Jag har märkt att många indexfonder är tunga på Apple och Microsoft.
Två bolag jag personligen tror kommer få det svårt i år.
Apple gör mycket bra produkter, problemet är att de är dyra och färre kommer ha råd med deras produkter. De har även förlorat marknader som Kina p.g.a. politik.
Microsoft. Många går inte över till Windows 11 utan snarare mot andra operativsystem. Linux har äntligen blivit användarvänligt nog att många kan gå över till t.ex. PopOS. Där erbjuds gratis office alternativ.
Microsoft var sena på Cloudbollen (Azure) där Amazon (AWS) dominerar. Men jag kan ha fel.
Tror du att du kan göra en bättre bedöming av ett rimligt pris med avseende framtida utveckling för dessa bolag, än vad den genomsnittliga aktören på marknaden?
Om inte, då är det ingen mening att försöka vikta dem annorlunda.
Om, vad får dig att tro att du kan göra ett bättre uppskattning av rimligt pris på dessa bolag än vad marknaden kan?
Det är ju det som är det fina med indexfonder. Vi behöver inte sitta och gissa eller spekulera vilka aktier som ska gå bra eller inte. Vi köper allihopa bara!
De är så stora av en anledning och jag är övertygad om att du gör en missbedömning baserat på brist på information, titta t.ex. på win11 som är en försvinnande liten del av microsofts intäkter är som att titta på tomaterna på ica och försöka avgöra deras förmåga att generera vinst i år.
Trodde du syftade på att du inte gillade innehavet. Men fonden ser ut så, därför att marknaden ser ut så. Bättre att investera regelbundet, för att få snittavkastningen av marknaden kommande åren. Innehaven hinner ändras ett antal gånger under din sparhorisont och är inget som jag skulle lägga större vikt vid än så.
Jag tycker exempelvis att Ericsson är en extremt oattraktiv investering i en sverigefond, men accepterar att jag inte kan läsa av marknaden genom att investera i aktivt förvaltade fonder. Den är där på gott och ont i den storleken som speglar marknaden.
Om man tror sig ha negativ information om ett företag som resten av marknaden saknar är det i regel mer lönsamt att köpa säljoptioner än att leta efter fonder som har liten exponering mot företaget i fråga.
Smart! Det finns Bear-certifikat för Microsoft att köpa på Avanza och Nordnet utan hävstång. Om man köper ett sånt i samma storlek som innehavet i globalfonden så går man ±0. Tyvärr tillkommer det en avgift för certifikatet.
Japp, 2024 är “The year of Linux on the desktop”. Sorry, kunde inte motstå en sådan enkel memestraffspark (har inget emot Linux så låt inte detta bli en start på en omöjlig diskussion)
On topic: Min känsla är att MS är mer diversifierat och har arbetat sig in i organisationer och affärssystem vilket ger mycket mer tröghet och stabilitet. Apple är frömst konsumentprodukter (väl?..) och folk kan helt plötsligt börja springa på en annan boll som är fränare och glittrar mer. Som tur är bryr jag mig inte och tänker inte låta mina halvdana gissningar utgöra beslutsunderlag utan låter marknaden göra sitt.
iPhone-sidan står för nästan häften av deras intäkter, men de växer kraftigt på tjänstesidan och de investerar massivt (kom ihåg att vi pratar om ett gigantiskt bolag inom IT) i generativ AI (där de även lär komma med egen hårdvara), lite sena, men jag tror vi kan vara rätt säkra på att de kommer släppa något bra i slutändan. Så det kombinerat med att jag inte ser massa iphone användare som längtar efter att börja köra android så tror jag inte det är någon större fara för att de ska rasa i värde i närtid.
Ok, så de siktar alltså på att bli mer som MS, så då bör deras risk minska om de får ihop det och lyckas slå sig in.
Konsumentbeteende skulle jag inte våga betta på. Nästa generation som växer upp kan helt plötsligt komma att tycka att det är megacringe att ha en sån där telefon som pappa och mormor har när de sitter och surfar instagram som alla andra gamla stofiler
Som flera redan skrivit med indexfond är det inget man behöver fundera på eller betta på. Marknaden tror att Apples förmåga framåt är värd X och därmed har de sin andel i index-fonden, den kan öka eller minska över tid beroende på vad marknaden då tror om deras förmåga.
Precis, jag bettar inte åt något håll. Jag är lika dålig gissolog som alla andra, så marknadens konsensus på värdering är rimlig bästa gissning för mig.
Precis och jag ville nog mest lyfta fram att fatta beslut genom att titta på en liten del av ett företagsprodukter utan att förstå hur helt intäktskedjan ser ut och vad som är på gång är som att gå ner på Ica och försöka bedöma deras framtida möjligheter genom att känna på tomaterna.
Du glömmer att indexfonden också äger alla bolag som istället ‘kommer’ att gå bra. Tror du att företag i genomsnitt kommer utvecklas positivt över tid?
Hehe jo det finns ju många som sagt att Linux kommer ta över länge år efter år.
Jag tror däremot många standardanvändare är rädda för linux, då det historiskt varit något komplicerat.
Ang. apple så är de ju i sina ögon ett premiumföretag och användarna ska minsann betala vad de begär.
Nu när folk börjar få ont i plånboken runt om i världen är det helt enkelt inte värt att köpa Apple längre.
Tror vi kan se en minskning redan nästa rapport. Nu är det inte som att Apple kommer dö eller så men tror aktien kan få sig en rejäl törn.