Instämmer helt. Om detta är din reaktion har du missförstått vad det är för verktyg du jobbar med.
Rekommenderar att lyssna på detta avsnittet ![]()
Här är ett exempel, visserligen inget mail, men principen är detsamma, att ta en befintlig text och optimera den.
Superintressant tråd!
Precis som flera varit inne på tror jag att styrkan ChatGPT ligger i att mangla fram en text som är på ett visst sätt men inte att “Googla fram svar på fakta”. Den biten är nog bara en gimmick!
Har själv letat efter användningsområden och lyckades tillslut förra veckan. Som experiment. Vi hade planering av en lägerskola för barn i en ungdomsverksamhet. Här bad jag ChatGPT skriva ett Infobrev till presumtiva deltagare. Blev superimponerad av flytet där jag under vår planering väldigt sparsamt behövde prompta “lägg till information x”, “ta bort information y” och på slutet “ta fram ett anmälningsformulär”.
Är övertygad att AI om några år är lika normaliserad som rättstavning är i dag för alla verksamheter där mycket av jobbet är att producera “bulk content”. Låt det vara text, bild eller video. Vi är helt enkelt inte så kreativa som vi tror.
Den industriella revolutionen automatiserade bort behovet av muskelkraft. Nu är det våra kognitiva funktioner som får stryka på foten!
idag fick jag lite boktips av chatGPT!
Det var riktigt intressanta tips!
Ptja, kalla mig galen, men jag väntar fortfarande på den AI:n som kan bygga vägar/ställningar/VA-nät etc. även om det är mycket maskiner så är det fortfarande viktigt att kunna hantera verktyg och vara i bra fysisk form.
Personligen tror jag att fysiska jobb kommer vara värda mer än alla “hitte-på” akademiska jobb som nu försvinner. Tufft läge ![]()
Kalla mig naiv, men jag tror att robotar är ungefär på samma nivå som chatbots var för 5 år sedan. Sen hur lång tid det tar att förfina vet ingen, men troligen mindre än 10 tror jag.
Däremot tror jag du har rätt, AI kommer ta betydligt fler kontorsjobb än praktiska yrken under de kommande åren.
Jag tycker att ChatGPT är superintressant men använder det bara sporadiskt. Användningsområden:
- ge förslag på titlar till blogginlägg
- rättstava inlägg
- ge förslag på kursplan
- ge förslag på innehåll i ett blogginlägg om jag anger titeln och annat ramverk
- recept
- förklara begrepp
- hämta referenser (tex vilken lag som är tillämplig när det gäller…)
Jag ser det som ett komplement, ett sätt att korta ner det egna förarbetet men framför allt som ett sätt att identiera “blind spots” i det jag själv skriver. Jag kan tycka att vissa saker är självklara och glömmer då att beskriva det, med ChatGPT så listas även dessa delar eller ibland helt andra delar eller vinklingar som jag inte hade tänkt på.
Jag är dock snudd på paranoid när det gäller faktakoll så detta kan vara ett hjälpmedel, men inget jag litar på rakt av.
Som utvecklare använder jag den en del för att komma upp med visa boilerplate kod, korrigera fel, namngivelser o andra detaljer. Också användbar för “diskutera” alternativa lösningar på problem.
Det imponerande är att man kan ha en konversation med den och ställa en rad frågor och den förstår kontext, detta är inget man kan göra med Google.
Men med det sagt så är det ju inget som kommer ersätta en utvecklare på nära tid.
En utvecklares dag har väldigt lite med kod att göra och det är oftast det enklaste.
Dagen AI kan förstå, ifrågasätta, omvärdera krav från olika kravställare och väga olika lösningar mot affärsunika problem o system. Ja då kan vi ta bort utvecklare =)
Försökt använda för att fuska lite i Worldl (hitta order som består av 5 bokstäver tävlingen). Jo, jag vet, men jag tycker att som lätt dyslektisk kan jag kanske använda det ![]()
Funkar dock uselt på språk trots det är på engelska. Tex om jag ber om ett ord på 5 bokstäver där 3e bokstaven inte ska vara ett O så raddar den ändå upp ord med O som 3e bokstav. När jag ber den korrigera så blir det error. Skönt det inte bara är jag som är dyslektisk ![]()
Det jag inte gillar med ChatGPT är väl att jag inte kan källgranska information lika lätt som med tex en google sökning där man får artiklarna. Det kan jag väl se som en risk.
