AI-dator - värt pengarna?

Som AI-entusiast tycker jag detta är en svår fråga. Microsoft har så vitt jag vet backat sin drive lite när det gäller AI-funktioner, och det känns lite som att tiden redan har passerat just den användningen av CoPilot-dator.

Samtidigt finns det extra hårdvara i datorn som faktiskt är användbar på olika sätt, för att lokalt köra mindre enklare AI-modeller som klarar av att göra saker utan att behöva använda molnet. Det går definitivt att göra coola saker med det.

Men frågan är om någon kommer att göra det? Finns det tillräckligt mycket av den här hårdvaran i omlopp för att utvecklare faktiskt kommer stödja det?

Jag vet inte. Det går säkert att ta reda på om man gräver lite i det.

Kommer det kosta dig att få AI-hårdvaran, eller kommer den på köpet ändå? Hur förhåller det sig mot att betala månadskostnad för de mer kompetenta modellerna som kör i molnet? De stora modellerna hos OpenAI och andra går inte att köra på lokal hårdvara (de är för stora), så vill du ha de riktigt smarta modellerna så hamnar du i molnet med månadskostnader ändå.

Detta är inget riktigt svar på din fråga, men kanske hjälp för att fundera igenom det?

Många av de som är intresserade av AI i forumet läser den här tråden:

2 gillningar