Framtidsportfölj

Jag satt häromdagen en lång kväll tillsammans med ChatGPT och diskuterade AI och närliggande sektorer som antingen föds ur AI teknologin eller som möjligör andra sektorer/teknologier.

Det började med att vi diskuterade hur troligt det är att vi är i en AI bubbla, hur nära vi är att den isf spricker och om vi troligen ser en skarp korrektion eller en stor nedgång över alla sektorer. Oavsett bubbla eller inte så ville jag ha exponering mot vad jag ändå tror är oundvikligt och därför ville jag hitta rätt instrument att investera i när tiden är kommen.

Tanken blev då lite att ställa frågan, hur kommer världen se ut som 10-15 år samt vilka sektorer möjliggörs av AI. Målet var att endast kombinera ETF’er för maximal exponering med så lite överlapp som möjligt samt att man ska vara redo att hålla dessa i 10-20 år.
Denna framtidsportfölj är menat att vara kryddan i portföljen viktad till ca 10-15% där jag också kör en basportfölj inriktad på utdelning men även en Globalfond och Emerging Markets ETF.

Vi landade i följande sektorer:

Halvledare (Semiconductors) Halvledare är grunden för nästan all modern teknik – AI, datacenter, elbilar, robotik, industri och försvar. Oavsett vilken teknisk trend som blir störst kommer den sannolikt att behöva avancerade chip.
:robot: Robotik & Automation Arbetskraftsbrist, stigande löner och en åldrande befolkning driver behovet av automatisering. Robotar och AI väntas effektivisera allt från industri och logistik till sjukvård och jordbruk.
:locked: Cybersecurity Digitaliseringen gör cybersäkerhet till en nödvändighet. Företag och myndigheter måste skydda sina system mot ett växande antal cyberattacker, vilket skapar en långsiktigt stabil efterfrågan.
:globe_with_meridians: Digital Infrastruktur AI, molntjänster och den digitala ekonomin kräver datacenter, fiber, mobilmaster och kommunikationsnät. Denna sektor bygger infrastrukturen som all modern teknik är beroende av.
:dna: Bioteknik Genteknik, precisionsmedicin och AI inom läkemedelsutveckling kan förändra sjukvården. En åldrande befolkning och ökande vårdbehov ger sektorn starka långsiktiga tillväxtmöjligheter, även om den är mer volatil.

Sektorer som inte tog sig in i listan: Energi, Rymden och Kvantdatorer
Antingen är tiden inte inne eller så finns det inte en självklar ETF att välja.

Vi landade sedan i dessa ETFer:

:laptop: Halvledare (Semiconductors) VanEck Semiconductor UCITS ETF
:robot: Robotik & Automation iShares Automation & Robotics UCITS ETF
:locked: Cybersecurity iShares Digital Security UCITS ETF
:globe_with_meridians: Digital Infrastruktur iShares Digital Infrastructure UCITS ETF
:dna: Bioteknik L&G Healthcare Breakthrough UCITS ETF

Jag tog medvetet inte med någon renodlad AI ETF då man får en del av det på köpet i ETF’erna ovan, även om jag eventuellt saknar nånting så vill jag ha så få ETF’er som möjligt med så lite överlapp som möjligt.

Vad har ni för tankar om denna framtidsportfölj?
Är det något ni själva hade kunnat göra, hade ni då tagit bort eller lagt till något?
Tror ni att vi är i en AI bubbla och att den spricker inom 1-2 år? Korrektion eller 30-40% nedgång över alla sektorer?

Kul att höra hur ni resonerar!

Allt gott!
/Vart ser jag mitt användarnamn?

Jag frågade min AI om kommande krasch och hur jag ska investera:

• Att börsen kommer att krascha någon gång – historiskt har det hänt regelbundet.

• Att veta när den gör det – det går inte att veta med säkerhet.