En sak som jag tycker är lite störigt är att ChatGPT ibland påstår att den inte kan läsa PDF:er i länkar medan den helt uppenbart kan göra det ibland. Idag verkar jag ha tappat hela min historik också, dumt nog har jag inte sparat ner alla konversationer.
Det var ett säkerhetshål i deras webb. Man fick se andras chatrubriker. Tänker de slagit av den delen för tillfället, tills de åtgärdat säkerhetshålet.
Den kan inte följa länkar. Men vissa PDFer är säkerligen med i träningsdata vilket gör att den vet vad länken pekar på ändå.
Hm, skumt. Det kan ju förklara lite konstigt beteende, men samtidigt så har jag fått svaret en gång att den inte kände till en artikel och en annan gång så summerade den den för mig. Har hänt med både ChatGPT 3.5 och 4. Lite schizofren kanske?
För egen del så är möjligheten till att analysera publicerade artiklar och texter viktigt.
Du kan ju copy-pastea artikeln och be den analysera på det viset. Kommer säkerligen komma bra produkter för sådant granska snart.
Så du tror att t.ex. en robot kommer gå ner i ett gammal gjutjärns VA-nät, skaffa tillstånd, gräva fram, analysera vilka material/omfattning som behövs göras, informera, stänga av, spärra av och sedan fysisk ansluta en gammalt system med ett nytt på en bondens äng ute där det inte finns någon 5G täckning?
Ok
Vi har nog väldigt, VÄLDIGT, olika åsikter där.
Tror även att många utvecklare kommer få det svettigt framöver.
AI/Low Code kan nog effektivisera en hel del. Vilket bara är bra.
Visst det kommer bli annorlunda, men du besvarar redan varför behovet inte kommer försvinna i föregående inlägg. Programmeringen är mer än bara kod, VA är mer än bara ‘rör mellan A och B’.
Jag föreställer mig en massa små drönare med armar som flyger runt och samspelt gör finliret, effektivt sammanlänkat med större förarlösa maskiner som grävmaskiner och dumpsters etc.
Du tog upp fler saker än jag hade tänkt på, men låt mig utmana dig tillbaka.
Jag tror defintivt en robot kan vara mer anpassad än en människa för att krypa i trånga rör. Detta borde absolut vara möjligt inom 10 år.
Fylla i en ansökan borde vara möjligt redan i år.
Att en AI kan styra en grävmaskin borde vara möjligt inom 10 år, det borde nog inte vara svårare än att bygga en självkörande bil.
Denna delen är lite luddig, men troligen den svåraste biten att lösa. Kanske möjligt om 10 år, men kan nog också ta 15 år.
Detta är också en enkel uppgift, borde nog gå att lösa inom 3 år eller så. Beroende på vad informera inkluderar.
Kräver nog en robotarm, och det lär nog ta 5 år innan detta går att göra.
Kräver också en robotarm, och tar nog också 5 år till.
Detta lär nog vara lika svårt som att gräva, så skulle gissa på 10 år.
Modellerna kommer behöva sitta i robotarna och inte bara i molnet, men det är i princip redan löst. Kolla på modeller som Alpaca 7b.
Med andra ord, så kan man nog göra det flesta av dessa jobb med en AI inom 10 år eller så. Men betyder det att alla dessa jobb kommer göras av en maskin om 10 år? Nej, människor, institutioner och lagar förändrar sig långsamt.
Titta bara på internet, hoppade alla på under de första åren? Min gissning är att det kommer ta runt 20 år att implementera AI överallt. Däremot så kommer vi nog se att andelen jobb i samhället stadigt kommer minska från 2030 fram till runt 2050 när det knappt finns några jobb kvar.