Jag allt mer intresserad av att omvärldsbevaka AI-utvecklingen. Den geopoliska maktkampen genom tech-jättar och regeringarna i främst USA och Kina. Allt fler pratar ju om att en helt ny världsordning via ai-monopol kan vara här på 3-6 år. Hur påverkar de börsen och vårt ägande och sparande, då fonder och aktier bör ha en längre tidshorisont än 5 år… var är framtiden och börsen på andra sidan denna tekniska revolution och nyordning? Tillspetsad fråga: kommer börsen och vårt sätt att avkastningsspara vara ute och passe 2030?
Väldigt svårt att bedöma skulle jag säga.
Precis som med utbildning så tror jag fortsatt man ska köra enligt samma principer som gällt tidigare om intresse och det man tycker är roligt. Om man inte är övertygad om något annat. Kanske inte yrken som är dödsdömda med vad man vet idag.
Gällande investering kan ju diversifiering vara på sin plats, både i tid och typ av investering. Ha en balans mellan att spendera idag och spara för morgondagen. Kanske investera delar i en fastighet och inte bara aktier osv.
Finns redan tråd
Kapital dras till förändring, inte från den.
AI lär inte döda börsen, den formar nästa bullmarknad.
Globalfond och chill känns fortfarande logiskt.
Intressant .men Historien förskräcker .
senast .1970-80 tal . läkemedel läs Refat.Elsayed…skulle frälsa. sedan IT Bredbands Jesus. sedanDNA.skulle återigen Frälsa. Okk.nu AI …(ta bara Inga lån för ev. investeringar i dessa ikke utdelande Förhåppningsbolag… (lärt sej av historien…
Det finns otroligt mycket att säga och ta in kring detta.
Det senaste jag såg var en ordentlig studie från Stanford som nog är den mest pålitliga hittills när det kommer till att berätta hur effektiv AI faktiskt är när det kommer till att stötta programmerare:
Samtidigt kommer fler och fler röster om att detta är en bubbla värre än IT-boomen i början på 2000-talet, vilket inte alls är orimligt med tanke på hur lite värde som alla dessa investeringar faktiskt lyckats generera.
Alla är extremt hoppfulla kring vad AI skulle kunna åstadkomma i framtiden, men här och nu är det väldigt mycket pengar som investerats och som genererat väldigt mycket mindre värde.
Men den som lever får se, som vanligt.
Jag instämmer med ovan dock, en bred global indexfond kommer att fånga upp AI-hypen, men ha lite mer spridning ändå.
Som @VikingJon säger så finns det redan en tråd om samma ämne.
Låser denna.
Efter önskemål så öppnar jag tråden igen.
Den andra tråden är mer allmänt om AI och denna specifikt hur det kommer påverka börsen.
Jag var lite för snabb med att låsa.
Tack @Tomas88
Det blir intressant är att se om framtidens “Mag 7” ens kommer att finnas med i aktieindex. Vi har idag OpenAI, xAI, SpaceX, Stripe, Figure o.s.v. som nödvändigtvis inte kommer att noteras. De kanske föredrar mer flexibilitet.
I ovan värld finns en risk att indexfonder inte plockar upp en eventuell enorm tillväxt som kan ske i onoterade bolag.
Men sådana bolag kommer ändå att behöva kapital för att kunna växa och då kommer de börsnoterade MAG7 och riskkapitalbolagen och köper upp deras ägarandelar i utbyte mot kapital.
OpenAI ägs ju tex till 50% av Microsoft just av detta skäl, vad spelar det då för roll om OpenAI är börsnoterade eller ej?
IT har väl vart en sjukt bra investering sista 25åren?
Mag 7. Rasar väll som vanligt i sep.Okt.(ock) 20 åringarna. Förlorar somm vanligt …sina Lånade Sk.investeringad
e Teori Pengar…(Men nu Riktiga Lånepengar somm skall Betalas.! )…
Ja det har det varit. (satsa vinsten på det nya sk.AI. med lånade pengar…om ni Vågar…(Men Frugan ell.Partnen säger Naturligtvis nej…)