Jag har uppfattningen att allt fler börjar inse att AI kommer ha en enorm påverkan under de närmaste åren och decennium. Men jag tror även att många underskattar omställningen vi står inför, och just därför tänkte jag jämföra med den industriella revolutionen och se vad det skulle innebära för oss idag om samma sak hände en gång till.
Låt mig beskriva några korta förändringar som skedde vid den industriella revolutionen:
Fram till 1700-talet var det normalt att man fick betalt i mat och dryck. (T.ex. bröd, kött, vete, öl, sprit osv.) Under 1900-talet var det normalt att man får betalt i valutor där man kan köpa saker från en mängd aktörer.
Fram till 1700-talet var det normalt att storbönder var de rika. Under 1900-talet var det normalt att kapitalister/aktieägare/industriägare var de rika.
Under 1770-talet var medellivslängden 40 år, idag är den över 80 år. Detta gör att arv sker senare, att karriärer varar längre, att man har fler år med ränta-på-ränta effekten osv.
Fram till 1700-talet var de två viktigaste resurserna mark och arbete. Under 1900-talet var de viktigaste resurserna mark, arbete och kapital.
Fram till 1700-talet var det normalt att jobba beroende på säsongen, ibland kräver jordbruk att man jobbar 80 timmar i veckan och ibland kräver det att man jobbar 20 timmar i veckan. Under 1900-talet blev 40 timmar i veckan standard för alla under hela året.
Fram till 1700-talet producerade människor alla varor och tjänster. Under 1900-talet designade och styrde människor alla varor och tjänster, men maskiner deltog i produktionen av allt fler av dessa.
Ordet kapitalist grundades runt år 1792, och kapitalism som vi känner den idag är en ganska ny uppfinning. Under medeltiden var feodalism det dominerade ekonomiska systemet.
Ibland funderar jag på problemet i form av att mitt barnbarn ställer följande frågor 2050:
Va? Fick du din lön i pengar? I vilket primitivt samhälle du måste ha växt upp i, ingen vill väl ha en valuta styrd av en stat. En riktig civilisation betalar ju sina arbetare i XXX.
Vad menar du med att kapitalister var rika? Alla vet ju att YYY är det som är värt något på riktigt. Kan du förklara vad du menar med att industrier var något man investerade i för att bli rik?
Kände du folk som dog mitt i livet? Som bara var 80 år gamla? Då har man väl inte ens hunnit finna meningen med livet?
Hmm, ni ansåg alltså att mark, arbete och kapital vad det som var värt något? Men alla borde väl förstå att ZZZ är det som är värt något på riktigt?
VA?! Jobbade ni 40 timmar varje vecka? Fick ni betalt i antal timmar ni jobbade, oavsett vad ni presterade?
Ekonomi, det där ordet har jag hört talas om tidigare. Har det något att göra med HTTPS-protokoll? Hur som helst är det nog något maskiner sköter bättre än oss människor, vi bör nog fokusera på viktigare saker.
Kapitalism, det är ett ord jag har hört. Det var väl ungefär som feodalism, eller? Ett sådant där primitivt system att fördela resurser och arbete, det var väl inget riktigt civiliserat samhälle som använde det? Var det verkligen så att ingen förstod att VVV är ett mycket rimligare system?
Vad som kommer hända när vi väl övergår till en AI-ekonomi vet ingen. Men jag är väldigt övertygad om att allting kommer vara annorlunda. Att tro att bara saker kommer ändras lite är lika galet som att tro att saker bara har ändrats lite de senaste århundraden.
Som referens för att vi nog kan räkna med väldigt stor förändring den närmaste tiden så vill jag referera följande:
Det är troligt, enligt min och många andras åsikt, att år 2020 och år 2050 kommer ha lika mycket gemensamt som år 2020 och år 1770. Vilket är helt galet när man tänker på det. Detta århundrade kommer troligen innehålla lika stor förändring för mänskligheten som hela historien innan dess.
Precis min tanke! Försöka beskriva det på ett sätt som fångar folks uppmärksamhet.
