Är det? Ska man ligga kvar med aktier & Fonder i tech eller är det dags att byta fokus?
I så fall till vad?
Tja, alla i magnificent seven verkar ju inte må så bra i alla fall. Tesla ner över 40% sedan årsskiftet exempelvis.
Å andra sidan går tex Nvidia bra ännu, men frågan är hur länge till den aktien kan rusa?
Vilken tidsperiod pratar vi?
Jag investerar ju under perioder som är absolut minst 15 år så hur det går nu är väldigt ointressant för mig. Förmodligen är tech upp om 15 år om jag skulle gissa.
Pratar vi närmsta timmarna eller dagarna har jag ingen aning.
Det jag försöker förmedla är alltså att du förmodligen har alldeles för kort tidsperspektiv på dina investeringar.
Upp? Upp jämfört med vad? Lång tidsperiod som exempel, inget vet så väldigt svårt att kommentera.
Pekar inte ut din kommentar specifikt, även om jag nu gjorde det, men sånt här blir alltid bara ludd från fråga till svar.
15 år är en extremt kort tid när det kommer till investeringar. Ni måste helt tänka om när det kommer till tidspespektiv. Försök tänka ännu längre, så kommer ni ta bättre beslut när det kommer till att investera, det är jag övertygad om.
Att fundera på hur tech går närmsta månaderna kommer sluta i att massa dåliga beslut tas, garanterat.
Techjättarna börjar rapportera den här veckan så snart får du kanske svaret. ![]()
DÅ RAPPORTERAR ”MAGNIFICENT 7”
Tesla: 23 april
Alphabet: 25 april
Meta Platforms: 24 april
Microsoft: 25 april (tredje kvartalet)
Amazon: 30 april
Apple: 2 maj
Nvidia: 22 maj (andra kvartalet)
Men hur tror du det kommer gå långsiktigt då (ca 10-20 år), jämfört med globalindex, om vi utgår från läget idag som startpunkt?
Förvisso är det så!
Därför jag skrev “för denna gången” ![]()
Jag gissar att det kommer gå bättre långsiktigt men ha mycket högre varians, alltså toppar och dalar, men i det långa loppet gå bättre då det är högre risk.
Helt enkelt exakt så som det varit historiskt över perioder på 15 år.
Globala indexfonder är ju extremt mycket tech för övrigt.
Kollar du LF global index så är den ju nästan bara tech då de bolagen är högst värderade:
Du är inte orolig för att vi är på en topp nu, så det är fel läge att gå in? USD är på topp, USA index är på topp, tech är på topp.
Väldigt sällan under mina år som investerare där marknaden inte varit på topp.
Brukar tänka att jag ska köpa så mycket globala indexfonder som jag kan och hålla så länge jag kan, helst 20-30 år som minimum, då släpper all oro direkt över toppar och dalar.
Så här har det ju sett ut de senaste 15 åren, alltså nästan alltid på topp förutom vissa väldigt korta perioder:
Men vad har du planer angående när du tänkt göra FIRE och börja sälja tillgångarna?
Om man tex tänkt göra det vid 55 år och räknar baklänges 30 år från det, så hamnar du på 25 år. Så de tillgångar du köper efter 25 års ålder kommer du inte hålla allt av i 30 år.
Jag älskar att jobba så FIRE är ju ren mardröm för mig. Typ sitta och kolla TV-shop och häva i sig chips i någon soffa känns inte så spännande för mig.
Jag ska jobba tills jag är minst 110 år, så har lite längre sparhorisont än de flesta på forumet som drömmer om ett liv på soffan.
Fire behöver väl inte innebära ett liv i soffan med chips som enda näringsintag? Låter lite som att det är enda alternativet till att jobba?
I övrigt tänker jag ungefär lika. Jag gillar att jobba och det finns inga som helst planer på att gå i pension tidigare än nödvändigt.
Är ju såklart färgad av de jag känner som gått i pension och som gått upp rejält i vikt och blivit allmänt deprimerade. Har aldrig träffat någon som blivit gladare av att inte ha något att göra.
Att få bidra till samhället är otroligt meningsfullt också, för mig i alla fall.
Följ index så slipper du fundera på sånt här och ändå ha fel…
Ok, så vad ska du med alla dina pengar till om du kommer fortsätta jobba tills du trillar av pinn och aldrig kommer sälja några placeringar? ![]()
Är syftet att lämna ett så stort arv som möjligt till efterlevande?
Upplevde att mina föräldrar hade ansträngd ekonomi under min uppväxt kan man säga. Så jag känner otrolig trygghet av att ha mycket pengar på Avanza.
Vill helt enkelt ha så mycket pengar att jag kan känna mig lugn och trygg, tror också att det blir roligare att jobba ifall man inte behöver det egentligen och kan tacka nej till jobb som man inte tycker verkar roliga. Gör ju inget att gå jobblös under några månader ifall man har 20+ miljoner på Avanza om man säger så. Skulle också vara kul att investera och engagera sig i en startup som angel investor t.ex.
Sen är det klart att jag vill kunna resa mycket med mina barn, kanske ta 1-2 månader och bjuda på fantastiska äventyr som de minns hela sina liv, Brasilien, Afrika, Japan, ja du fattar.
Ekonomisk trygghet är en känsla som de flesta av oss vill ha det är därför många dör med för mycket pengar på sina konton.
Den procentuella fördelningen där ser ju helt fel ut om man tittar på bolagens market cap. Vad är det för sorts index…