Vilken ränta är bättre än skattekontot?

Räntan på skattekontot är ju skattefri. Vad ska räntan vara på vanligt bankkonto som ju beskattas för att vara bättre än den skattefria räntan på skattekontot?

Jag kan det inte på rak arm, men typ 1,60 idag. Räntan på skattekontot är inte så kul som den en gång var.

En ränta som beskattas med 30% blir efter skatt 70% av räntan.

Så en beskattad ränta behöver överstiga skattefri ränta / 0,7 (för att beskattad ränta * 0,7 ska matcha den skattefria). Den skattefria räntan är just nu 1,125%, så en beskattad behöver överstiga 1,607%.

Ett tips: En fråga som detta kan tjänster som ChatGPT svara på mycket snabbare än ett forum.

1 gillning

Ja, verkligen. Chatgpt är ju bäst. Nu ska vi se vad mitt resultat blir:

Vad behöver räntan på ett sparkonto vara för att vara bättre än skatteverkets?

För att ett sparkonto ska vara bättre än att låta pengarna vara hos Skatteverket (t.ex. genom att ha kvar kvarskatt eller betala in extra skatt), måste räntan på sparkontot överstiga den ränta som Skatteverket ger eller tar ut.

Skatteverkets räntor 2024:

Intäktsränta (ränta du får på överskott på skattekontot): 3,94 % (skattefri)

Kostnadsränta (ränta du betalar vid underskott på skattekontot):

Låg ränta: 5 %

Hög ränta: 20 % (gäller vid större underskott efter förfallodatum)

Vad innebär det för sparkonton?

1. För att ett sparkonto ska vara bättre än Skatteverket:

Efter skatt måste räntan vara högre än 3,94 %, eftersom Skatteverkets ränta är skattefri.

Sparkontoräntor beskattas med 30 % kapitalskatt.

För att få en effektiv ränta över 3,94 % efter skatt krävs en bruttoränta på minst 5,63 %. (Beräkning: 5,63 % × 0,7 = 3,94 %)

1. Om du har kvarskatt:

Om du riskerar att betala 5 % kostnadsränta på underskott bör ditt sparkonto ge mer än 7,14 % i bruttoränta (7,14 % × 0,7 = 5 %).

Om du riskerar den höga räntan på 20 % (om du missar betalningar) är det nästan alltid bäst att betala in skatten i tid.

Slutsats:

Om du får mindre än 5,63 % ränta på ditt sparkonto är det bättre att ha pengarna hos Skatteverket.

Om du riskerar kvarskatt med ränta på 5 % bör du ha minst 7,14 % ränta på sparkontot för att det ska löna sig.

Vid 20 % ränta på kvarskatt bör du alltid betala in skatten i tid!

Mycket bra svar, synd att det är helt fel bara.

7 gillningar

Det gäller bara att vara lite noggrann med hur man formulerar frågan, och vara beredd på att korrigera den om man ser att den använder fel data.

Detta svar är väl bra:

2 gillningar

Om man vet vad rätt och fel data är så hade man antagligen inte behövt fråga chatgpt :wink:

5 gillningar

Man behöver förstås inte veta vad datan är i förväg för att i efterhand kontrollera att den baserar sina uträkningar på aktuell data (som innevarande år).

Detta ska man förstås göra med svar oavsett om de kommer från en människa på ett forum eller från en AI-tjänst. Båda kan leverera felaktiga svar.

Kan, absolut, men LLMs kommer leverera fel svar lite nu och då. Rekommenderar man chatgpt får man också lägga in en brasklapp om att man alltid måste dubbelkolla all dens output eftersom den missförstår, har fel eller hittar på. Användbart verktyg, men också potentiellt farligt eftersom folk är otroligt kassa på att kolla upp saker och bara sväljer saker med hull och hår. På forum finns det åtminstone en (stor) möjlighet att misstag och felaktigheter korrigeras av andra.

3 gillningar

Efter sju sorger, åtta bedrövelser och X mängd processorkraft kom alltså hittepåhjärnan fram till samma som jag postade i första svaret. Bra där Chat GPT.

:rofl:

6 gillningar

Den behövde samla in ditt svar först bara. :joy:

1 gillning

Borde varit tydlig med att det gällde intäktsränta, men 1,6 då. Då är det ju inte svårt att hitta bättre bankkonto

Litar inte alls på ChatGPT när det gäller sånt här lol

1 gillning

ChatGPT gav mig ett perfekt och pedagogiskt svar på mitt första försök att fråga den, med källhänvisning och beräkning. Jag testade innan jag kom med mitt första svar (som jag skrev innan jag sett ditt svar).

Ditt svar var förstås jättebra och relativt snabbt, och du gav frågeställaren bra hjälp. Men jag skulle ändå vilja påstå att chatgpt faktiskt både var snabbare och hade ett bättre svar och dessutom ett mer lättverifierat svar. Så att hånskratta åt “den” är lite elakt tycker jag.

1 gillning

När “relativt” är fem minuter snabbare, rätt och mindre tidsödande att läsa sig fram till… då tycker jag vi med gott samvete kan kalla maskininlärningen vad den är och inte inbilla sig att den har personlighet eller behöver tackas.

Skynet är inte en realitet… än. :smiley:

-I need your clothes, your boots and your motorcycle! :robot: