Kan du inte dela med dig av saker? Väldigt nyfiken. ![]()
Jag har prövat lite och min sambo har använt just ChatGPT för att generera texter. Tyvärr är kvalitén undermålig om man är ute efter verifierad fakta till exempelvis teknisk dokumentation. Det finns ingen verifikation eller tillförlitlighet till att det man får tillbaka faktiskt är korrekt. AI’n är matad med mänskligt skapat innehåll och tyvärr är det väldigt mycket tillgängligt som är helt fel. Det kan en AI inte skilja på och det gör att dess användningsområde är väldigt snävt om man vill ha en pålitlig generator av innehåll.
Skapa headlines, ord-spammande bloggposter med mera är den fantastisk på. Att sammanfatta ett ämne på några stycken helt korrekt däremot är väldigt svårt och kräver merarbete av mig som vill använda texten.
Därför jag också undrar över vad ni använder den till. Jag ser en lösning som söker ett problem just nu
.
Namn på metoder och klasser: Ge mig 10 förslag på namnet till en react use hook som returnerar xxx. Brukar få bra inspiration till bättre varianter.
Utforska teknik. “Hur fungerar OAuth? Ge mig exempel på meddelandena som skickas mellan parterna. Vad betyder X. Ge mig kodexempel på Y”
Omformulera UI-text: “Formulera om detta: xxx” “Kortare” eller “Mindre formellt” eller ja… Vad som helst.
Skript i bash och sällan använda språk. Jag kan skriva ett bashskript, men jag hör det så sällan att det alltid är lite knöligt. Att be chatGPT om det ger mig en bra start med det jag behöver. Behöver oftast titta igenom och felsöka lite.
Sen använder jag ju copilot rätt mycket, där får man också lära sig vad som funkar och inte. Det är väldigt skönt att slippa tappa fokus för att söka reda på enkla saker. Saker som inte är svåra egentligen men man aldrig riktigt lägger på minnet. Svårt att ge tydliga exempel, men det finns mycket sånt som gör att man snubblar över sig själv när man programmerar. Lätt att tappa fokus på det riktiga problemet. Copilot hjälper mig mycket där.
Och ja. Jag har fått rappakalja tillbaka. Jag vet att man inte kan lita på resultatet. Men det är trots det oerhört användbart för mig. Eventuellt handlar det om att man även på t.ex. stackoverflow måste värdera och bedömma lösningsförslag. Det är långt ifrån allt människor skrivit som är good enough…
Här är några exempel som jag har stulit från Twitter om hur man kan formulera sig till ChatGPT och prata dess språk:
A parent needs help planning a birthday party for their child. Act as a brilliant party planner with a keen sense of what works well with children.
INFORMATION:
Child is turning what age: 9
Child interests: Pokemon, Roblox, Nerf guns, barbies, HiLo book series, active outdoor games,humor
Budget: $300
Party location: Backyard with patio that connects to dining room/kitchen
Number of guests: 10 kids and 10 adults
Food preferences/restrictions: No nutsTASK: Think of novel or unexpected but interesting ideas. Don’t necessarily stick only to their interests. Get creative. Provide ideas for themes, decorations, games, and food.
FORMAT: Markdown with headings and lists
Eller den här var också riktigt bra:
Act as a content marketing savant and help with an article.
TOPIC: How to write a good DM
AUDIENCE: People who write about business and want to grow on Twitter and LinkedIn
Here are headline ideas I have for my article:
- Something about an animal, e.g. “DM like a hummingbird” where the hummingbird gets your attention because it’s rare and magical
- How to write DMs that actually get a response without embarassing yourself
TASK: First, improve and rewrite each headline to make it more eye-catching. Explain the rationale behind your improvement.
Then write 12 more eye-catching headlines using the above as inspiration. Make 3 of them compelling, 3 of them weird, 3 of them novel, and 3 of them provocative.
Såg även den här prompten:
Write an academic, scholarly review of this paper. The review should be harsh, but fair, and you should act like an economic sociologist. raising accurate points about methods and theory. This is like the review for a peer-reviewed journal. This is part 1 of the paper, acknowledge it and wait for part 2 to write your review.
