Gör AI Långsiktigt Sparande Förlegat?

Jag antar att ni alla liksom jag ser hur Artificiell Intelligens skakar om vår värld och jag befarar att enorma förändringar kommer att inträffa redan inom 5 till 10 år.

Så är det långsiktiga sparandet verkligen relevant i denna nya era? AI kommer inte bara att förändra våra liv, utan även marknaderna. Traditionella investeringar och sparande kan bli helt omkullkastade.

Det förefaller som att det finns två alternativa resultat av denna utveckling:

• AI skapar en värld där allt vi behöver tillhandahålls av en superintelligens, behöver jag då egentligen spara?
  • AI leder till vår undergång, vad spelar då mina sparade pengar för roll?

Jag vet att detta känns orealistiskt för många men sannolikheten förefaller så hög att kanske är det dags att vi omprövar våra antaganden. Känns det inte som att långsiktigt sparande, en strategi som tar decennier att ge resultat, kan vara förlegat i en värld som förändras så snabbt och grundläggande?

Frågan är väl vad man ska göra istället?

1 gillning

Antar att en diskussion om de själva omvälvande förändringarna du menar på inte hör diskussionen till, men givet ditt antagande, är det inte just inför en sådan omvälvande förändring man snarare vill ha “skin in the game”?

1 gillning

Uppfattar de här idéerna som kraftigt överdrivna. SvD hade en intervju med en AI-forskare nyligen. Där gavs ett par exempel på mer realistiska scenarion gällande AI.

6 gillningar

Så kan det mycket väl vara men om vi antar att något av de alternativ jag gav faktiskt realiseras, hur ska man då göra för att ha “skin in the game”?

Jag har läst och lyssnat på många röster inom detta område under ett antal år nu.

Min bild är att det fortfarande finns en chans att det går på något annat sätt än de alternativ jag presenterade men det ser inte särskilt sannolikt ut tyvärr.

1 gillning

Du kan inte se några andra alternativ än de två du målat upp? Himmel eller dystopi?

3 gillningar

Det är nu inte jag som kommit med dessa tankar först.

Men nej som det är nu har jag svårt att se något alternativ tyvärr.

För att försvara mina alternativ.

Vi skapar en främmande intelligens just nu. Denna kommer med all sannolikhet att bli starkare än vår intelligens.

Om vi lyckas ge den en målbild som är oss till gagn så blir det fantastiskt bra!

Om vi misslyckas med det så är det sannolikt att vi blir en utdöd art då evolutionen inte direkt gynnat de med lägre intelligens…

1 gillning

Spendera allt nu !
Du får skicka rapporter med allt kul du gör löpande i denna tråd.

5 gillningar

Om 50 år kanske. Om 5 år, nej.

6 gillningar

Låter som att du dykt ner i en echo chamber.

Inte så konstigt om du bara ser de två mest extrema utfallen som överlägset mest sannolika om det är vad du matats med.

4 gillningar

Snabb kvadrant.

Personligen är jag hellre förberedd i onödan.

7 gillningar
1 gillning

Som jag ser det finns det 3 alternativ på en kontinuerlig skala.

1. AI gör att dina pengar blir värdelösa för att en super AI ger allt grattis till alla. Spara inte!
  2. AI är orsaken till att världen fortsätter växa med 3% per år och du kan räkna med 7% per år från en indexfond. Spara är ungefär som under 1900-talet, gör ungefär som innan.
  3. AI kommer göra arbete värdelöst, det du äger om 10 år är allt du någonsin kommer äga. Spara så mycket du kan nu, när det fortfarande går att tjäna pengar!

Hur det egentligen blir är svårt att säga. Att spå hur AI påverkar ekonomin är nog betydligt svårare än att förutspå AI och dess utveckling.

2 gillningar

Nu har jag inte läst den artikeln, men i ett fält som utvecklas så fort som AI måste man se upp så man inte lyssnar på forskarna som inte hänger med. Som anekdot så kan du googla “100 scientist against Einstein”. Bara för du har forskat i den gamla tekniken betyder det inte att du kan den nya.

1 gillning

Alla de här alternativen framstår som tagna ur luften. Alternativ 2 verkar vara det minst långsökta.

Det som verkar troligt är att AI kommer att medföra att vissa yrken och branscher förändras radikalt. En mängd ”enklare jobb” av olika slag kan ersättas av AI-robotar. Det kan gälla vissa arbetsuppgifter men också hela tjänster.

2 gillningar

Jag tänker att jag nog ska annama spendera nu lite mer än jag gjort tidigare.

På något vis känns det som ett vettigt val, tänker dock inte gå all in och bränna allt då detta ju förstås bara är en spekulation i framtida scenarion :blush:

1 gillning

Så du utesluter det dystopiska alternativet?

Intressant om du kan förklara varför det ska bort :pray:

1 gillning

Va? De är de två mest extrema scenarion på en skala. Tror nog inte du förstod vad jag menade. Jag sa i praktiken, antingen är pengar värt 0, ungefär som idag, allt eller något längs den skalan. Vilka övriga alternativ tänker du att det finns?

Syftet med den forskningen som OpenAI och liknande håller på med är inte att ersätta enklare jobb, det är att ersätta alla jobb.

1 gillning

Om alla jobb ersätts får vi ett väldigt annorlunda samhälle. Jag tror personligen inte på det scenariot men visst kan man tänka sig att väldigt många förmågor samlas hos AI-robotar.

Varför är pengar och pengars värde viktigt och utifrån vilken logik skulle det förändras? Är din tanke att alla skulle bli ”arbetslösa” och försörjas via bidrag?

1 gillning