Alternativa investeringar 2026

Hallå gott folk på RT. Jag har cirka 10 ttkr att placera kommande året, hur kan jag låta detta växa till, låt säga, 100 ttkr inom ett par år? Jag är i 20-årsåldern och något risktagande så vill gärna hitta maximalt med hävstång och gärna exotiska strukturer för det kan nog bli skoj, men har aldrig investerat tidigare. Är det att investera i hedge fund, ängelnätverk, land o.s.v. som gäller må tro? Vad mer, krypto eller andra ‘alternative assets’? Hur hade du gått tillväga? MVH -I.N

Edit: Inte så orolig över att ‘förlora’ allt så att säga, men inge WSB-gambling utan det måste vara seriösa förslag TACK.

Det går att 10x dina pengar inom ett par år men det är ren tur om du lyckas. Det finns ingen som kan ge seriösa förslag för att nå dit.

Har du 10 tusen tusen?

Skulle väl föreslå bull/bear certifikat och sådant om du vill ha bra hävstång men svårt att vara lönsam i längden.

Annars finns det ETF:er med hävstång inbyggd men inte lika exotiskt kanske.

Det finns ju gott om bondfångare som gärna tar dina pengar och lovar exponering mot onoterade bolag, alternativa tillgångar o.s.v. Det är i princip omöjligt att få direkt tillgång till dessa marknader eller seriösa aktörer med så små summor.

Att hänga på Reddit och gambla med memes kanske inte är helt orimligt? Men då måste du nog hitta nästa koncept och vara tidigt in. Alltså inte aktier eller krypto, utan nästa grej. Tulpanlökar eller vad det nu blir.
Folk har redan fått upp ögonen för memestock och memecoin så de marknaden där är nog redan hyffsat effektiv. Sannolikt med tusentals vibe-kodade bottar som försöker scoopa upp nästa Gamestop.

Oavsett är det nog bra om du förlorar dina pengar snabbt, så att du bränner dig tidigt och börjar investera evidensbaserat istället. Du har tiden på din sida

1 gillning