Om vi pratar om AI generellt så använder jag det till följande.
- Fixar till mina mejl, i princip varje dag i jobbet.
- Använder Bing AI istället för Google, i princip varje dag på jobbet.
- Använder AI som bollplank och brainstorming, typ en gång i veckan.
- Använder AI för att skapa bilder till mina PowerPoints, jag slipper tänka på upphovsrätt och det blir tillräckligt bra, typ en gång i veckan.
- Håller på med ett försök för jag ska skriva en bok tillsammans med ChatGPT. Om min erfarenhet en så längre är att det är en kul uppgift, jag bestämmer allt men man får bra förslag till allt från karaktärer till händelser. Sen inte helt perfekt, för den kan ibland blanda ihop vad som hänt tidigare i historien.
Sen använder jag den också till att leka med, och testa dessa gränser, men det är nog inte någon praktisk grej.
Veckomatsedel åt familjen. Klockrent.
Tycker det är sjukt överskattat. Otroligt mycket dynga som har skapats med chatgpt i form av ai-genererade böcker, blogginlägg och skolfusk. Inte så säker på att det bidrar till en bättre värld när det finns så många som använder det på fel sätt.
Det dödar kreativitet och så fort jag märker att något är skrivet med hjälp av chatgpt vet jag också att det inte går att lita på källan till den som tagit hjälp av gpt då denne sannolikt inte ens har orkat kolla källorna på gpts påståenden eller skriver på ett sjukt torrt sätt som får en att tro att det är skrivet av en bot (Jo, jag vet att man kan be gpt låta varmare och mer människolik). Känns tyvärr som att rätt många använder det i skapandet av content men blir desto enklare för mig att avfölja personer som är lata och skapar dåligt innehåll då det blir rätt tydligt när personer plötsligt ändrar sina texter till att bli mer opersonliga med otroligt formell svenska.
Som några andra har varit inne på så är det nog en fluga vi kommer skratta åt om några år eller helt har glömt bort. Det kan absolut vara trevligt inom en del användningsområden men jag tycker verkligen inte att det är så revolutionerande som vissa vill få det till och jag tycker att det är desto viktigare att vara kritisk mot det som är mindre bra med AI 2023.
Innan gpt kom fanns det liknande sidor som genererade ai med hjälp av input men det var inte marknadsfört av ett jättebolag som Microsoft. Jag skulle önska att folk var mer källkritiska än att lita blint på vad en bot anger utan källhänvisningar. Det är otroligt farligt och om ett sådant verktyg skulle hamna i fel händer kan det snabbt gå utför. Källkritik är bland det finaste vi har i en demokrati och att försumma det och börja spela för ignoransen är ingenting jag vill stå för när jag ska summera mitt liv.
/Abe
Jag tvivlar på att detta kommer åldras så himla bra, men du kan ju utmana mig, ge mig en push om ett antal år så får vi se vem som har rätt.
Sant, men människor skapar mängder med foruminlägg som inte heller bidrar framåt.
Sen stämmer det att AI kommer skapa så mycket innehåll att det blir omöjligt att hålla koll på det. Det kommer så klart vara frustrerande för en del, då de som jobbar hårt för att skriva en bok kommer drunkna i konkurrenter som använder AI.
Yikes.
Tror att en stor marknad kommer vara “AI detektion” för att filtrera bort sånt här. No offense.
Även om jag är skeptisk till text generering överlag pga svårigheten till att veta vad som är sant eller inte, så är jag väldigt positiv till bild och video genereringen.
Det kommer t.ex. ge en ensam utvecklare som mig möjlighet att skapa grafik till spel, även om jag inte kan rita bättre än streckgubbar även om mitt liv hängde på det.
Läste en twittertråd där en skrev om att folk alltid är rädd och skeptisk till ny teknik. Hur folk är rädd att det ska ersätta oss människor. Visst, Ai kommer kunna automatisera en massa saker. Det folk borde få upp ögonen för är hur tex utvecklare fick en 100x boost med hjälp av Ai över en natt.
