ännu bättre, låta den justera i mina utkast.

Finns en del verktyg som gör det. Jag håller på och testar Voila. Då markerar man bara en text i webbläsaren och trycker på Ctrl + M.

Det finns även verktyg som Typedesk och Phraseexpress som gör liknande. Men de kostar alla pengar.

1 gillning

Om du kan exportera till något textbaserat-format så tycker jag det har fungerat förvånadsvärt bra. Excel bör du t.ex. kunna exportera som .csv som går att hantera som text, och Word kanske går att exportera som .html? Sedan bara copy-pastea det som vanligt alltså.

Excel > export as .csv > öppna i valfri texteditor, typ notepad.

Har med framgång fått den att göra matte där input är latex inbakat i HTML. Det ser kaos ut när man klistrar in koden men sen hanteras det bra.

Jag gjorde idag ett försök att använda ChatGPT i skarpt läge på jobbet. Resultatet blev iallafall underhållande.

“Du är expert på jävssituationer. Presentera en lista med exempel på olika typer av delikatessjäv.”

1. En person beställer en fin delikatessmeny på en restaurang och upptäcker senare att den innehåller ingredienser hen är allergisk mot. När hen klagar till servitören hävdar denne att det inte var något problem och att personen borde ha läst menyn noga innan hen beställde.
  2. En person köper fina ostar på en delikatessbutik och upptäcker hemma att de är gamla och mögliga. När hen försöker få tillbaka pengarna från butiken nekar personalen till att de sålt ostar som var dåliga, påstår att personen måste ha fel hantering av ostarna och att de inte har någon skyldighet att ge pengarna tillbaka.
  3. En person beställer en bestämd sort champagne och får en annan, billigare sort istället. När hen klagar till servitören hävdar denne att det är samma sak och att personen borde vara nöjd.
  4. En person tar med sig en fin charkbricka till en fest och upptäcker senare att någon har ätit upp de dyraste och mest smakfulla delarna. När hen konfronterar personen nekar hen till att ha låtit bli den specifika charken och hävdar att någon annan måste ha ätit upp den.
  5. En person beställer hem en fin delikatesskorg och upptäcker att flera av produkterna är utbytta mot billigare, mindre smakfulla alternativ. När hen försöker få tillbaka pengarna nekar företaget till att ha gjort något fel och säger att de bara använder sig av det bästa.

För att få mer klarhet i frågan ställde jag en fråga till:

“Presentera en definition av delikatessjäv.”

Delikatessjäv är ett begrepp inom gastronomi som beskriver en person som är särskilt känslig och kräsen i sin mat- och dryckeskonsumtion. Detta kan innebära att personen har höga krav på råvaror, tillagningsteknik eller smakbalans i en rätt. Delikatessjäv kan även användas som en positiv term för en person som är mycket kunnig inom mat och dryck och har en fin och utvecklad smakpalett.

Delikatessjäv kan även benämnas Grannlagenhetsjäv.

“Du är expert på jävssituationer. Presentera en lista med exempel på olika typer av grannlagenhetsjäv.”

1. Grannen som alltid spelar hög musik sent på kvällarna.
  2. Grannen som parkerar på din uppfart eller utanför ditt hus.
  3. Grannen som ständigt gör högljudda byggnadsarbeten på helgerna.
  4. Grannen som låter sin hund skälla konstant.
  5. Grannen som alltid har oväsen och fester som pågår sent på natten.
  6. Grannen som lämnar sin trädgård omsorgslös och gör det svårt att hålla din egen trädgård städad.
  7. Grannen som röker på sin balkong och röken sprider sig in i ditt hem.
  8. Grannen som ständigt klagar på minsta ljud från din bostad.
  9. Grannen som inte respekterar gemensamma utrymmen, t.ex. laddar sina elcyklar på din gemensamma parkeringsplats.
  10. Grannen som orsakar skada på ditt eller dina familjemedlemmars egendom.

“Presentera en definition av delikatessjäv.”

Grannlagenhetsjäv uppstår när en person som är ansvarig för att fatta beslut i en viss fråga har en personlig, ekonomisk eller annan intressekonflikt på grund av sin nära relation till en berörd part eller verksamhet som påverkas av beslutet. Detta kan påverka personens objektivitet och lojalitet gentemot beslutets bästa intresse och kan leda till en uppfattning av opartiskhet och korruption. Det är därför viktigt att de som fattar beslut i en viss fråga agerar utan någon form av grannlagenhetsjäv.

Den sista frågan kunde ChatGPT iallafall besvara på ett rimligt sätt även om exemplen var rejält knäppa.

Planerar en resa. Prompt: Vad ska jag göra under mina 4 dagar i NYC?

