När antalet jobb sjönk för ungefär ett år sedan fick jag veta att det inte är AI utan konjunkturen, nu när de ökar är det AI, nice
En fråga, om det ökar de kommande 2 åren, är det då också AI? Om det skulle minska de kommande 2 åren, är det då konjunkturen eller AI?
Börjat sluta försöka vara så försiktig mot folk som frågar mig om jag är rädd för att ai ska ta mitt jobb. Brukar säga att jag och en expert från deras avdelning skulle kunna göra flera arbetslösa hos dem hyfsat snabbt så de bör vara oroliga om de inte är bra på att använda ai än
sen säga ”chatgpt är 2 år efter det vi använder så det räknas inte”.
Otroligt trött på frågan och hur folk bara frågar rakt ut och bara tror utvecklare kommer bli påverkade. Man pratar för mycket om detta ![]()
Tror inte mängden mjukvara som är parametern man skruvar på här. Det är högre kvalitet i form av hur stor del av en företagsfunktion som är automatiserad.
Säg att det tidigare krävts en enhet mjukvaruutveckling för att gå från 0% till 90% automatisering, och 10 enheter för att gå från 90% till 99%. Tidigare så har få företagsfunktioner genererat så mycket värde att det varit värt att investera i IT för att få upp automatiseringsgraden från 90% till 99%. Nu plötsligt med hjälp av AI krävs det bara 2 enheter mjukvaruutveckling för att gå från 90% till 99% och då vill nästan alla företag ha hjälp med det.
Det här stör jag mig mest på. Folk som bara använt gratisversioner av AI-chatbottar och tror att det är så företag får ut nytta av AI.
Tycker det ska bli intressant att se var vibecoding kommer in i detta. På många avdelningar så kommer man ju försöka vibecodea något själva också. Vi har exempelvis gjort det superenkelt för vem som helst att deploya en vibekodad sida internt från loveable/vercel/replit/.. så nu kommer folk sitta och vibeacoda egna system.
Kommer vara enklare och effektivare när pms/ux har ett system att utgå ifrån när man bygger en ordentlig lösning. Också nyfiken hur bra det kommer fungera om det ploppar upp 50 vibekodade sidor på några månader. Skönt att inte jobba med backoffice lösningar framåt, det borde bli totalkaos framåt
Nja, snarare var det konjunkturen hela tiden som man skyllde på AI bara för att slippa ta skulden när man gjorde sig av med folk.
På lång sikt ökar nog efterfrågan men på såhär kort sikt lär vi inte kunna se det.
Bara att vi kan konstatera att AI → alla utvecklare kommer blir utab jobb, inte stämmer.