Jag har också hört tanken att den första människan som fyller 150 år kommer göra det detta århundrade. Detta betyder att någon som är född innan 1950 alltså kommer leva till 2100. För att förtydliga, någon som är 73+ år idag kommer alltså leva minst 77 år till. Om det blir sant, så har vi nog en del saker att fundera på i samhället.
Jag har fortfarande väldigt svårt att se de där ”enkla” jobben som är typiskt mänskliga försvinna till år 2050. Rörmokare. Undersköterskor. Bilmekaniker. Advokater etc.
Därmed också modern kapitalism, fiatvalutor etc.
Jag kan inte se det framför mig att så mycket skulle ändras på 27 år. 2070-2080, who knows. Men det har hänt rätt mycket bara de senaste 30 åren och ändå skulle en tidsresenär från 1990 kunna orientera sig rätt bra idag.
Jag tror snarare att 2050 kommer vara lite mer ”Cyberpunk”. Primitivt i vissa avseenden och otroligt high tech i andra
Så kan det absolut vara, och det är inte helt orimligt att tänka.
Jag undrar om du har missat vad som just nu händer inom AI-robotar? De är ungefär för språkkunskaperna var för 1-2 år sedan. Robotar som styrs av AI börjar bli riktigt kraftfulla.
Tyvärr är jag inte lika optimistisk. Vi borde redan ha skyhög levnadsstandard med tanke på datoriseringen, så blev det inte. Istället har vi på många områden gått bakåt i utvecklingen, psykisk hälsa bland unga ex. Vi kan inte ens handla med många ETF:er för att KIID-dokumenten inte är översatta, trots att det borde vara gjort i ett nafs med AI.
Det är ju egentligen inga originella tankar jag luftar ärligt talat. Det är ju lite vad genren Cyberpunk baseras på
Att framtiden allt som oftast blir både lite som vi föreställer oss, men också att fysikens lagar, energiutvinning/energilagring med mera sätter stopp för våra vildare fantasier!
Vad gäller yrken så är det ju det här med att mänsklig empati/finmotorik och vad vi kallar ”sunt förnuft” kan vara mycket svårt att programmera robotar med.
Medans något som tex journalister antagligen kommer försvinna i ett nafs.
Psykisk hälsa har ju dock inte så mycket med teknologisk nivå eller materiell levnadsstandard att göra.
Våra hjärnor är fortfarande vad de är och att jämföra sig med hela världens befolkning hjälper definitivt inte ungas psykiska hälsa.
Oavsett om det sociala mediet är Instagram eller någon fancy holografisk värld år 2050.
I många yrken kommer det sannolikt att behövas färre personer i framtiden medan andra yrken helt kommer att försvinna. För inte så många år sedan fanns det exempelvis heltidsanställda privatchaufförer, telefonister, hembiträden, portvakter och även operatörer av personhissar men de har fasats ut.
Min övertygelse är att AI kommer att utvecklas i minst fyra olika kategorier:
Ersätta yrkeskategorier med AI, helt eller delvis.
Assisterande samhällsuppgifter inom exempelvis brottsbekämpning.
Förädla existerande industriella och logistiska automationsprocesser.
Kapitalkrävande långsiktiga processer som kräver lagändringar och statlig inblandning.
Är lika övertygad om att många av de som förlorar sina jobb kommer att kunna omskola sig till andra arbetsuppgifter då det kommer att skapas många nya arbetstillfällen inom exempelvis utveckling, programmering, projektledning, installation, underhåll, felsökning, säkerhet och övervakning. Det kusliga är dock att en del av de nyskapade jobben så småningom också kommer att fasas ut.
Nu är jag dåligt insatt, men frågor som handlar om kunskap, förstår jag kommer ha väldigt stor nytta av AI. Jag kan också se framför mig hur T.ex Läkare kan hämta information m.m från de på lång sikt, men fysiska ”service” yrken som väktare, eller undersköterskor som hjälper agda på toaletten kommer ju inte bytas ut då det faktiskt krävs en fysisk närvaro för att få henne på toaletten?
“Jag har fortfarande väldigt svårt att se de där ”enkla” jobben som är typiskt mänskliga försvinna till år 2050. Rörmokare. Undersköterskor. Bilmekaniker. Advokater etc.”
Jag är inte alls säker på detta heller men skulle vilja lyfta att det kan ske men kanske på ett oväntat sätt?
