Investera i AI - Helhetskoncept

Jag har länge haft intresse av AI och tror på dess utveckling till 100%
Jag hade sänkt många pengar in i chatGPT, men de är inte öppna för marknad.

Är det någon som har kläm på AI och dess utveckling? Jag hitta denna artikel med bra överblick på processen.

Jag har sökt webben mycket efter företag att investera i, helst genom Avanza.
Men jag hittar inget konkret.

Eller investerar du redan i AI?
Kan man få låna ett tips kanske? :grin::handshake::heart:

Varför skulle detta innebära att det är bra investeringscase?

2 gillningar

Mitt svar blev en lång roman så tog bort det då det blev mer om tekninken än investeringar.

Mitt korta svar:
Just nu tror jag den bäst investeringen man kan göra inom AI är att bytta jobb och börja jobba med det.

4 gillningar

Skriv gärna din roman till mig i PM. Diskuterar gärna ämnet :sunglasses::grin::handshake:

Jag har köpt en mindre del i ETFen Xtrackers Artificial Intelligence & Big Data som finns på Nordnet/Avanza.

Den har rätt bra blandning mellan mjukvara/hårdvara och innehåller främst stora techföretag som redan finns i globalfonderna. Även om det inte är säkert att det här är en bra investering så verkar den inte innehålla en massa AI-startups utan mer etablerade bolag. Inget enskilt bolag står för mer än 5%.

Men annars tror jag den bästa AI-investeringen mycket väl kan visa sig vara en globalfond. :slight_smile:

2 gillningar

Jag tror också att en global indexfond troligen är bäst för att fånga upp AI. Som jag brukar säga så är troligen McDonalds ett av bolagen som kommer gynnas mycket av AI, det är inte alltid de bolag man tror som tar hem den stora kakan.

Varför hade du velat det?

Deras mål är att skapa AGI och de har sagt att när de väl lyckas med det så kommer investerarna inte få del av det. Investerar man i OpenAI gör man det antingen för man tror på deras sak och vill ge bort sina pengar, eller för man tror att det kommer misslyckas men man vill använda deras språkmodeller inom sin egna verksamhet, typ vad Microsoft gör.

Dessutom går OpenAI med förlust och kommer fortsätta göra det, de säger att ju mer pengar de tjänar desto mer kan de träna nya AI modeller. Träningen gör att de får med förlust.

Jag tänker det lite på det som Ben Felix sa i en podd för ett tag sedan, när nya tekniker kommer så är det marknadens uppgift att tillhandahålla billigt kapital så den nya tekniken utvecklas. Men att ha som affärside att tillhandahålla billigt kapital är inte direkt lysande, då det ger en låg förväntad avkastning. Men vad gör man inte för att ta få fram ny teknik för mänskligheten :wink:

1 gillning

Investera i de fyra som ligger riktigt långt fram när det gäller applicerad AI i sitt produktutbud. Talet inom parentes motsvarar deras vikt i globalt index exklusive tillväxtmarknader.

AG = Avanza Global
HDM = Handelsbanken Developed Markets

1. Apple (5,22% AG / 5,14% HDM)
  2. Microsoft (4,63% AG / 4,94% HDM)
  3. Google (2,68% AG / 2,78% HDM)
  4. Adobe (0,48% AG / 0,49% HDM)

De utgör ikväll runt 13% - 13,5% av världsindex ovan. Ser ingen anledning att lägga pengarna på annat än en ren global indexfond om man vill investera i AI här och nu.

1 gillning

Väldigt många (alla) startups will ju inte notera sig i utvecklingsfasen och vill ju inte ha småsparare som stoppar in några tusenlappar. Vill du investera i AI måste du vara vara stenrik.

Däremot kan du såklart investera i de som driver stora AI satsningar som cloud leverantörer, även hårdvaruleverantörer som AMD, Intel och på senare tid NVIDIA. Men tänk på att ingen av dessa jobbar enbart med AI så om NVIDIA får ett dåligt grafikkort eller AMD springer om kan aktien störta fast deras AI sanning egentligen “går bra”

Palantir har jag en liten slant i. De omnämns mycket i media. Var ett spontanköp efter tips från kompis som tror på dem. Helt ärligt vet jag inget om dem, det är en liten summa som sagt.

Palatir kom till under den era av AI man brukar kalla för “Big Data”. De hamstrade data och försökte bygga system som skulle hjälpa företag att ta beslut baserat på denna stora mängd data. Vi hade ännu inte riktigt datorkraften då för att köra de stora AI-modeller som vi kan idag.

