Skeptism mot Indexfonders innehav 2024 (Apple, Microsoft)

Jo det är väl det som är det fina med indexfonder - att de sprider risken.

Själva poängen med tråden är att många fonder har apple som största innehav vilket jag tror är farligt.

Jag tror alla företag där “fasen jag har 25000 kr över, jag kanske ska unna mig en ny iPhone” kommer få det svårt.

Först och främst, vad får dig att tro att du kan förutse Microsoft eller Apples framtid bättre än marknaden? Har du ett bra svar på den frågan kan du börja oroa dig för de bolagens framtid. Annars skulle jag gå på marknadspriset som en rimlig gissning på en okej värdering.

Är du orolig över koncentrationen finns det ju indexfonder där alla bolag har samma vikt och inte marknadsviktat. Vet inte om det finns några prisvärda globala, men vet att det finns några etf:er noterade i USA. Exempelvis: https://www.ishares.com/us/products/239693/ishares-msci-usa-etf

Ingen rekommendation, men kanske ett ställe att börja kolla på.

Välkommen till forumet @Abraxas!

Här är en korslänkning:

Ett inlägg i konversationen som är värt att tänka på:

U.S. stocks were again the star, turning in nearly a 25% total return. The return was anything but even, however. Research indicates that, historically, about 4% of publicly held companies typically result in the entire stock market’s excess return above cash.

This year, the Magnificent Seven (0.2% of U.S. stocks) accounted for the vast majority of the return clocking in a 102.4% return and now accounting for nearly 25% of the value of the entire U.S. stock market.
– Källa: https://www.etf.com/sections/features/allan-roths-2023-review-markets-lessons-outlook

1 gillning

Microsoft världens högst värderade företag

Microsofts aktie steg cirka 1 procent i den inledande handeln på New York-börsen, medan rivalen Apple föll runt 1 procent. Microsoft passerade därmed Apple som världens högst värderade bolag, och nådde en värdering på runt 2 875 miljarder dollar.* *Senaste gången Microsoft gick om konkurrenten var 2021. Apple har haft en tuff start på året, bland annat på grund av signaler om vikande Iphoneförsäljning i Kina. Samtidigt har Microsoft gynnats av satsningarna på generativ AI och partnerskapet med Open AI, bolaget bakom Chat GPT.

Så du är ju delvis nåt på spåret, Apple har inte gått särskilt bra de sista 6 månaderna. Men även när det går “dåligt” så drar det ju inte ner en indexfond särskilt mycket som tur är.

1 gillning