Hej!
Jag har lång erfarenhet av att jobba med IT, och är AI-entusiast på det sättet att jag jobbar med hantverket AI (att skapa med det). Jag är inte insatt i hur kraftfull hårdvara du får med en AI-dator, men det finns ju en del perspektiv jag kan bidra med ändå.
När det gäller att ta beslut så är det ofta en bra metod att göra en lista för att jämföra olika alternativ. Vad är styrkan med det ena och vad är styrkan med de(t) andra. Till exempel att jämföra fördelar med molnet och fördelar med egen hårdvara. Jag jobbar med båda, så kan göra en jämförelse, men dock kan jag inte säga hur bra min hårdvara är jämfört med en AI-dator.
Analys
För analys kan du göra Deep Research gratis med Gemini. Det är realtid online, så då får du senaste informationen. Jag tror inte du kommer kunna göra något i närheten av det på egen hårdvara. Begränsningen är ju hur mycket analys du behöver göra varje dag. Om du behöver kontinuerlig analys, typ i ett datorprogram, så skulle det kunna vara möjligt att det blir prisvärt att köra egen hårdvara. Tror dock att det endast skulle vara värt i väldigt speciella fall, eller om du vill ha din data privat/utan begränsningar på vad det ska handla om.
Det finns ett fall jag dock använder lokala språkmodeller för analys. Det är när jag behöver analysera väldigt mycket data på en kort tid. I så fall gör jag det tills jag kommer fram till ett bra resultat. Efter det kommer jag använda bättre modeller online. Så det behövs inte så värst kraftfull hårdvara.
Skrivande
Här får du väldigt mycket gratis med ChatGPT, Claude, Gemini, etc. Det är mycket bättre modeller du får gratis än de du kan köra på egen dator. Så jag skulle säga att även här kan det vara möjligt i väldigt speciella fall att det ska vara fördelaktigt att köra egen hårdvara (samma som ovan).
Kreativt Skapande
I detta fallet så har jag lite användning av egen hårdvara. Du får ju väldigt mycket kraftfulla modeller gratis: Gemini för bilder och tal, Suno för musik. Väldigt bra kvalitet gratis, som förmodligen inte går att få hemma. Musik har jag provat göra på egen hårdvara och det blev inte bra alls.
Det enda som jag återkommande använder egen hårdvara till är videoskapande, nu när Grok inte längre är gratis. Det tar 10 ggr längre tid att göra på min hårdvara än på Grok (12 GB vram, 32 gb ram, dator från 2026, grafikkort 3060 några år gammalt). Videorna skulle jag säga blir ungefär samma kvalitet som Meta (ofta usel, ibland okej; Meta gör gratis videor).
Du kan ju också få funktioner gratis som inte annars är gratis. Det finns väldigt mycket open source som jag inte provat. Jag har provat lipsync, och det går att göra, med väldigt begränsad kvalitet. Återigen dock, om du vill använda kraftfullare modeller så borde det vara mer prisvärt att använda molnet (eventuellt GPU pay as you go). Så även i detta fall behövs det inte särskilt dyr hårdvara hemma.
Slutsats
Det finns några grejer som gör AI-hårdvara användbar (privat, fritt, experiment), men det behövs inte något dyrt.
Det mesta seriösa går att göra gratis eller med prenumerationer/pay as you go, och då får du ju även de senaste modellerna och hårdvaran.
ps. det ofta väldigt krångligt att köra ai på egen dator, tar väldigt mycket tid till felsökning och tweakande