Palantir har växt sig stora och mängden data de sitter på idag som hör till de marknader som de verkar på är nog mer eller mindre helt i en egen liga. De har säkerligen jobbat med mer avancerade AI-modeller hela tiden, men de skyltar inte med det på samma sätt som många andra företag gör idag.

Jag tror inte de är så kända för gemene man, men om det är något företag som jag är lite skraj för vad de ska göra med all data de har så är det nog dem. Jag har av den anledningen faktiskt valt att aktivt inte investera i dem, för jag har fått för mig att det lite Skynet över dem. Det är bara min känsla dock.

1 gillning

Lite historiska bakgrund som kan vara värd att beakta:

AI har sedan mitten på 50-talet gått i vågor om 10-20 år där “vintrar” har följts av någon nytt kliv som tagits och som sedan hypar upp tekniken något enormt, men sedan har det visat sig att det var visst inte så mycket som kunde göras rent konkret. Nya system och tekniker har kommit, men sen visade sig att de kortkommande som fanns gjorde att det hela inte landade bra och man gick tillbaka till att investera i annat i första hand.

För man måste förstå att den hype som vi ser nu idag, den har hänt förut, men då hade vi inte Internet som kunde blåsa upp allting till det extrema.

Det är också mycket som nu som marknadsförs som AI nu, som man inte brytt sig om att kalla för det innan, även om det varit det. Det är värt att säga att artificiell intelligens också saknar en tydlig överenskommen definition.

Mycket av det som presenteras är också väldigt hastigt utslängt på marknaden. Brister i träningsdata som leder till vinklade och rent av diskriminerande resultat har visat sig vara något man blundat för när man tränat sina modeller för att få ut en produkt eller tjänst på marknaden att visa upp.

Det är mycket ifråga om etik och moral som brister med nuvarande AI-utveckling i jakten på pengar och en aningen blind tro på att AI ska leda till en ny och bättre värld.

AI är det nya svarta just nu, men som med allt annat man ska investera i så gäller det att läsa på i de individuella bolagen och förstå vad de gör. Samtidigt som andra redan påpekat så får man en bra vinkling mot AI med en bra globalfond faktiskt.

Du ska inte kasta dig över de mest hajpade bolagen utan att förstå vad de faktiskt gör och om de har en plan som faktiskt är ekonomiskt sund. “Mycket snack och liten verkstad” existerar i allra högsta grad nu när det finns mycket pengar att hämta bland investerare som vill vara med på AI-trenden.

1 gillning

Håller med om att det kommer finnas “indirekta” vinnare som implementerar tekniken i sina led och effektiviserar produktiviteten, sänker kostnader och därmed ökar vinsterna. Vill du gå brett kör du global index.

Vill du gå mindre brett är Nasdaq-100 fint för då får du med de bästa amerikanska tech-bolagen i ett index som viktas om automatiskt.

Min personliga åsikt är att “Magnificent 7” sannolikt (bevisligen) är de tydliga vinnarna. De har starkt tillväxt, positivt cash flow, och är välplacerade för att fortsätta göra vinst på den produktivitetsökning vi ser från AI, internet och teknisk innovation i stort.

Som exempel har och kommer sannolikt Microsoft, Amazon, Tesla, Google, Nvidia öppna upp åtkomst till de enorma superdatorer och molntjänster som krävs för att använda AI.

Helt klart en giltig oro, tack för tipset

Håller helt med. Och nästa oanade stora bolag kan man inte gärna spekulera sig till med träffsäkerhet, ändå.

Om vi hela tiden antar att vi aldrig kommer kunna skapa AI som kommer förändra samhället, så kommer det inte ske. Men om det kan ske då måste någon gång vara gången då det är annorlunda nu.

Frågar någon mig så tror jag att det är annorlunda nu. Det är nu vi kommer få AI som kommer förändra samhället. Tänk på att nu är första gången vi har AI som faktiskt bidrar i samhället på riktigt.

Nja, min poäng var att varje gång har man trott man skulle få en AI som skulle förändra samhället, men det blev inte så och investerarpengarna försvann när vinsterna uteblev. Trots det fortsatte forskning och utveckling vilket ledde till bättre och bättre AI. Det tog bara längre tid när budgetarna drogs åt.

