Konkreta exempel på praktisk användning av ChatGPT och andra AI-assistenter

Du använder den nog till något den inte riktigt kan, och det är att räkna. Jag ändrade om och då gjorde den vad man ville men räkningen blev skräp. Men får nog acceptera att dagens AI inte kan räkna.

1 gillning

Hittade ett inlägg på LinkedIn idag som jag tänkte kunde platsa här.

Vet inte hur @Leitet ställer sig till dessa förslagen på hur använda/interagera med ChatGPT, men nyfiken är jag så jag får väl testa dem helt enkelt!

3 gillningar

Översköljs av sådana på både Twitter och LinkedIn men det finns absolut saker att lära sig från dem. Framförallt kan de hjälpa till att låsa upp hjärnan lite så att en inte är fast i gamla hjulspår!

3 gillningar

En del vettiga grejer där, men också kassa saker.

Se upp för saker som, “Beskriv denna boken…” Är det inte en väldigt välkänd bok så kommer den hitta på ett felaktigt svar.

Utan att veta så ställer jag mig tveksam till “ge mig de 20% av detta som ger mig 80% av värdet”. ChatGPT har dålig koll på siffror, så tveksam om du får något bättre än om du skriver “ge mig det viktigaste från detta”.

2 gillningar

10 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Använda ChatGPT för att sammanfatta trådar i forumet

Det tar ett tag att vänja sig vid att den finns och vad den kan göra, lite som att det har tagit ett tag att lära sig hur man skriver bra söktermer i Google. Men jag tenderar att använda ChatGPT mer och mer.

Googlar man får man visserligen träffar men de ger inte alltid det svaret man vill ha. Pratar vi programmering, hur man gör något i Excel eller liknande så är det massor av irrelevanta träffar och man får leta rätt mycket manuellt. Men med ChatGPT kan man ofta fråga efter precis det man vill veta och svaret är ofta helt korrekt och dessutom pedagogiskt förklarat. Om svaret i fallet programmering inte är precis det man eftersökte kan man bara komplettera med “kan du skriva om koden så att…” och svaret blir ännu bättre. Något liknande finns ju inte om man typ hamnar på StackOverflow.

Och det här är ju bara början! ChatGPT och liknande funktioner kommer på sikt antagligen helt ersätta Google, eller möjligen byggas in i Google, röstassistenter etc.

1 gillning

Man kan ju alltid ställa frågor till ChatGPT om hur man kan använda den!

3 gillningar

En kompis användade det ikväll genom att ladda upp en lista på sina viner som hen har hemma samt receptet på en middag vi skulle göra och så fick han förslag på vilket vin som passade bäst till maten… I nästa vecka återkommer jag om den hade rätt eller hallucinerade. :grin:

6 gillningar

Ok, jag måste säga att jag är sjukt imponerad. Jag gjorde precis den här karusellen till instagram:

Där använder jag följande bilder:

Alla dessa är genererade med Midjourney. Det som slog mig var, tänk i framtiden när man kommer att kunna chatta med sådana genererade personer, eller än värre ha ett live Zoom-möte. Ungefär som Nvidia visade häromdagen där du kan prata med en NPC i dataspel:exploding_head:

7 gillningar

Eller när varannan profil på Tinder är en realistisk bot. Jag kan tänka mig att folk snart kommer kräva att få gifta sig med sina botar. Kommer bli spännande och se hur det utvecklar sig :exploding_head:

1 gillning

Wow snyggt. Hur funkar det med rättigheter? Räcker det att nämna dem eller tar de ett pris för kommersiellt användande?

2 gillningar

Jag tycker det är svårt att bygga promptar till Midjourney som ger relevanta bilder. Speciellt fotorealistiska, det blir mest blaj. Har du några exempel på prompter du använde för att skapa dessa, eller något material som man kan utbilda sig med som du använt?

1 gillning

Helt ärligt, jag vet inte. Någon som vet? @Jacke78?

Eller hur? Varför ha en riktig människa som ställer krav och har brister?

Det har blivit bättre nu med version 5. Jag skrev mer eller mindre:

/imagine Scandinavian smiling woman 25 years old in front of her friends —ar 16:9

3 gillningar

Om jag har förstått det så är det ingen som vet. I framtiden kommer det nog finnas praxis eller lagstiftning, men det finns inte idag.

Jag har hört att en domstol slog fast att alla bilder skapade av AI inte är möjliga att få upphovsrätt på. Så du får lov att skapa bilder och använda dem, men jag får lov att ta din bild och använda den utan att du kan klaga. Dock var detta domstolsbeslut inte i Sverige, och det har kanske överklagats.

Däremot får du nog vara beredd på att du inom en inte för avlägsen framtid blir tvungen att skriva att den är skapad av en AI. Och för dig som lägger ut saker som influencer kommer då troligen behöva gå tillbaka och uppdatera med en fotnot. (Det är iaf så jag tolkar den kommande lagen om AI inom eu, sen är jag inte jurist och lagen kan ju komma att ändras.)

2 gillningar

Yes, det kan jag faktiskt börja göra. Tack för tipset.

2 gillningar

Jag var tvungen att be en AI skapa en bild på en sengångare i en segelbåt.

10 gillningar

Åh, så söt! :smiling_face_with_three_hearts:

Tog det lång tid?

1 gillning

Nu är vi lite off-topic, men kanske 2 minuter? :sweat_smile:

2 gillningar

Om boken finns som pdf kan du läsa in den på https://www.chatpdf.com/ och ställa frågor till den.

3 gillningar

Sant, idag så finns det olika verktyg för att göra just det. Men på den gamla goda tiden, typ två månader sedan, då fanns detta inte.

Men riktigt bra verktyg nu när man kan få svar från dokument på detta sätt :blush: läsa fort kanske försvinner som en viktig färdighet snart.

2 gillningar