Nej, men du måste hålla med om att det går betydligt snabbare att koda med AI än utan. Ta tex valutasimulatorn häromdagen, den gjorde jag på 3 timmar med AI. Skulle jag gjort den för hand så skulle det minst tagit det dubbla. Det är 50% kostnadsreduktion…. Kommer det ner till noll? Nej, det tror jag inte men väl ner ytterligare finner jag högst troligt.
Det beror helt på vad man gör för något.
Det största värdet när man programmerar är den mentala modellen man bygger när man kodar. Det tappar man helt när man låter en AI koda.
Långsiktigt så kan AI också stjälpa mycket istället för att hjälpa, då den har en väldigt stor tendens att skapa technical debt vilket leder till mer buggar och förändringar i framtiden blir mycket svårare att införa.
Jag tycker själv att läsa kod från AI är långsammare än att skriva det själv.
Så… Ja det kan vara ett hjälpsamt verktyg ibland. Men att extrapolera det till att “ersätta programmerare” är en fantasi som hype-men försöker sälja.
Det är annorlunda nu. Helt annorlunda.
(ironi)
Jag tror att om man hade gjort en liknande beräkning av produktivitetsvinsterna med “internet” år 2000 hade man kommit fram till något liknande. Och det är helt sant att “internet” har givit enorma produktivitetsvinster, dock kunde resonemanget inte förutsäga hur aktiekurserna skulle komma att utvecklas de närmsta åren efter 2000.
Programmerare har ersatts av automatisering i alla tider. Jag har många gånger ersatt mig själv med kod. Att säga att AI inte gör eller kommer göra samma sak känns grundlöst.
Det är ju inte riktigt det man menar. Man menar att man helt enkelt bara kan fråga en AI (LLM) istället för att anställa programmerare för att lösa problemet.
Jag skulle säga att det är precis det man menar. En utvecklare med AI blir x gånger effektivare så att färre utvecklare behövs. Man sitter mer och styr och verifierar massa AI-agent-körningar i ens kodbas snarare än att sitta och koda.
Man behöver inte ersätta en hel utvecklare, det räcker om man ersätter en tiondel. Har man hundra utvecklare blir det då 90 kvar.
Du kan hitta på något case och sedan argumentera mot det och säga att det inte funkar. Eller så kan du hitta case där det funkar och bli effektivare.
Varför tror marknaden att det bara är ett fåtal bolag (däribland Nvidia) som kommer kunna tjäna pengar på AI? För om man lägger in konkurrens i kalkylen blir det genast svettigare.
Novo Nordisk var duktigt hajpat för Ozempic. Sen kom marknaden på att andra kan göra ungefär samma sak.
Jag tror det krävs väldigt lite nu för att det ska bli en korrektion och det lär dra med sig hela världen ner.
Om vi fokuserar på just systemutveckling så kostar redan de enklaste projekten tiotusentals kronor. 10 arbetsdagar x 800 kr/h = 64 000, och det är ytterst få system som hinner byggas klart på den tiden.
Därav explosionen av SaaS-verktyg där kostnaden för utvecklingen delas upp på många, många verksamheter för att få till en rimlig kostnad.
Men alla IT-behov som inte är breda nog att bli SaaS, eller kritiskt nog att ha några hundratusen eller miljoner i budget, blir helt enkelt inte tillgodosedda.
Där tror jag AI kan fylla en lucka. På större projekt är det ofta annat än att skriva kod som slukar tid, att skriva kod är redan det enklaste och snabbaste momentet, AI eller inte.
Den stora frågan är om efterfrågan på produkten ökar pga att AI ersatte en människa att tillverka den.
Den korsiktiga vinsten för ett enskilt företag är att dra ner kostnaderna och öka sina vinstmarginaler, alternativt jobba fatt en backlog tills backloggen är tom. Många företag kommer välja att försöka öka vinstmarginalen genom att inte ersättningsrekrytera.
På medellång sikt finns risken för att en konkurrent tar dina kunder då det blir enklare att skapa en liknande produkt.
På längre sikt finns risken att efterfrågan går ner pga. människor som skulle använt produkten blivit ersatta av AI eller att människor som köpt produkten blivit av jobbet och prioriterar bort produkten.
Jag tycker att rädslan för bubbla och övervärderingar gått upp och ner som en jojo ända sen 2015, antagligen längre än så. Ofta märks det att rädslan ökar i samband med all time highs och dyl.
Kan med säkerhet säga iaf att om jag hade agerat på alla som varnade för övervärderingar hela tiden hade jag missat rejäl avkastning under alla år.