Det känns verkligen som att globala fonder är rejält övervärderade just nu, särskilt med tanke på hur länge marknaderna har gått uppåt. Jag har själv funderat på när kraschen kommer, för det känns nästan oundvikligt med all osäkerhet som finns. Och vad händer egentligen med dollarn?
USA statsskuld växer och inflationen känns som en tickande bomb. Det är svårt att inte oroa sig för att hela systemet är på väg att falla sönder.
Men samtidigt är det omöjligt att förutspå exakt när en krasch skulle ske. Marknader går alltid upp och ner i cykler, och trots att det känns otryggt nu, kanske det inte kommer hända direkt.
För min del försöker jag ändå tänka långsiktigt och sprida ut riskerna, även om det är lätt att dras med i all oro just nu.
Det är alltid mörka moln på den ekonomiska himlen. Alltid något som verkar läskigt. Det sticker inte ut nu. Det är precis som vanligt, alltid något som ser ut som ett stort svart moln.
Dessutom korrelerar bra ekonomiska tider negativt med avkastning på börsen. Så om ekonomin är dålig är börsavkastningen högre.
Åh, självklart! Det är ju helt logiskt att ju sämre ekonomin går, desto bättre går börsen. Det är som att säga att när det regnar, så är det perfekt väder för att grilla. Tack för den insikten! Jag antar att vi borde fira de mörka molnen med en fest – ju mer ångest, desto fler vinster!
Nä jag tänker de stora, och att deras aktiekurser är uppdrivna av förväntade inkomster från AI. Är rädd att det faktum att man tjänar pengar inom andra områden inte tröstar folk som just nu förväntar sig enorm utveckling. Men jag kan ha fel. Jag brukar ha fel.