"Det finns oändligt med saker att göra i New York City, så det beror på dina intressen och vad du vill uppleva! Här är några förslag på vad du kan göra under dina fyra dagar i staden:

Dag 1: Utforska centrala Manhattan

• Besök Empire State Building eller Top of the Rock Observation Deck för en fantastisk utsikt över staden
  • Promenera längs Fifth Avenue och se ikoniska sevärdheter som St Patrick’s Cathedral och Rockefeller Center
  • Besök Times Square och ta en tur på TKTS-kiosken för rabatterade biljetter till Broadway-shower
  • Gå till Central Park och hyr en cykel eller en roddbåt, eller besök en av parkens många museum, som Metropolitan Museum of Art eller American Museum of Natural History.

Dag 2: Upptäck Downtown och Brooklyn

• Besök Frihetsgudinnan och Ellis Island och lär dig om New Yorks immigrationshistoria
  • Utforska Greenwich Village och SoHo, två trendiga områden med bra shopping och restauranger
  • Ta en promenad över Brooklyn Bridge och besök sedan Brooklyn Heights Promenade för en fantastisk utsikt över Manhattan skyline
  • Besök Brooklyn Museum och Botanic Garden.

Dag 3: Upplev kultur och historia

• Besök National September 11 Memorial & Museum och lär dig om händelserna den 11 september 2001
  • Gå till Museum of Modern Art eller Whitney Museum of American Art för att se fantastisk konst
  • Besök High Line Park, en högflygande park byggd på en tidigare järnvägsspår
  • Gå på en Broadway-show eller konsert på Radio City Music Hall.

Dag 4: Utforska olika områden

• Besök Harlem och upplev den rika kulturen och musiken
  • Besök Bronx Zoo eller New York Aquarium
  • Besök en av New Yorks marknader, som Chelsea Market eller Smorgasburg
  • Gå till en av stadens många matfestivaler eller street food-evenemang.

Dessa är bara några av de många saker du kan göra i New York City under dina fyra dagar. Se till att också ta tid för att utforska staden på egen hand och upptäck nya platser och sevärdheter!"

Sen kan man chatta vidare: Vad borde jag äta? Var ska jag bo? Hur mycket budget behöver jag? etc

GPTs första oknådade budgetuppskattning:

"Boende (3 nätter i en Airbnb-lägenhet): $500
Mat (3 dagar med 3 måltider om dagen): $225
Transport (4 dagar med tunnelbana och buss): $48
Aktiviteter (Empire State Building och Broadway-show): $190
Oförutsedda utgifter: $100

Total budget för resan: $1,063"

2 gillningar

Den stannar (troligen) mitt i, för att svaret blir för långt. Antar att du använder gratis då. Har själv haft samma problem.
Klistrar du från ChatGPT till excel så av egna erfarenheter kanske inte listan blir så bra. Då klistrar jag in den i notepad, kopierar igen och sedan in i excel. Därefter måste man använda importeringsverktyget som kommer upp som alternativ när man klistrar in i excel. Jag har även bett den att separera cellerna med semikolon (;).
Real life exempel:

Create a list to paste into a excel table. Separate the columns with semicolon 
separate the type and serving. Combine power and voltage to Electrical and redo the list
"227.
3
Unit coolers consisting of an evaporator coil made of copper tubes and aluminium fins, fan(s) blowing through the coil and a casing complete with drip tray.
• Serving Freeze store [-20 °C] Cold store [+4 oC] Garbage store [+7°C]
• Type Ceiling mounted unit coolers
• Voltage (fan) 1x230V-50Hz
• Defrost heater 3x400V/50Hz (freezing cells only (1x))
Scupper near the cells is delivery yard."

Kommer ut:

Item;Number;Type;Serving;Electrical
227.;3;Ceiling mounted unit coolers;Freeze store [-20 °C] Cold store [+4 oC] Garbage store [+7°C];(fan) 1x230V-50Hz;Defrost heater 3x400V/50Hz (freezing cells only (1x))

Vet inte riktigt om det hjälpte då jag inte riktigt hängde med på problemet, men kanske gav någon idé?

Jag har inte lyckats få någon webbaserad chat AI att svara på denna till synes enkla uppgift.
Vilka aktier i listan har högst rekomenderad kurs i förhållande till gårdagens stängningskurs i % ?

Carnegie höjer riktkursen för Volati till 150 kronor (130), upprepar köp
Morgan Stanley höjer riktkursen för Atlas Copco till 129 kronor (107), upprepar undervikt
Jefferies höjer riktkursen för Volvo till 215 kronor (205), upprepar behåll
Goldman Sachs sänker riktkursen för SBB till 10 kronor (14), upprepar sälj
Jefferies höjer riktkursen för Thule till 270 kronor (225), upprepar behåll
Morgan Stanley höjer riktkursen för Telia till 27 kronor (26), upprepar undervikt
Jag har inte heller lyckats få någon AI att plocka fram gårdagens slutkurser på en lista med aktier. Bing,com/new är närmst och kan ge en slutkurs i taget, ibland. Ibland går det inte alls, verkar vara en dagsform.
Är det någon som kan visa var/hur skulle jag bli glad.