En nördig fråga om Chat gpt?

Som den tekniknörden jag är märkte jag att jag alltid börjar med att hälsa på ChatGPT och sedan tacka för utförd uppgift. Om jag inte är nöjd med efterfrågad uppgift ber jag artigt om att få den att göra om uppgiften. Jag läste ett reportage i Arbetsliv som nämnde att 39% av dem som använder ChatGPT gör precis detta – man hälsar artigt på AI och tackar när man chattar.

Jag kanske behöver komma ut mer nu när jag läser det jag skrivit.

7 gillningar

Riktiga människor, telefonsupport, email, servering, m.m

• Dessa visar man uppskattning då det förhöjer deras livsgläjde och därmed även din egen.

Verktyg som ChatGPT

• Behandlas som ett verktyg, upskattning är ej att polera verktyget det är att använda verktyget i onödan då det enbart leder till högre serverkostnader för openAI.
2 gillningar

Gjorde samma sak i början :rofl: och visst är det trevligt men tillslut så går det över (eller det gjorde det för mig i alla fall)

5 gillningar

Jag tror detta är högst naturligt. Eftersom verktyget är utformat för att bete sig “som en människa” så interagerar vi också med det som vi skulle med en människa. Iaf tills vi lärt oss nåt annat beteende.

2 gillningar

Första dagarna skrev jag på engelska tills jag insåg att svenska går lika bra… förväntade mig kanske att det var en indisk support som satt i andra ändan… :dagger:

(jobbar i branchen)

3 gillningar

12 gillningar

Jag gör exakt samma sak, trodde jag var ensam om det :joy: Får dåligt samvete annars för att jag kan verka otacksam, som att ChatGPT skulle bli ledsen om jag inte är artig…

4 gillningar

Samma här :joy:

2 gillningar

Jag tackar, och motiverar det delvis med att den är tränad på mänskliga interaktioner, och borde (teoretiskt) fungera bättre om man behandlar den som en sådan.

… Men egentligen tror jag den funkar lika bra oavsett trevlighetsgrad. Så det handlar mer om att jag inte helt och hållet kan se den som en kall maskin.

Utöver detta tror jag det är viktigt att behålla sin artighet. Man kan se det som träning i att hålla en artig diskussion, och jag tror det kan finnas risk att det spiller över till andra interaktioner om man vänjer sig vid att vara otrevlig. Kanske ingen stor effekt än så länge, men vi kommer ju ha mer och mer att göra med AI.

Och i ärlighetens namn, varför säger man “tack” till en främling man aldrig kommer se igen? Det är väl precis samma sak?

2 gillningar

Det finns forskning som tyder på att om man är trevlig mot chattbottarna så får man bättre svar, där botten ansträngt sig mer. Detta eftersom materialet bottarna tränas på har det mönstret. Är man trevlig mot en person så blir de ofta mer intresserade av att hjälpa en.

(Orkar inte leta upp källa på detta nu, men vill minnas att jag läst ovan i nyhetsartiklar. Hjälp mig gärna med källa, eller säg att jag har fel. :))

Var det inte nyss artiklar som sade att ChatGPT svarade lite sämre nu innan jul, för att folk ofta är lite trötta och ser fram emot julledigheten innan jul, och därför anstränger sig lite mindre då? Och botten hade lärt sig det :sweat_smile:

1 gillning

Matar bara in uppgifterna jag vill att den ska göra, men när den gör fel allt för många gånger skriver jag ändå hur j*vla värdelöst svaret var :joy:

Ingen aning, men starkt missnöje med vissa svar kanske gör att det tränas bort effektivare.

2 gillningar

De svarar bättre om man är artig visar forskning (orkar inte leta upp länkar).

1 gillning

I framtiden lär de flesta företag ha support / kundservice via chats. Då kanske det inte ens framkommer om det är en AI eller en riktig person bakom. Troligen en AI, men om det inte är tydligt bör man vara artig tycker jag.
Eller flyförbannad om situationen kräver det :sweat_smile:

2 gillningar

Inte att förringa är s.k. prompt engineering, som bl a handlar om hur meningsbyggnad och innehåll påverkar t ex GPT. En “artig” frasering har större sannolikhet att leda till ett “artigt” / “intellektuellt” svar. Naturligtvis är detta också beroende på innehållet och naturen av det som avhandlas.
Jag ser det som att en sympatisk frågeställning leder till ett “bättre” utbyte.

2 gillningar