Det går aldrig att lita blint på någon.
Som man säger inom bitcoinsfären: don’t trust, verify!
Använder inte AI alls idag. Gratis ChatGPT är stängt för nya användare och jag tänker inte betala för det. Githubs Copilot vore kul att testa, men är också svindyrt för något som jag inte litar på kommer spara mig så värst mycket tid i mitt arbete ändå. Kanske tar och testar trial perioden om jag får något större projekt där mycket ny kod behöver skrivas.
Har testat Bings AI, men blev mycket oimponerad när jag testade lite enkla frågor. På något sätt lyckades Bing AIn ge mig fel svar på en enkel fråga som “What is the current time in Boston?”, var tvungen att fråga på svenska för att få rätt svar. Testade nu igen på en annan dator och fick rätt svar, men det är inte så värst förtroendeingivande.
Absolut no offense, de har redan meddelat att de vill gå vidare. Helt bisarrt för mig varför man skulle se effektivisering mha moderna verktyg som något negativt.
Ni som använder den för att skriva / svara på mejl - hur gör ni konkret? Vilken typ av mejl är det?
Jag upplever att det tar längre tid att kopiera in, skriva instruktion till ChatGPT än att skriva mejlsvaret själv… ![]()
På jobbet är ChatGPT lite mer svår att tillämpa även om V4 blev ett lyft, men jag använder den till att förklara saker som ligger utanför min kärnkompetens.
Med V3/V3.5 så var det lite lurigt för den var initialt väldigt säker på sin sak men när man kontrollräknade så stämde det inte så man fick iterativt jobba sig fram till rätt svar. Rätt så bra övning dock.
Jag kör Plus och kommer jobba in AI så mycket jag kan (med relevanta sanity checks) just för att behålla fördelen / kunskapen som jag tror kommer att värdesättas högt på marknaden för de som är “early adopters”.
Jag har haft ett bra stöd även när det gäller studier för att komplettera kunskapsluckor etc tillsammans med föreläsningar på Youtube.
De gånger jag gjort det har det varit att jag vill skriva ett mail som tex. säljande, få mottagarna att förstå budskapet, ta till sig informationen.
Jag har både bett den att skriva en text till mail men jag har även själv skrivit första utkastet till mailtexter och sedan bett den att optimera dem, göra texten mer pedagogiskt, korta ner texten, göra texten mer säljande/motiverande etc.
Syftet har aldrig varit att tjäna tid utan att få ett bättre utfall med mailets syfte.
Jag har inte testat det här, har du något tips på hur jag kommer igång eller vart man tar första stegen?
Hmm diskuteras det inte om det är lagligt? De har använt shutterstock etc? ![]()
En kompis till mig använde Chat GPT till att skriva personligt brev för en jobbansökan. Han fick jobbet. ![]()
Jag reagerar på att vissa har en extremt negativ inställning till ChatGPT, medan många andra (inklusive mig själv) redan idag upplever ett värde av det trots dess begränsningar.
Att säga “Jag har testat det och fått fel svar” är inte så relevant i sammanhanget när man precis har upplevt att man sparade timmar på att läsa in sig och experimentera, och löste ett problem på bara 15 minuter istället.
Edit: uppsnyggat av chatGPT (frågan är om det verkligen är korrekt med inklusive mig själv?)
Jag använder Stable Diffusion, Dall-E eller midjouney. Om man skriver två meningar om vad varje ruta handlar om så får man en bild. Men kan även använda ChatGPT för att hjälpa till att skriva en prompt.
Jepp, det pågår en diskussion om dessa modeller for lov att använda bilder från nätet eller inte. Men, som jag ser det så påverkar det inte mig som slutanvändare.
- Vilken träningsdata leverantören använder är deras ansvar, har svårt att se att jag kan ansvara för det.
- Den enda domen jag känner till säger att du inte får upphovsrätt på bilderna du skapat, inte att du inte får använda tekniken.
- Bevisa att jag använt en AI, och dessutom vilken, kommer bli närmast omöjligt. Bevisbördan är trots allt på den som anklagar mig för intrång.