Om du har en lång placeringshorisont (10–20 år eller längre) är en enkel strategi ofta:

• Investera löpande varje månad (månadssparande). Då köper du både när marknaden är hög och när den är låg.

• Ha en bred global aktieexponering, till exempel via en global indexfond.

Detta visste jag långt innan AI blev en grej, så ja kanske har du rätt, AI är en bubbla eller fluga som kommer smälla, men tajmingen är det svåraste. Jag kommer inte betta emot marknaden med AI eller mot AI.

Jag tror att den här portföljen bara siktar på saker som finns idag och förutsätter en positiv världsutveckling. Om deglobaliseringen fortsätter, finns risken att andra sektorer går bättre, t.ex. guld och solpaneler.

Kom ihåg att LLMer är tränade just för att sluta hitta på saker och istället upprepa träningsdatat.

Det går helt klart att motivera varje sån här sak. Bioteknik är en sån där branch för inget händer, som kommer CRISPR eller mRNA-vaccin och helt nya dörrar öppnas. Generellt sett är evolution inte en mjuk väg uppåt, utan stegvis. Framstegen i beräkningskapacitet och därmed CNN gjorde att LLMer blev möjliga för tio år sedan, men inte mycket har skett tekniskt på fyra år egentligen.

“There are decades where nothing happens; and there are weeks where decades happen”

Jag tror att sektorinvestering är en rolig grej, så länge grunden är att hålla sig neutral i sin framtidstro. Det finns vansinnigt mycket ETFer nu, och de som tjänar stora pengar är de som ger ut dessa fullt automatiserade fonder till 0,5% avgift. Så kanske är finans rätt sektor?

Med det sagt, så är jag övertygad om att halvledare kommer fortsätta gå bra de närmsta åren, men om det redan prisats in eller inte kan jag inte svara på. Bioteknik är det lovande barnet som aldrig verkar få en pallplats, till allas förvåning.

4 gillningar

Nu är jag fortfarande nykläckt på forumet men jag förvånas löpande över hur många som helt har missat communityns budskap.

Det är såklart frivilligt att följa råden om indexfonder, äga hela höstacken och långsiktighet mm men att då fråga samma community om råd blir lite komiskt!

Om 20 år vet vi vilka fonder/aktier man skulle ha satsat på.

Innan dess kommer det bara vara gissningar!

Absolut att det kommer finnas fonder som slår index, vilka det är vet INGEN idag.

Om vi diskuterar lekhinken så är det en annan sak men den har ju ett annat syfte!

7 gillningar

Sedan får man också förstå att marknaden prissatt alla dessa område enligt hur framtida förväntningar ser ut. Halvledare har ju gått bra men de är inte lika med att de kommer gå bra för 10-20 år framöver. Sedan försök investera i bransch /företag du faktiskt förstår själv, att investera på en känsla är sällan lyckat men som sagt gör det med en lekhink och ta det inte så alvarligt. Statistisk misslyckas de flesta och de som skriver att de lyckas har ju mer tendens att skriva då det inte är lika roligt att säga att man misslyckats.

1 gillning

Jag skulle skrota hela tanken och börja om:

Ingen vet när det sker, det kan vara i dag eller om 10 år. Vi vet bara i efterhand.

3 gillningar

Vid varje större teknologiskt hopp, järnvägar och internet t.ex, så har vi sett en ordentlig börskrasch.
Internet blev inte direkt en fluga, och likaså är det med AI. Frågan är dock om det överinvesteras och om vinsterna inte kan hänga med. Då kan vi se nånting likt dotcom bubblan.
Hörde en jämförelse att där vi befinner oss idag skulle kunna jämföras med dotcom bubblans 1998-99.
Jag fårespråkar en portfölj du kan hålla i ur och skur, men samtidigt vill jag inte gå in på toppen.
Alla ETF’er jag valt står i princip på ATH och dessa ETF’er har en tendens att födas när ju marknaden är som hetast.