AI finns överallt runt oss och har funnits länge nu. Det har blivit ett hett modeord igen och investerare är åter igen beredd att skjuta till mer pengar. Cykeln upprepar sig och när investerarna inte ser pengar att tjäna eller hittar nästa modeord att investera i, så hamnar AI i bakgrunden igen. Det är inte ett unikt scenario för AI.

Det finns redan så mycket AI runt oss och har funnits länge. Det många tror är ett stort hopp framåt är snarare ett stort kunskapsglapp hos gemene man som täpps igen något nu när vanliga tidningar skriver om det och vanliga människor kan leka med tjänsterna.

Givetvis kommer det att tas kliv framåt, men det man kanske måste hålla ögonen som mest på är bristen på reglering och vilka konsekvenser det kan komma få för företagen när det kommer och de inte bara förväntas utan också tvingas att följa de etiska ramverk som finns, eller nya som tas fram.

EDIT:
Jag ber om ursäkt om detta blev lite off-topic eller frän ton från min sida. Jag ville bara ge lite bakgrund till utvecklingen av artificiell intelligens genom åren.

2 gillningar

Jag tror inte man behöver krångla till det. En global indexfond duger gott. För egen del överviktade jag mot USA och specifikt Microsoft, Google, Meta i samband med att chatGPT släpptes och jag såg vad det innebar för mig i mitt yrke. Jag är lika optimistisk som du är, dock en liten brasklapp för att jag befinner mig möjligtvis i en liten AI bubbla, använder GPT-4 och generative AI dagligen för utveckling av kod och statistiska analyser, det betyder ju nödvändigtvis inte att det är en game changer för alla andra. Men jag tror faktiskt att något riktigt stort är på gång denna gång :slight_smile:

3 gillningar

Jag är skeptisk till att AI slitit ha så stor påverkan som många verkar tro, men även om det skulle ha det tror jag det är svårt att investera baserat på det.

I slutet av 90-talet kanske man gjorde den korrekta analysen att internet och e-handel skulle bli stort. Man investerade därför i Pets.com, som var ett av de mest hypade företagen att dra nytta av denna trend. Den sidan stängde ner 2000 och är idag egentligen bara känd för vilket totalt misslyckande det var som investering. Trots att analysen om att det de pysslade med skulle bli stort var helt korrekt.

Amazon har kanske i efterhand varit den tydligaste vinnaren på internet/e-handel, så det är väl dem man skulle investerat i istället för Pers.com? Visst, det hade varit en bra investering långsiktigt men aktien gick ner 90% ungefär samtidigt som Pets.com gick under. Hade man då suttit kvar och vetat att Amazon inte skulle bli nästa Pets.com…?

3 gillningar

Jag tycker den här bilden är en ganska bra utgångspunkt för vilka olika aktörer som kan tänkas tjäna pengar på AI. Jag tror man kan bryta ner det ungefär så här:

Users: Företag som kommer tjäna på att använda AI. Det här är väldigt oklart. Just nu verkar vår analys vara ungefär “Alla / Vet inte / Global indexfond / Kanske McDonalds och Disney”

Software: Företag som utvecklar AI eller AI-baserade tjänster eller levererar data till dem. Här kommer det pumpas in massor med pengar och det kommer finnas mängder av misslyckade investeringar i AI-startups. Men även techjättarna, OpenAI och företag som kontrollerar stora mängder data som Adobe hamnar här.

Datacenter: Företag som bygger upp infrastrukturen som behövs för AI. Här börjar det bli lite tydligare. Detta skulle t.ex. kunna inkludera svenska företag som Bahnhof och Munters.

Semiconductors: Här hittar vi företag som redan tjänar pengar på AI, som Nvidia/AMD/ASML/TSMC/Intel.

Min känsla är att ju längre ner man kommer i den här stacken, desto tydligare blir det och desto snabbare kommer företagen börja tjäna riktiga pengar på AI-trenden. Men den stora nackdelen är så klart att man “redan missat tåget” med att investera i t.ex. Nvidia eftersom alla andra också kommit på detta. :slight_smile: Jag tycker iaf man kan fundera kring de här koncepten och vilka sorters företag som kan tänkas passa in i resp kategori. Ska man köpa aktier så tror jag man ska göra det i redan lönsamma bolag som kan tänkas vinna på AI-trenden på sikt. Kanske är det om 3 år man borde köpa McDonalds-aktier eller nåt…vem vet?

Jag avslutar med den vanliga TL;DR: Köp globala indexfonder

2 gillningar

Sam Altman sparkas från OpenAI:

2 gillningar