När ChatGPT slog igenom blev jag chockad. Google och Apple har ju försökt bygga AI i över ett decennium men Google Assistant och Siri. De funkar men används väl mest till att sätta äggtimers. Sen kommer ChatGPT från en helt annan vinkel. Den har ingen intelligens och försöker inte vara smart. Det är ju bara en språkmodell som är skrämmande duktig på att gissa nästa ord. Och det märks ganska snabbt när man ställer frågor där man inte kan gissa sig till svaret.
Bilmekaniker kanske försvinner för att bilarna blir mindre komplexa så att folk kan laga dem själva i större grad? En elbil är ju redan mindre komplicerad än en bensinmotor.
Tänk om man istället för rör i hela huset kunde ha någon slags dosa som omvandlade luft till vatten on the fly I kranen (har noll koll på om det här ens är teoretiskt möjligt, spånar bara högt ).
Redan om 27 år känns osannolikt att jobben skulle försvinna men fram till för två år sen var jag helt övertygad om att mitt jobb som utvecklare aldrig skulle vara i fara och jag är fortfarande inte orolig över att jag kommer stå utan jobb… Men jag tror liksom TS att många underskattar hur stor förändring vi står inför och hur rätt många jobb borde vara i fara.
Inte relaterat till AI. Kryptovalutor har inget med AI att göra t.ex.
Inte heller relaterat till AI, om du inte tror att man kan få evigt liv genom att ladda upp sin hjärna i molnet. Och det lär ju knappast uppnås på 30 år.
Ser inte att AI skulle förändra värdet av kapital?
Ser fram emot en värld då vanligt folk behöver jobba mer för att komma ikapp
Och prestationsberoende avlöning ser jag inte heller som relaterat till AI.
Så på 30 år ska konceptet ekonomi fasas ut? Jag förstår att du rider på AI-hypen, men kom igen…
Allt är alltid annorlunda, förutom det som inte är det.
Jag är ett stort fan av cyberpunk genren, och där är den centrala idén att tekniken förändrades, men inte mänskligt beteende. Dvs kapitalism utrotades inte, det blev bara värre. Det stämmer att stater fick mindre makt, men istället fick megacorps mer makt (Google, Facebook ?) etc.
Det kommer garanterat innebära stora förändringar, men förmodligen inte på de sätt vi tror, och allt kommer inte att förändras.
Nu skrev jag medvetet inte krypto, då jag snarare tror att det är något nytt som kommer ta över.
Va? Vem tror du kommer lyckas öka medellivslängden utan hjälp från AI?
Du har nog missat poängen. Hur många bönder trodde att industrier skulle minska värdet på jordbruk? Äta måste ju alla… Men idag är det inte storbönder som är rika.
Jag tror snarare det kommer bli så att jobb kommer omdefinieras. Inte att folk behöver jobba hårdare…
Kanske lite väl optimistisk av mig, men alla som idag inte har koll på sin ekonomi kommer troligen år 2050 säga att det fixas av deras AI assistent.
Jag tror nog att du har missat hur stor förändring som håller på att ske.
Så kan det absolut vara, men tycker ändå det är viktigt att komma ihåg att allt detta faktiskt handlar om åsikter och mer eller mindre kvalificerade gissningar.
Jag personligen har svårt att se AI revolutionera världen på sättet du beskriver, särskilt inte inom överskådlig framtid. Även om den tekniska utvecklingen i många fall går raketfort (och det gör den onekligen), finns det ändå oerhörda skillnader mellan tidigare så kallade revolutioner och större förändringar i mänsklighetens historia och vad vi nu står inför. Rena teknikaliteter, juridik och byråkrati kommer troligen bromsa upp och i vissa fall t o m helt stoppa viss tillämpning gällande AI. Beroende på vem man frågar är detta dessutom något positivt.
Jag och @tankespjarn träffades ju första gången över en diskussion kring skolan - en 1800-tals uppfinning där alla ska gå genom samma process baserat på året man är född snarare än lämplighet, intresse och andra faktorer.
Det finns väldigt många kvarlevor från tidigare som man verkligen kan ifrågasätta. Det är svårt att se paradigmskiftet när vi är mitt inne i det.