Har läst rapporter de senaste åren där många spår att avkastningen från aktiemarknaden kommer att vara lägre de kommande 10-20 åren än vad de varit de förgående decennierna.
Satt dock och funderade på hur införandet av AI kommer att påverka avkastningen för oss index-investerare.
Rimligtvis borde AI leda till högre produktivitet och därmed högre vinster för företagen, vilket ger högre avkastning för investerare.
Har sett ett anatal rapporter spår brett om vad AI kommer ha för påverkan på den ekonomiska tillväxten:
"There is vast uncertainty about the
impact of AI, even among experts in the field. Some argue that AI is less important than the
big innovations of the 20th century and will have rather limited impact on the economy,
whereas others go as far as predicting that AI will lead to more rapid technological progress
than mankind has ever seen before. " - https://www.imf.org/-/media/Files/Publications/WP/2021/English/wpiea2021166-print-pdf.ashx
Hur tror ni att AI kommer att påverka den ekonomiska tillväxten och oss som index-investerare?
Detta är en rimlig utgångspunkt.
Kortsiktigt kan denna produktivitetshöjning föra med sig strukturomvandling vilket kan innebära högre arbetslöshet.
Lägre skatteintäkter i form av anställdas och företagens löneskatt kan komma att behöva ersättas på något sätt.
Stora omvälvningar kan föra med sig oväntade förändringar.
Ökad avkastning för bolagen eller aktierna/fonderna? På kortare sikt är det inte samma sak.
ChatGPT tycker så här om en placering på ett års sikt (nästan samma resultat på 10 års sikt)
“När du väljer en fond, se till att du noggrant granskar dess historiska avkastning, avgifter och portföljens sammansättning. Titta på hur fonden har presterat under olika marknadsförhållanden och se till att du förstår dess investeringsstrategi och innehav.”
Jag tror att AI kommer leda till högre avkastning de kommande åren. Då jag antar att teknisk utveckling är en sak som drivit på utvecklingen de senaste 150 åren och dess fina avkastning. AI lär ju göra att detta går ännu fortare, vilket borde leda till högre avkastning.
Men det finns motargument. Tänk om ett bolag som inte finns på börsen, typ OpenAI, utvecklar en AGI. Och den sedan utvecklar företag som konkurrerar ut alla bolag på börsen. Vad händer då min din portfölj?
Det är inte en helt orimlig tanke. AI är nog det enda som kan göra att en global indexfond går till 0 samtidigt som levnadsstandarden på jorden ökar.
De flesta svar här rör att företagens vinster troligen kan öka m h a AI, men hur kommer aktiemarknaden påverkas av att investerare med olika avanserade AI tävlar om att göra de bästa aktieaffärerna?
Hur påverkas den effektiva marknadshypotesen av AI?
Kommer AI robotar självständigt börja göra kursdrivande manipulationer av aktiekurser?
En mycket enkel analys ger vid handen att AI kortsiktigt särskilt borde gynna företag och verksamheter som årligen utför en stor volym relativt standardiserade bedömningar och där dessa bedömningar utförs av personer med relativt hög lön. Vården och finansbranschen är de mest uppenbara områdena i så fall.
Jo, då bör AI ge billigare indexfonder som automatiskt rebalanseras av robotar.
Men en portföljer fungerar väldigt olika beroende på vilka rebalanseringsregler som används.
Men hur kommer aktiemarknaden påverkas av ai-robotar som köper/säljer för att maximera sina ägares vinster.
Kommer den effektiva marknadshypotesen hotas?
Kommer ai-robotar börja manipulera och driva kursrörelser på osunda olagliga sätt?
Vem döms om ai-robotar ägnar sig åt att manipulera kurserna?
Den var kanske inte programmerad för att manipulera, men drog kanske egna slutsatser om hur pengar kan “tjänas”.
Jobbar som mjukvaruingenjör på ett större internationellt bolag.
Jag har aldrig varit orolig för mitt jobb och jag är fortfarande inte orolig för att ChatGPT kommer att ersätta mig. Men vi är 7 utvecklare på mitt team och nu när jag experimenterat en del är jag övertygad om att företaget jag jobbar på skulle klara sig på 5 utvecklare i mitt team och få ut samma värde.
Det är så mycket tid som går till att skriva tester (“ChatGPT, write test cases for this method”) samt code reviews (titta på sina kollegors kod innan den går ut i produktion) och i bägge fall tror jag ChatGPT (eller LLMs generellt). ChatGPT kan summera ändringar (skriva release notes åt dig, sammanfatta dokument, osv). Att den också kan skriva koden åt oss (även om jag tror att mjukvaruingenjören kommer behövas finnas kvar i form utav “dirigenter” men att man kommer behöva mycket färre.
Så hur påverkar det oss indexinvesterare om företag plötsligt kan göra sig av med massa utvecklare? Eller om de plötsligt får ut mycket mer per utvecklare? Det kan väl bara vara positivt? Det kan väl nästan vara så att det blir än svårare att välja rätt individuella aktier för att man inte vet hur duktiga olika företag är att utnyttja ChatGPT för att öka produktiveteten hos sina anställda?
Det är precis det jag tror kommer hända, många bolag kommer välja att ha färre utvecklare. Självklart kommer en del vilka då ut fler nya funktioner istället, men tillräckligt många kommer välja färre anställda att det kommer märkas. Den här det ju stundtals varit helt galet hur utvecklare har varit efterfrågade, så det kommer kanske bli lite mer sunt nu.
Vi har hittills inte börjat använda ChatGPT på bred front. Jag själv använder det dagligen numera men anonymiserar alltid kod/data innan jag ställer frågan så att det inte ska kunna kopplas till arbetsgivaren. Främst har jag sparat väldigt mycket tid på att bara beskriva ett databasschema och sen berätta vad för data jag vill ha ut och sedan få en SQL-query skriven åt mig. Jag känner redan att den ökar min produktivetet kraftigt och då kan jag som sagt inte ens använda den fullt ut.
Högst personlig teori men tror att vi kommer märka en tydlig skillnad om 5-10 år mellan företag som vågade anförtro kod till tredjepart och de som inte vågade.
(Sen vore det såklart öppet mål för OpenAI och liknande företag att erbjuda en on premise-lösning som låter företaget hosta en egen instans av ChatGPT t.ex. som dessutom kan tränas på företagets kodbas och identifiera avvikande kodstil, t.ex.)
Är det inte detta som de redan börjat erbjuda, exempelvis har de ju något samarbete via Harvey. Tror nog bara att de inte riktigt har hunnit komma så långt än.
Sen är ju ChatGPT för företag på gång, där de inte kommer träna sina modeller på datan.